Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 246882 gånger)

Maria C S

• Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #1040 skrivet: 19 nov-13 kl 11:46 »

Kongl. maj:tts och riksens commercie collegii författade underrättelse och beskrifning på hwad sätt tobaks planteringen uti Swerige inrättas och fortsättas bör.

1724-02-29

http://weburn.kb.se/metadata/465/EOD_2402465.htm    =  endast nedladdning + gratis

Oki .. Tackar !!  :D
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1041 skrivet: 19 nov-13 kl 13:33 »
  Har 4 gamla (1733) dokument som heter '' Underwisning    Om Tobaks Plantering  Efter Det Holländska Sättet''  som jag kan skicka i PDF.format om någon skulle vara intresserad.

Skrivet då i frakturstil såklart och antingen försöker man att tyda det själv eller med hjälp av något program , typ OCR , ABBYY Finereader XIX är visst det enda som klarar det vad jag har hittat iallafall.
 Tog på mig en trialversion av den nu ikväll men fattar i princip ingenting av hur den funkar...... ???
 Provade även att göra en igenkänning på dokumenten genom att skicka dom online till ABBYY men resultatet blev oläsbart.

« Senast ändrad: 19 nov-13 kl 20:29 av Rustica1962 »

Balder

• Halland
« Svar #1042 skrivet: 20 nov-13 kl 18:15 »
Nå får vi nu höra hur det gick med Rusticas röktorkade snus.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1043 skrivet: 20 nov-13 kl 21:12 »

Tog faktiskt bara ut den nu ikväll efter en vecka i ugnen på 70 grader , har ju svårt att hålla fingrarna i styr så där åkte ju in en prilla redan efter nån timme.
  Det var väldigt annorlunda jämfört med den egna tobaken såklart men det var gott och nu ska det få vila i kylen nån eller några veckor innan jag börjar använda det på allvar.
  Brukar ju ta lite tid för det att riktigt komma till sin rätt.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1044 skrivet: 26 nov-13 kl 07:52 »
  Tog faktiskt bara ut den nu ikväll efter en vecka i ugnen på 70 grader , har ju svårt att hålla fingrarna i styr så där åkte ju in en prilla redan efter nån timme.
  Det var väldigt annorlunda jämfört med den egna tobaken såklart men det var gott och nu ska det få vila i kylen nån eller några veckor innan jag börjar använda det på allvar.
  Brukar ju ta lite tid för det att riktigt komma till sin rätt.

Fixat till 1 kilo snus från tjuvar och dom minsta toppbladen....svart och fin snus blev det..smakade lite sjoklad nästan,..(började snusa direkt eftersom dom hade fermenteras i 2 -3 veckor)
 "Brukar ju ta lite tid för det att riktigt komma till sin rätt." Ja det samma när jag brygger olika Ale och Lager öl, måste bara smaka efter nån dagar, men 1 -2 månader gör enormt mycket med dom olika smakerna.

Grovt Snus

• Grön(som i novis), grön(ekologisk) bonde
    • Södermanland
« Svar #1045 skrivet: 12 dec-13 kl 20:13 »
Halloj
Inte mycket aktivitet här, så här års. Hela skörden gick att få in i ladan; bladen som hängde på tråd har brunat och torkat fint, förutom ett mindre antal som fick mögel (mindre än 2 %), i samtliga fall på mittnervens undersida . De som jag hängde som hela plantor, brunade sig väldigt långsamt och nu när termometern gick under nollan frös de gröna bladen till en konstig färg, varken grön eller brun, det luktar lite underligt också, ungefär som mjölksyrade grönsaker. Det måste tydligen vara ganska varmt när man hänger dem så bruningsprocessen hinner komma en bit på väg innan höstrusket börjar. Prövade också att salta de färska bladen,lade dem i plastsäck i solvärme ett dygn och hängde dem därefter, inte heller de är varken gröna eller bruna men återkommer när jag prövat att göra snus av dem.
Frågan: blev ju några kilo mer än undertecknad förbrukar själv och i helgen ska vi stå på marknad; hur mycket kan man ta per kilo? Tänkte sälja 200-250 gram per förpackning (50 - 60 blad eller två meter torklina).

Gutefår, Skånska Blommehönor, Linderödsgrisar(=kelgrisar) och Laggårdskattor

Smajsan

• -
« Svar #1046 skrivet: 13 dec-13 kl 14:15 »
Hejselihejsan!
Jag hängde mina blad i min dragiga lagård. Där hängde dom länge o färgade faktiskt om riktigt bra, fast jag blev tvungen att hänga de flesta gröna i panik.
Jag fick ta in alla linor o hänga i taket när jag ville de skulle torka, för ute torkade dom inte.
Men det var nog ganska bra för bladen möglade inte men torkade inte heller. Efter det fick dom en helt annan doft än dom jag torkade inne på dirrekten.
Till nästa år ska jag göra lika, fast då hänga in hela plantan i ladugården.

Snart är det ju jul o nytt år.
O då är det ju snart vår igen så man äntligen kan börja förså o börja härda o allt det som man bör göra. Ska faktiskt börja tidigare nästa gång. Så jag får ut plantorna tidigare.
Ska bli kul att se hur stora alla våra tobaks odlingar kommer att bli. Mitt ska minst bli dubbelt så stort. O jag såg Systermickes nya plöjda fält. Det blir grejjer det.
Ha en fin lucia o ät massor med saffrans bröd.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1047 skrivet: 13 dec-13 kl 17:04 »
Halloj
Inte mycket aktivitet här, så här års. Hela skörden gick att få in i ladan; bladen som hängde på tråd har brunat och torkat fint, förutom ett mindre antal som fick mögel (mindre än 2 %), i samtliga fall på mittnervens undersida . De som jag hängde som hela plantor, brunade sig väldigt långsamt och nu när termometern gick under nollan frös de gröna bladen till en konstig färg, varken grön eller brun, det luktar lite underligt också, ungefär som mjölksyrade grönsaker. Det måste tydligen vara ganska varmt när man hänger dem så bruningsprocessen hinner komma en bit på väg innan höstrusket börjar. Prövade också att salta de färska bladen,lade dem i plastsäck i solvärme ett dygn och hängde dem därefter, inte heller de är varken gröna eller bruna men återkommer när jag prövat att göra snus av dem.
Frågan: blev ju några kilo mer än undertecknad förbrukar själv och i helgen ska vi stå på marknad; hur mycket kan man ta per kilo? Tänkte sälja 200-250 gram per förpackning (50 - 60 blad eller två meter torklina).

Ska du sälja färdigt snus eller bara mjölet ?
Färdigt snus tror jag du kan ta någonstans mellan 500-750 kr per kilo , då finns där säkert intresse.
Bara mjöl är där ju hård konkurans på idag med så många halvfabrikat där finns att köpa för från 200 kr per kilo + kemikalier och frakt.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1048 skrivet: 23 dec-13 kl 18:58 »
     Är man intresserad av att köpa hela tobaksblad , färdiga och klara av olika sorter  från USA , är det nu man ska slå till.....
     http://wholeleaftobacco.com/ i Ohio har en 50 % discount för medlemar i  http://fairtradetobacco.com/forum.php
     Finns alla möjliga sorters tobak att köpa för halva priset , bl.a  Fire cured VA 309 , Latakia från 1997 osv osv.....
     Vill man prova på att göra snus som det var förr i tiden med röktorkad tobak är nu ett mkt bra tillfälle , erbjudandet gäller fram till midnatt på självaste JulAfton i Ohio USA.

God Jul o Gott Nytt År till alla
« Senast ändrad: 23 dec-13 kl 20:36 av Rustica1962 »

Smajsan

• -
« Svar #1049 skrivet: 23 dec-13 kl 22:20 »
God Jul alla  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Blisteryllama

• Östergötland
« Svar #1050 skrivet: 13 jan-14 kl 21:17 »
Hej!

Jag är ny med det här att odla tobak, och jag undrar om man skulle kunna få några tips om hur man ska kunna bygga sin egna fermenterings låda?

Om nu odlingen går så bra som förväntat.. man vet ju aldrig eftersomatt det är mitt första år och det finns så mycket information om allt så att man blir galen!

Om nu den här tråden fortfarande är aktiv.

(jag har väldiga problem med att hitta konstruktioner och tydliga anvisningar om hur man ska fermentera sina blad!)

Hoppas att denna fråga passar in i denna forums tråd..

Smajsan

• -
« Svar #1051 skrivet: 14 jan-14 kl 13:24 »
Hej!
Det finns en gammal tobakstråd som är närmare 100 sidor. Den heter bara tobak och ligger under "övrig odling".
Kolla den för där tror jag det står det du söker efter.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1052 skrivet: 18 jan-14 kl 10:54 »
''Mången retar sig också på att EU ger omkring en miljard kronor om året i stöd till 135 000 grekiska lantbrukare som odlar osäljbar tobak.''
 Månde detta vara den sk tobaken som säljs som snussatser här i Sverige måntro ?
 1 kilo snussats kostar oftast inte många kronor att köpa på nätet , säljaren har såklart lagt på sina 100 % , momsen är 25 % av priset.
 Blir ju inte många kronor kvar som skulle vara inköpspriset , där kan ju inte heller bli så väldigt många kr över till någon kvalite' att prata om heller ?
« Senast ändrad: 18 jan-14 kl 11:09 av Rustica1962 »

piprökarhonan

• Södermanland
« Svar #1053 skrivet: 29 jan-14 kl 19:04 »

Hittade den här trevliga bilden på tobaksodling från 1951: http://bilderisyd.se/index.php/1951/00669606

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1054 skrivet: 31 jan-14 kl 11:46 »
Härlig!

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #1055 skrivet: 01 feb-14 kl 17:57 »
Jag tänkte med prova att odla tobak,Har tidigare kört med färdiga satser då det blir ca 55 dosor,Hur många plantor kan det gå åt till 1 kg råtobak ???

Rustica1962

• Halland
« Svar #1056 skrivet: 03 feb-14 kl 16:28 »
  Svårt att ge ett generellt svar på den frågan tycker jag.
  Beror säkert på vilken sorts tobak man odlar , hur näringsrik rik jord man sätter ut plantan i och hur eller om man gödslar osv osv.
  Vädret spelar såklart roll oxå , mer sol = större blad/plantor
  Toppa plantan , alltså ta bort blomställningen ger antagligen  större blad och mer tobak.
  Tippar på att man kan ligga någonstans mellan 50-100 gr torkad tobak per planta , använder man stammen också blir ju siffran högre såklart.
« Senast ändrad: 03 feb-14 kl 20:43 av Rustica1962 »

samppa

• Södermanland
« Svar #1057 skrivet: 04 feb-14 kl 21:36 »
Hej allihopa! Jag har läst tråden då o då, och blivit inspirerade av eran entusiasm. Jag odlar liten diverse grodör i lilla kolonilott plätt jag hyr, och vill gärna prova det här vackra nyttoväxt. Men var kan jag köpa fröar? Jag har ingen behov till 1000 fröar, vill hamna någonstans mellan 5-10 plantor. Vad jag har förstått ska man börja relativt tidigt, helst nu.
Sort spelar ingen roll, jag kommer nog att försöka röka liten del o göra snus från resten.

Men frågan kvarstår, vart får jag frön? Kan ni skicka liten till mig, jag kan fixa frimärket, eller finns det någon plats där man kan beställa små mängder olika sorter alt. åka och köpa direkt? Jag bor nära sthlm.

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1058 skrivet: 06 feb-14 kl 15:54 »
Hej!

Man kan ringa och beställa eller gå förbi tobaksmuseet på skansen. En påse Alidafrön kostade typ 30 kr. Riktigt bra planta med bra skörd tycker jag. Mitten av mars kommer jag nog att sätta mina frön.

/syster

samppa

• Södermanland
« Svar #1059 skrivet: 08 feb-14 kl 23:52 »
Tack allihopa! Nu när du nämnde kommer jag ihåg att det var inte första gången när jag hörde om skansen. Då vet jag nästa gången var jag hittar fröar. Men nu har 3 medlemmar hört av sig och offererat att hjälpa till, Otroligt snällt av er!

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser