Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda eget hönsfoder  (läst 31139 gånger)

sonja på slätten

• Halland
SV: Blanda eget hönsfoder
« Svar #20 skrivet: 20 aug-14 kl 21:28 »
Jag kör med foderärter.  Men jag eftersträvar inte maximal värpning, och mina höns går fritt på stora områden och hittar mycket animaliskt proteinfoder.
Förr i tiden användes sådant som slaktavfall,  fiskrens,  fiskmjöl,  skummjölk osv.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

BELLAS LANTLIV

• Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
« Svar #21 skrivet: 20 aug-14 kl 21:33 »
Ok, ja mina går oxå ute mycket. Dom får matrester varje dag. :-)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #22 skrivet: 20 aug-14 kl 22:02 »
Dock får man inse, så småningom finns inga småkryp att få tag i för hönsen.
Och matrester, ja det beror förstås på vilka.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #23 skrivet: 25 aug-14 kl 07:43 »
Jag känner en som odlat ekologiska foderbönor som jag kanske kan köpa. Skulle det vara bra för hönsen? Kanske är bönorna för stora? Om man skulle få dem krossade att blanda i spannmålen som de får, kan undra hur hållbarheten är då... Någon som vet eller har erfarenhet?

Janne B

• Den som ej gör några misstag gör oftast ingenting
    • Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 26 aug-14 kl 11:54 »
Jag undrar om det finns eko foderkoncentrat att köpa någonstans.
Jag köper eko-korn från bonden men bara korn räcker ju inte.
Vanligt eko-foder på granngården är ju svindyrt men det är det vi använder nu

Är det någon som har erfarenhet av koncentratet.
Är det bra, går det smidigt o blanda ?

tacksam för svar

saint206

• Småland
« Svar #25 skrivet: 07 okt-14 kl 10:31 »
Jag tänker köra på lika delar korn, havre och värpfoder nu till vintern. Snäckskal får dom vid sidan av, samt matrester, höboss och ensilagesmulor från kornas foderbord:) fungerar det bra kommer jag fortsätta med det till våren, men då lägga till ärtor ( även om det är GRYMT svårt att korossa utan att få ärtmjöl!) har kört med rent värpfoder från klantmännen innan, men de är ekonomiskt oförsvarlig...:/
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Smajsan

• -
« Svar #26 skrivet: 08 okt-14 kl 16:58 »
Jag krossar inte mina foderärtor. Dom äter dom som dom är o det har aldrig varit några problem. Och det finns både små o stora raser här.
Men foderbönor vad är det?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

kurt

« Svar #27 skrivet: 08 okt-14 kl 19:56 »
Det är nog en variant av bondbönor, som brukar kallas åkerbönor

andtol

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 08 okt-14 kl 20:32 »
När jag blandar upp värpfodret med korn och havre får jag många fler skinnägg. Trots fri tillgång till snäckskal. Det är precis som några hönor inte vill äta snäckskalen...

Nu ger jag bara värpfoder.

Jakobn

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 09 okt-14 kl 06:09 »
Har haft samma problem. Fungera dock med krossade äggskal. Så nu får de en blandning av krossa äggskal och snäckskal.
Hos mig är det mest de fd industrihönsen som bara nöjer sig med äggskal.

suneman

« Svar #30 skrivet: 18 okt-14 kl 12:32 »
jag vet att tråden är gammal, men ändå intressant! Jag är lite av en fodermedelsnörd, å blandar mycket själv. kärnan i den här diskussionen verkar landa på protein. Protein består av olika aminosyror, varav flera är livsviktiga. många fodermedel saknar någon av dessa, och därför måste man komplettera med ett annat fodermedel som innerhåller det som saknas. Till exempel saknar majs och spannmål ett som finns i soja, och soja saknar några som finns i majs å spannmål. Därför blandar man dessa foder. så är det med nästan alla fodermedel! Det saknas nästan alltid en eller flera livsviktiga aminosyror, och det är livsviktigt att man får i sig tillräkligt av ALLA de essentiella aminosyrorna. Kött, mjölk och fisk har dock en väldigt allsidig aminosyreprofil, som gör dem så värdefulla för höns. Höns är ju som vi människor, grisar mfl allätare och KAN äta kött och mejeriprodukter, vilka gör att vi genom att äta dessa kan få i oss alla livsviktiga aminosyror på ett enkelt och säkert sätt den vägen. Även vissa vitaminer som är svåra att få i sig via spannmål och sånt, finns i kött och mjölk, vilket är viktigt framför allt på vintern. Men varken vi eller höns MÅSTE äta kött eller mjölk. Men man måste läsa på lite, så man vet vilka fodermedel man måste blanda, för att aminosyreprofilen, och vitaminbehovet tillfredställs!

Hoppas detta är till hjälp!!

suneman

« Svar #31 skrivet: 18 okt-14 kl 12:47 »
Hej! Jag har haft samma problem, men har kommit på att det är bättre att blanda i kalkstensmjöl direkt i fodret. Snäckskal verkar de inte vilja ha i nån större utsträckning. Ren kalk kan vara lurigt, för de måste ha fosfor också. 2:! är lagom balans.
Blandar du i extra spannmål (sort spelar ingen roll) får de även i sig för lite B-vitaminer, D-vitaminer och essentiella aminosyror. Prova att ge lite soja, för aminosyran, och filmölk eller andra mejeriprodukter för vitaminerna! Och kanske för kalken också... :D

Byracka

• -
« Svar #32 skrivet: 18 okt-14 kl 12:50 »
Så vilka vegetabiliska foderråvaror täcker behovet av cystin+metionin med hänsyn till maximal inblandning?

suneman

« Svar #33 skrivet: 18 okt-14 kl 13:32 »
Gå in på SLU fodertabell för fågel! :)

suneman

« Svar #34 skrivet: 18 okt-14 kl 13:46 »
feedipedia är mycket bättre, förresten!! Där finns fakta om olika fodermedel, och exakta tabeller!! :D

suneman

« Svar #35 skrivet: 18 okt-14 kl 15:21 »
Nu har jag forskat! ;D De enda saker som kan ersätta soja, med tanke på cystin är mungböna, rapsmjöl och kött, fisk och mjölkprodukter. De sista har kanske en viss snuskfaktor, om man vill köra helt vegetabiliskt, och raps är aptitnedsättande. Då återstår den dyra mungbönan. MAX 30% i blandningen, annars minskar äggproduktionen avsevärt. (Proteinsmältbarheten på soja är 90% och mungböna 85% vilket man får tänka på, och mungböna är fiberrikare. Det gör ingen skillnad om mungbönan är rå eller kokt ur smältbarhetssynpunkt. Mungbönan är bättre för miljön än soja) Men lite raps brukar ju ingå i de flesta hönsfoder. Jag vet dock ännu inte hur mycket som går å ge, utan att aptiten går ner =Mager lågproducerande höna. (Enligt försök, ger raps heller inte bismak, vare sig till ägg eller kött.)
Ärtor är olämpliga som proteinkälla, då de är väldigt ensidiga vad gäller aminosyror, och svårsmälta! De aminosyror ärtor innerhåller är de hönan får i sig via spannmål.
Jag tycker för övrigt att fodret Rosita 51 ger verkar vettigt.  Där kompletteras aminosyreprofilen med mjölk.

Hoppas detta är till nytta! :)

karsan

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 18 okt-14 kl 18:51 »
Finns det några källor för vad daggmaskar och sniglar innehåller? Min gissning är att de ger bra protein. Fast sen är det en fråga om D-vitamin - totalt solfritt för mina höns i 4-5 månader.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #37 skrivet: 18 okt-14 kl 19:39 »
Finns det några källor för vad daggmaskar och sniglar innehåller? Min gissning är att de ger bra protein. Fast sen är det en fråga om D-vitamin - totalt solfritt för mina höns i 4-5 månader.
;D  ;D  ;D Jo i vart fall våra maskar och sniglar verkar rika på protein. Nematoder, baggar, pilfinkar............. Fast på vintern får de lite nöt-tillväxtfoder också.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Anette C

• Always look on the bright side of life
    • Skåne
« Svar #38 skrivet: 16 nov-14 kl 22:54 »
Visst finns det svenskodlad majs. Säkert ekologisk också om man letar lite. I värsta fall får man väl odla lite själv, om man bor i södra Sverige. Eller åka till någon ekogård som har självplock av majskolvar. Hönsen älskar att picka i sig en kokt majskolv.

Jag brukar skämma bort mina höns med "mjukmajs" från burk nån gång i veckan (dock inte Gröna Jätten...). Finns ju även fryst majs. (Mina höns avskyr den torkade majsen från Lantmännen.)

"Majs innehåller mycket fibrer. Dessutom innehåller majs essentiella fettsyror, protein, magnesium, järn, kalium, Zink, B3 och en hel del antioxidanter."
Bor på landet på Österlen med man, hund, katter, höns, gammalt hus o stor trädgård

Theoneandonly

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 17 nov-14 kl 12:36 »
Så här forar vi våra höns:  Majs av sorten Painted mountain, Lätta att odla själv å skörda.
                                       Gula ärtor, odlat dem själva oxå
                                       Kornkross som vi köper av en granne
                                       Köper Svenska foders start till kycklingarna och äldre kycklingar får lite av varje

Värpande hönor får även snäckskal och de går lösa så de kan hitta sitt protein själva.
På så sätt avlar vi automatiskt på goda födosökare.

Den mest produktiva hönan är en hybrid, Bovans som varit frigående ekologisk innan.
Hon har levererat minst 6 ägg i veckan på enbart kornkross från Maj tills idag.
Så det är inte bara lantraser som är duktiga på att reda sig av naturen. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser