Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 245887 gånger)

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1020 skrivet: 17 okt-13 kl 07:13 »
Den såg verkligen robust ut  ;D

Rustica1962

• Halland
« Svar #1021 skrivet: 17 okt-13 kl 20:09 »

Verkar som att ryssarna fick tag i tobaken under 2:a världskriget  från Amersfoort som ligger i Holland.

In the 18th century the city flourished becаuse оf the cultivation оf tobacco,The Russian word fоr the tobacco Nicotiana rustica, махорка (makhorka), may bear аn etymological debt tо thіs city.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1022 skrivet: 21 okt-13 kl 16:11 »
Så var al tobaken paketerat hård ned i en sopsäck och därefter ned i en stor kastrull, placerat i fermenterings-boxen med två husdjurslampor.
Kollade temperatur i dag, och den va fint på ca. 50 grader, så nu är det bara och fukta lite en gång i veckan, så har jag prima tobak om en månad ungefär. :-)

systermicke

• Uppland
« Svar #1023 skrivet: 22 okt-13 kl 17:59 »
Min första laddning snus tog slut idag så jag har snusat köpesnus hela dagen, det var ingen rolig upplevelse. Det smakar inte gott och känns surt i munnen. Tur att jag har en ny laddning som står och svettas i ugnen men väldigt ledsamt att jag odlat för lite tobak.
Funderar på att köpa råtobak när min egen tar slut då borde man ju kunna få till ett liknande snus.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1024 skrivet: 22 okt-13 kl 19:35 »

Den bästa snussatsen jag köpte var utan tvekan Kungssnus , visst den kostade mer än de flesta andra gjorde men där var säkert bättre tobak i den än i dom andra.

Tror den ligger på 875 :- på snusfabriken.com , jämfört med  te.x  pgw's  billiga satser för 220 :-  ......

systermicke

• Uppland
« Svar #1025 skrivet: 22 okt-13 kl 19:42 »

Den bästa snussatsen jag köpte var utan tvekan Kungssnus , visst den kostade mer än de flesta andra gjorde men där var säkert bättre tobak i den än i dom andra.

Tror den ligger på 875 :- på snusfabriken.com , jämfört med  te.x  pgw's  billiga satser för 220 :-  ......

Tack! ska kolla upp det.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1026 skrivet: 22 okt-13 kl 20:00 »
Min första laddning snus tog slut idag så jag har snusat köpesnus hela dagen, det var ingen rolig upplevelse. Det smakar inte gott och känns surt i munnen. Tur att jag har en ny laddning som står och svettas i ugnen men väldigt ledsamt att jag odlat för lite tobak.
Funderar på att köpa råtobak när min egen tar slut då borde man ju kunna få till ett liknande snus.

fermenterar du tobaken först? en månad på ca.45-54 grader gör susen!

systermicke

• Uppland
« Svar #1027 skrivet: 22 okt-13 kl 20:32 »
fermenterar du tobaken först? en månad på ca.45-54 grader gör susen!

Det egenodlade snuset var jättebra! Det är det vanliga köpta som inte smakar gott längre.
Men det låter intressant att testa hur det blir att göra snus på fermenterad tobak.

Maria C S

• Småland
« Svar #1028 skrivet: 22 okt-13 kl 20:42 »
Nu blir jag nyfiken Syster Micke hur gjorde du ditt snus .. det som var gott men ofermenterat ?
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

systermicke

• Uppland
« Svar #1029 skrivet: 22 okt-13 kl 21:00 »
Nu blir jag nyfiken Syster Micke hur gjorde du ditt snus .. det som var gott men ofermenterat ?

Först la jag bladen i en stor hög som jag sorterade om lite varje dag, vartefter de blev gulbruna så hängdes de sedan att torka.
Körde sedan torkade blad i matberedaren tills det var riktigt finfördelat, typ mjöl. Blandade sedan med salt och vatten och så fick det svettas i ugnen i nästan 4 dygn, ugnen växlade mellan 60-85 grader enligt stektermometer. Blandade sedan i lite mer vatten och natriumkarbonat.
Det var mitt första försök och det bästa snuset jag testat.

Har en ny laddning på gång i ugnen nu, har gjort ungefär likadant men tänkte använda pottaska denna gång för att se om det blir någon skillnad.

Maria C S

• Småland
« Svar #1030 skrivet: 22 okt-13 kl 23:13 »
Oj vad skoj när det blir bra. Tack vi ska ju experimentera lite här snart.
Vet när  jag skulle röka min första egenodlade tobak å de smakade som sigariller  :-X ... blää .. he  he men det gick att blanda in i köpetobaken så inte bortkastat helt  ;D
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

systermicke

• Uppland
« Svar #1031 skrivet: 23 okt-13 kl 07:31 »
Kan tänka mig att det är lite klurigare med röktobak kanske.

Vad det gäller snuset så undrar jag varför det hemmagjorda blir så mycket bättre när det köpta innehåller i stort sett samma ingredienser. Fast det gäller väl de flesta produkter förstås, att de blir mycket godare när man gör dem själv. Men varför är det så? Vad är det som händer i industrin som inte står på förpackningen?

Balder

• Halland
« Svar #1032 skrivet: 23 okt-13 kl 09:32 »
jag tror att en anledning är att du inte använder lika mycket kemikalier när du odlar tobak vare sej i jorden eller i insektsbesprutningen,som dom kommersiella odlarna.

piprökarhonan

• Södermanland
« Svar #1033 skrivet: 25 okt-13 kl 19:11 »
Citera
jag tror att en anledning är att du inte använder lika mycket kemikalier när du odlar tobak vare sej i jorden eller i insektsbesprutningen,som dom kommersiella odlarna.

Så du säger så. Själv har jag aldrig odlat något självt men tycker att den råtobak jag köpt och både gjort snus till gubben min och malt till min pipa smakat alldeles utmärkt.

Så du menar att man verkligen har något att se fram mot när man nästa höst kan skörda sitt eget odlade utan gifter och samtidigt kanske gå till val till det giftfria partiet? ???

systermicke

• Uppland
« Svar #1034 skrivet: 07 nov-13 kl 13:19 »
Själv har jag aldrig köpt råtobak men hemodlad snus blev iallafall mycket bättre än köpt snus. Nu har jag dessvärre redan gjort snus på all min odlade tobak, det blev ca 2,5 kg snus ungefär. Önskar jag hade odlat mer men det var ett testår och nu jobbar jag för fullt med att få ordning på min lilla tobaksåker till nästa säsong.
« Senast ändrad: 08 nov-13 kl 08:30 av systermicke »

Tännlappen

• -
« Svar #1035 skrivet: 08 nov-13 kl 20:41 »
Enligt vad man kan se på din bild på den nyplöjda odlingsbiten blir det nog mycket tobak nästa år systermicke ....  :D

systermicke

• Uppland
« Svar #1036 skrivet: 12 nov-13 kl 15:36 »
Ja, det är ju min förhoppning iaf :)
Ungarna hyrde en rejäl jordfräs till mig på farsdag. Så nu är den ordentligt upptuggad och uppblandad med häst och hönsgödsel. Nu börjar den se riktigt fin ut, bara väntan på våren kvar.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1037 skrivet: 12 nov-13 kl 17:03 »

Kongl. maj:tts och riksens commercie collegii författade underrättelse och beskrifning på hwad sätt tobaks planteringen uti Swerige inrättas och fortsättas bör.

1724-02-29

http://weburn.kb.se/metadata/465/EOD_2402465.htm    =  endast nedladdning + gratis

« Senast ändrad: 12 nov-13 kl 17:18 av Rustica1962 »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1038 skrivet: 12 nov-13 kl 17:26 »

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #1039 skrivet: 19 nov-13 kl 09:00 »
Hej alla snusare! Jag sitter å funderar på att testa göra ett julsnus! Vad tor ni om att testa nejlika? Är det någon som har erfarenhet av gott julsnus??

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser