Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 245976 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1120 skrivet: 27 mar-14 kl 16:04 »

Vill du få frö till storbladig bondtobak , ungersk Szamozi och Small Stalk Black Mammoth så kan du skicka ett PM till mej  så bjuder jag på det.
         Det enda du behöver göra är att skicka ett frankerat kuvert till mej.
         Namn + adress svarar jag ditt PM med isåfall.

Bjon

• Småland
« Svar #1121 skrivet: 30 mar-14 kl 12:47 »
Som förstagångsodlare dyker upp en del  frågor...
Har omplanterat till kärl på 4x4, 5x5 och till lite större platskrukor. Ser ingen skillnad i tillväxt beroende på koppstorlek men alla är ju fortfarande små, 4-6 blad. Kan de växa så till det blir dags för utplantering eller behöver jag rota fram större krukor?

Tack systermicke för att du nämnde att Alida går långsammare. Utan den infon hade jag trott att något var fel.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1122 skrivet: 30 mar-14 kl 19:21 »

Skulle tro att det har en hel del att göra med att plantan får tillräckligt med näring i den kruka den befinner sig i .
     Om inte jag har helt fel för mig så tenderar bladen att bli gula OM den inte får tillräckligt mkt näring.
     Plantan får såklart mer näring i en större kruka med näringsrik jord i .

Balder

• Halland
« Svar #1123 skrivet: 30 mar-14 kl 21:16 »
Plantorna har en tendens att stanna upp när man har planterat om dom i en till två veckor sen tror jag att det viktigt att ha en bra gödslad jord redan från sådd,sår själv fröna i yrkes odlar jord alltså ingen såjord.Planterar själv om dom 2ggr första gången 3x3 andra gången7,5 rund kruka.har precis planterat om första gången 1040 plantor blir det i år.Låter dom stå i ett uppvärmt uthus med lite direkt solljus för att testa om dom kan utveckla ett bättre rotsystem innan jag planterar om dom och sätter ut dom i växthuset för härdning.Känns som allting är tidigare i år trots att man sådde senare i år.Hoppas vi får ett lika bra år som i fjol.

Bjon

• Småland
« Svar #1124 skrivet: 30 mar-14 kl 23:05 »
Tack Rustica och Balder för snabba svar.
Efter alla odlartips här i tråden har jag startat med blomjord. De i krukor (8-10 cm) fick dessutom ett par-tre pellets med hönsskit när de omplanterades.

1040 plantor och två omplanteringar!!! Håller ett vakande öga på mina och omplanterar på stört om det behövs...

piprökarhonan

• Södermanland
« Svar #1125 skrivet: 31 mar-14 kl 21:59 »

1024 plantor... Ska du ta livet av dig?

Balder

• Halland
« Svar #1126 skrivet: 04 apr-14 kl 19:57 »
Första året 100 plantor andra 600 med en andra skörd som bonus i år 1000,det är jävligt roligt och jag har plats o tid,dessutom måste man ta reda på var smärtgränsen går.

Balder

• Halland
« Svar #1127 skrivet: 04 apr-14 kl 21:38 »
Dessutom med tanke på regeringens höjning på snuspriset är det väl inte fel och ligga på några extra kilo tobak då den inte lär bli sämre ju längre den ligger / Balder.

piprökarhonan

• Södermanland
« Svar #1128 skrivet: 05 apr-14 kl 01:02 »
Citera
Dessutom med tanke på regeringens höjning på snuspriset är det väl inte fel och ligga på några extra kilo tobak då den inte lär bli sämre ju längre den ligger / Balder.

Jo, att ligga på några kilo extra är nog inte helt fel. Har själv köpt på mig fyra kilo råtobak för 720kr som nu står i ett hörn i kvarten och väntar på att bli snus och piptobak.

Sjuhundratjugo är ju ca en tredjedel av en normal dagsförtjänst så jag upplever det egentligen lite tokigt att odla själv då råtobaken fortfarande är obeskattad och så extremt billig. Att odla egen tobak påminner lite om att köpa några kilo socker och ett par paket jäst och en påse hjortronsalt men vinsten är betydligt sämre med tobak...

Men måste erkänna att jag själv satt några frön och hoppas på god skörd för mig och min gubbe! Men någon ekonomi i detta har jag svårt att finna med tanke på den obeskattade och billiga råtobaken.

För övrigt tycker jag nog att den dära finansministern inte riktigt vet vad han sysslar med...

Rustica1962

• Halland
« Svar #1129 skrivet: 05 apr-14 kl 20:12 »

Jag skulle ju tro att de flesta som odlar tobak här på forumet gör det för att de tycker det är roligt att odla sin egen tobak , blir ju typ en fritidssysselsättning också som man kan lägga hur mkt tid som helst på.
     Stolt blir man lite också att få lägga in en prilla som är gjord på egen tobak , den kostar klart inte mycket i slutänden men man har lagt ner mkt tid och möda på sin odling.
     Man vet ju inte hur de har odlat den färdigprocessade tobaken , den kan ju t.o.m vara besprutad mot ohyra om man har otur.
     Sen tror jag inte heller att här är särskilt många som tjänar 2160 kr om dagen utan snarare 1160 kr per dag och då blir ju råtobaken lite dyrare........

Rustica1962

• Halland
« Svar #1130 skrivet: 07 apr-14 kl 08:03 »

För er som är ''nya'' här så finns den första tråden om tobaksodling , startad av Erik Röde i Juni 2007 på 98 sidor här : http://www.alternativ.nu/index.php?topic=20182.0

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1131 skrivet: 09 apr-14 kl 13:32 »
Jag tror att det är mängder av besprutning och andra onyttiga konstigheter i den köpta tobaken. Jag får inte alls samma biverkningar av min egenodlade hemgjorda snus som köpt. Sen är den ju ruskigt god också, kanske pga all kärlek den fått när den växte upp.

piprökarhonan

• Södermanland
« Svar #1132 skrivet: 09 apr-14 kl 21:56 »

Citera
Jag tror att det är mängder av besprutning och andra onyttiga konstigheter i den köpta tobaken. Jag får inte alls samma biverkningar av min egenodlade hemgjorda snus som köpt. Sen är den ju ruskigt god också, kanske pga all kärlek den fått när den växte upp.

Jo, med tanke på växtgifterna är hemodlad tobak naturligtvis mindre skadligt men man behöver nog inte vara speciellt orolig så länge snuset inte fräter hål på snusdosan. Här är föresten en "rolig" tråd om en köpepaprika som frätte på en snusdosa: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=105228.0

Är lite nyfiken på vad du får för biverkningar av köpt råtobak som du gjort snus av? Min gubbe får mest biverkningar i form av abstinensbesvär när snus av någon anledning inte finns till hands...

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1133 skrivet: 10 apr-14 kl 07:56 »
Är lite nyfiken på vad du får för biverkningar av köpt råtobak som du gjort snus av? Min gubbe får mest biverkningar i form av abstinensbesvär när snus av någon anledning inte finns till hands...

Dom biverkningarna känner jag igen! Det är de värsta! Så vara utan snus ska man akta sig för.;-)
Det är framförallt irritation av slemhinnor som jag märkt stor skillnad av. Segt slem i halsen på mornarna t ex försvann när jag gick över till hemodlad tobak. Men min jämförelse blir mellan köpt färdig snus och hemodlat. Vet inte om swedish match stoppar i ytterligare hemskheter när de gör snuset...

piprökarhonan

• Södermanland
« Svar #1134 skrivet: 10 apr-14 kl 17:07 »

Citera
Sen tror jag inte heller att här är särskilt många som tjänar 2160 kr om dagen utan snarare 1160 kr per dag och då blir ju råtobaken lite dyrare........

Du missförstod mig där Bondtobaken. Det är vårt hushåll på två personer som drar in den summan och det är nog en ganska vanlig dagsförtjänst för ett tvåpersonershushåll. Eller?

Så frågan kvarstår... Fyra kilo råtobak som ger minimum 10kg snus för drygt 700kr som räcker i minimum 200 dagar av årets 365 är väl ändå som en skänk från ovan om man tänker skattehistoriskt....

Sedan håller jag med Syster Micke om det mesta då egenodlad tobak i liten skala kan hållas helt fri från gifter och det kan självklart inte vara negativt!

KöpeVin har jag för övrigt helt lämnat bakom mig sedan 1990-talet då jag märkte att man började må dåligt på ett sätt som man inte gjort tidigare. KöpePilsner tror jag fortfarande är möjligt att dricka, tror inte att humle och korn är så extremt besprutade som vindruvorna

Rustica1962

• Halland
« Svar #1135 skrivet: 10 apr-14 kl 17:43 »

Jasså , det var familjeinkomsten du menade........
    Då förstår jag precis hur du menar , visst är det billigt , det kommer man ju inte ifrån.
    Var och en till sitt......

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1136 skrivet: 13 apr-14 kl 10:25 »
Dom biverkningarna känner jag igen! Det är de värsta! Så vara utan snus ska man akta sig för.;-)
Det är framförallt irritation av slemhinnor som jag märkt stor skillnad av. Segt slem i halsen på mornarna t ex försvann när jag gick över till hemodlad tobak. Men min jämförelse blir mellan köpt färdig snus och hemodlat. Vet inte om swedish match stoppar i ytterligare hemskheter när de gör snuset...

Vet att dom har i Propylenglykol, som jag inte har i min snus.

piprökarhonan

• Södermanland
« Svar #1137 skrivet: 13 apr-14 kl 15:37 »

Citera
Vet att dom har i Propylenglykol, som jag inte har i min snus.

Jo, kan nog vara det som är orsaken till vissa problem.

Står t.ex så här på ett ställe på nätet: "Ämnet är känt att kunna ge en övergående sveda och värmekänsla på hud och slemhinnor. Propylenglykol som ligger an länge mot huden, som i krämer, kan ge känsliga personer kontakteksem."

Att ämnet dessutom tycks vara ett destillat ur bensin gör ju inte tilltron bättre. Man ämnet tycks finnas i allt från tandkräm och tvålar och blandas även in friskt i många matprodukter... :o

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #1138 skrivet: 13 apr-14 kl 15:54 »
Tack Rustica och Balder för snabba svar.
Efter alla odlartips här i tråden har jag startat med blomjord. De i krukor (8-10 cm) fick dessutom ett par-tre pellets med hönsskit när de omplanterades.

1040 plantor och två omplanteringar!!! Håller ett vakande öga på mina och omplanterar på stört om det behövs...
Imponerande! Du har ingen bild på härligheten så att vi andra kan beundra och sukta? ;)
Själv har jag just nu 24 Alida som verkar ha stannat i växten efter första omplanteringen. Gröna och fina är de, men jag antar att de jobbar just nu hårt med att få rötterna i ordning.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Bjon

• Småland
« Svar #1139 skrivet: 14 apr-14 kl 01:57 »
Hej Opicina,
Verkar som jag får äran av Balders odlar gärning. Min kommentar om de dryga tusen plantorna syftade på hans svar till mig. Ära den som äras ska :)

Själv håller jag liv i ca 180 plantor (Bondtobak, Virginia och Alida) och har fullt upp med det. Just nu håller jag på att plantera om till något större krukor. Har haft en hel del i pappkrukor men märker att de fungerar dåligt. I en del har det varit tendens till mögel, några blir lätt halvtorra och andra slemmigt våta. Nu går jag över till platskrukor.  Mina stannar också av vid omplantering och det är märkbart att just Alidan går långsammare.

Har börjat förbereda ett tobaksland ute vid vår stuga. Efter tips om plantavstånd här på sidan uppskattar jag att det blir plats för drygt hundra. Tur att jag har viss marginal eftersom det verkar som mycket som kan gå hel- och halvsnett när det gäller härdning och ev. snigelinvation. För att inte tala om frostknäppar.

Jisses - har aldrig varit så på odlar-hugget som nu! Önskar oss alla soliga dagar till påsk...
Med vänlig hälsning,
Bjon

Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser