Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda eget hönsfoder  (läst 31158 gånger)

winnitopi

• Uppland
Blanda eget hönsfoder
« skrivet: 26 apr-13 kl 00:29 »
Efter den senaste tidens salmonellautbrott o efter att idag tvingats köpa en säck värpkoncentrat på Granngården till ett pris som ökat med 30 kr sen sist så har jag helt ledsnat på dessa blandningar.
Jag är inte så insatt i hönornas behov som jag borde vara känner jag o tar den lätta vägen genom att fråga er med större kunskaper i detta ämne.
Mina höns går ute hela dagarna o jag ger dem vete o havre,snäckskal o matrester.
Vad behöver jag komplettera med för att slippa dessa värpfoder? Kollade innehållsförteckningen o den bestod mest av majs,skal av sojabönor mm dvs sånt som inte växer i Sverige o som definitift inte odlas ekologiskt.
På vintern får de torkade nässlor o torkade nypon som tillskott.
Problem är till för att skjutas upp för att sen glömmas bort :)

rosita51

• Skåne
SV: Blanda eget hönsfoder
« Svar #1 skrivet: 26 apr-13 kl 07:00 »
Jag är absolut ingen expert, men har läst på ämnet om vad höns behöver för näring. Jag har aldrig gett mina något färdigfoder, utan blandar till själv. Jag ger dem vete, korn (tidigare även havre, med de ratade den), torkad majs, solrosfrön, hampa. Som blötmat ger jag havregryn, torkade, krossade, gula ärtor, hushållsrester, ibland lite sojamjöl eller majsmjöl och detta blandas med vatten, mjölk, eller yoghurt. Emellanåt ger jag dem lite rapsolja blandat med äpplecidervinäger för magen.

Mina (6 hönor och 1 tupp) går fritt i trädgården och hittar där en hel del matnyttigt. Frukt och grönt får de varje dag också.
MVH Rosita zon 1

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 26 apr-13 kl 08:27 »
Efter den senaste tidens salmonellautbrott o efter att idag tvingats köpa en säck värpkoncentrat på Granngården till ett pris som ökat med 30 kr sen sist så har jag helt ledsnat på dessa blandningar.
Jag är inte så insatt i hönornas behov som jag borde vara känner jag o tar den lätta vägen genom att fråga er med större kunskaper i detta ämne.
Mina höns går ute hela dagarna o jag ger dem vete o havre,snäckskal o matrester.
Vad behöver jag komplettera med för att slippa dessa värpfoder? Kollade innehållsförteckningen o den bestod mest av majs,skal av sojabönor mm dvs sånt som inte växer i Sverige o som definitift inte odlas ekologiskt.På vintern får de torkade nässlor o torkade nypon som tillskott.

Normalt sett är ju köpfoder säkrare att använda, än sånt man pytsar ihop själv av saker inköpta från olika ställen  ;)  I det här fallet med Edelfodret är det Sojan som haft salmonella smittan.
Använder du ekologisk Vete o Havre då?
(det finns ju ett Krav hönsfoder också på Granngården).

I Lantmännens PICKA (färdigfoder till värpande höns) är det Vete, Sojamjöl, Kalk, Majs, Maltgroddar, Havre, Fosforsalt, Rapsmjöl, ADE-vitamin, Selen, Lysin/Metiotonin m.m.
« Senast ändrad: 26 apr-13 kl 10:40 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

johe71

« Svar #3 skrivet: 26 apr-13 kl 09:20 »
några exempel på foderblandningar från jordbruksverkets publikation "Äggproduktion i ekologiskt lantbruk"

Lönshult

• Droppen urholkar stenen.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 26 apr-13 kl 09:33 »
Om råvaran köpas på granngården (hobbaffär  för villaägare >:D) till att blanda  ett vegetabilisk värpfoder är besparingen marginell, och arbetsinsatsen icke obetydlig, och som Grimla skriver är det säkrare med ett färdigt foder.
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 26 apr-13 kl 10:32 »
några exempel på foderblandningar från jordbruksverkets publikation "Äggproduktion i ekologiskt lantbruk"
Men hur många "självblandare" har tillgång till att köpa fiskmjöl?
Liksom majsglutenmjöl, potatisproteinkoncentrat, lucernmjöl dessa hittar man inte i första taget heller  :-X

I Lantmännens fodersortimentet på bulk till värphybridhöns finns foder med fiskprotein, SUND sortimentet.

Lantmännens övriga bulkfoder och vanliga säcksortimentet är numer vegetabiliskt.
« Senast ändrad: 26 apr-13 kl 16:46 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

winnitopi

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 27 apr-13 kl 21:46 »
Tack för era svar! Jag köper ekologiskt odlat vete,korn o havre av bönder här i bygden.Är inte intresserad av att köpa några färdiga foderblandningar eller att ge fiskmjöl,majs eller soja då det knappast går att hitta sådana grödor som inte är besprutade och /eller genmodifierade. Höns har ju hållits i tusentals år så det måste väl funka med annat foder/tillsatser som inte kommer från andra sidan jorden? Kanske ska tillägga att jag har ca 30 höns i dagsläget av varierande raser samt 2 kalkoner o ett gäng pärlhöns,Någon som har en beprövad blandning utan majs/soja/potatispulver etc?
Problem är till för att skjutas upp för att sen glömmas bort :)

rosita51

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 27 apr-13 kl 22:16 »
Här finns bra recept på hönsfoder:

http://hos.sandnet.se/stackmurs/

MVH Rosita zon 1

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 27 apr-13 kl 22:17 »
Höns har ju hållits i tusentals år så det måste väl funka med annat foder/tillsatser som inte kommer från andra sidan jorden? Kanske ska tillägga att jag har ca 30 höns i dagsläget av varierande raser samt 2 kalkoner o ett gäng pärlhöns,Någon som har en beprövad blandning utan majs/soja/potatispulver etc?

"Förr" hade man Lantrashöns som värpte hälften av vad dagens värphöns gör,
hönsen fick säd och fiskrens i landsdelar där man fiskade.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 27 apr-13 kl 23:15 »
Är inte intresserad av att köpa några färdiga foderblandningar eller att ge fiskmjöl,majs eller soja då det knappast går att hitta sådana grödor som inte är besprutade och /eller genmodifierade.

En eloge till dig som stöder svenska bönder och köper spannmål odlade i Sverige. (Vi köper också spannmål av en bonde). Var är det färdigfoder odlat som du köpte som innehåller soja och majs? USA är världens största spannmåls-exportör och av de 3 spannmål som de odlar mest av ligger just soja och majs på listan så jag gissar att ditt foder kommer från usa?

Det är ju inte riktigt klokt om vi svenskar ska importera hönsfoder från usa? Var ligger miljötänket i det? Var ligger förnuftet? Är förvånad över de i tråden som tycker det är säkrast att handla spannmål hos lantmännen, jobbar ni för dem eller har ni köpt aktier i företaget?

hippoteket

• Småland
    • Hippoteket
« Svar #10 skrivet: 30 apr-13 kl 09:57 »
Men hur många "självblandare" har tillgång till att köpa fiskmjöl?
Liksom majsglutenmjöl, potatisproteinkoncentrat, lucernmjöl dessa hittar man inte i första taget heller  :-X
Potatisprotein är svårt att få tag i, men Kvarnbyfoder har det i sitt grissortiment. Det är pulver som är rätt flyktigt, så lite jobbigt att hålla på med. Men har ett väldigt bra proteininnehåll - nästan dubbelt så mycket som soja.

Jag tänkte också försöka blanda till foder själv åt hönepönorna, framförallt för att slippa ge dem soja - som förvisso är ett bra foderslag, men jag vill INTE stödja skövlingen av regnskogar i sydamerika! Just nu, tills jag kommit på något bättre, ger jag av hästarnas helhavre och krossade korn. Åsså går de fritt ute och äter vad de hittar.
Jag har blivit tipsad om ärtor, majs, hampafrön och solrosfrön också. Får väl se vad jag hittar som är odlat i Sverige...

Smajsan

• -
« Svar #11 skrivet: 30 apr-13 kl 16:24 »
Hej!
Jag blandar fodret själv,kan inte säga att jag vet att jag gör rätt men har koll på hur de mår, hur de fjäder sätter sig, hur snabbt de får fjädrar efter ruggning. Även mina vaktlar får detta.
Jag ger alla samma gröt på förmiddagen, en gröt som består av Vetemjöl, Hela ärtor, Havregryn, Ägg med skalet krossat, vete, korn kross, havre, rapsolja, och varannan dag soja mjöl. Vaktlarna får soja mjöl i sin gröt varje dag. Jag tillsätter solrosfrön och hampafrön på vintern när de behöver lite mer energi för att hålla värmen. Jag blandar allt med vatten till en lös gröt som får stå o svälla en stund innan servering.

Nu använder jag soja mjöl, i brist på annat. Så fort jag kommer på vad jag ska byta ut det mot så gör jag det, funderar på en egen kvarn så jag kan mala ärtor. Mina kycklingar får också gröt, då lite mer finmalen. Och dom gillar det skarpt, kan tackla omkull vem som helst, bara de får komma fram o äta.
Jag gör denna gröten efter min känsla hur mina djur mår, och alla är fria att ge sina djur vad de vill tycker jag, bara de mår bra.
Mina har alltid en ränna fylld med kornkross, när jag har kycklingar, annars hel korn.
Och mycket vatten.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 01 maj-13 kl 23:32 »
Fodret jag köpt är värpkoncentrat från Lantmännen...Det är det enda som går att få tag i här men denna gång så läste jag innehållsförteckningen o man blir så förbannad då det mest innehåller majs,skal av sojabönor etc,
Men hur läser du ???

Värpkoncentratet (som f.ö heter Prix).
Det innehåller: Vete, Sojamjöl, Majs, Kalk, Vetekli, Rapsmjöl, Raps, Fosfor, Havre, Korn. ADE-vitamin, Selen m.m
« Senast ändrad: 02 maj-13 kl 22:53 av Grimla »

Ek

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 02 maj-13 kl 12:21 »
Det verkar för det mesta falla på proteintillförslen. Jag har inga färdiga recept men nog går det lösa en del indigrenser.Rapsmjöl odlar och utfodrar en del ekologiska mjölkbönder med gäller bara hitta dom.Fiskmjölet måste väl vara den enkla biten .Det finns gott om fisketokiga ungdomar och äldre ängnar dom sig åt mete fråga om ni får köpa lite skräpfisk(mört brax ).Koka och ge dom. frys in överskottet.Borde väl inte vara omöljligt.Det är nog vintern det är mest aktuellt sommaren hittar dom insekter om de lösa.Nu kanske jag uppmana till lagbrott angående ge dom fisk vet ej. Men då lär jag väll snart få reda på det..

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 05 maj-13 kl 19:26 »
Det verkar för det mesta falla på proteintillförslen. Jag har inga färdiga recept men nog går det lösa en del indigrenser.Rapsmjöl odlar och utfodrar en del ekologiska mjölkbönder med gäller bara hitta dom.Fiskmjölet måste väl vara den enkla biten .Det finns gott om fisketokiga ungdomar och äldre ängnar dom sig åt mete fråga om ni får köpa lite skräpfisk(mört brax ).Koka och ge dom. frys in överskottet.Borde väl inte vara omöljligt.Det är nog vintern det är mest aktuellt sommaren hittar dom insekter om de lösa.Nu kanske jag uppmana till lagbrott angående ge dom fisk vet ej. Men då lär jag väll snart få reda på det..

Jag ska då inget säga! På sommaren tror jag de klarar sig på vad de plockar ute med tillskott av snäckskal och vete. Har ju sett hur pigga de blir när katten spytt upp en orm, när Maria kör jordfräs eller när jag plockar fästingar på katterna! Kasta ut vad ni har för höns äter allt!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 maj-13 kl 19:54 »
Grimla,jag har läst innantill på säcken.Det står ( i fallande skala antar jag) Majs,korn,mjöl av sojaskal osv... Dvs både majs o soja är huvudingredienser o det är det jag inte vill ha.

Eftersom det var ett koncentrat ( dvs som ska blandas ut med spannmål ) så är det ju rätt självklart att huvudingredienserna är proteinrika grödor. Det är ju ingen större vits att göra ett koncentrat av spannmål...

Jag är lite förvånad över att så många propagerar för att ge fisk till höns. Finns ju inget som slår igenom så tydligt och ger bismak ( fisksmak) på äggen som det. I vanliga foderblandningar har man sällan fisk av den anledningen. Medan det i ekologiska foder kan vara fiskmjöl för att det troligen är billigare att få tag på än eko-soja. Men så kan ju eko-ägg smaka pest också.

BELLAS LANTLIV

• Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
« Svar #16 skrivet: 19 aug-14 kl 09:05 »
Kan jag ge hönsen havre, korn och torkad majs samt snäckskal o tillgång till grus.
Räcker det eller behöver jag ge extra vitaminer?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #17 skrivet: 19 aug-14 kl 11:07 »
Om du vill ha ägg, och det antar jag eftersom du skrev snäckskal, behövs mer protein.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 19 aug-14 kl 12:28 »
Krossad grå ärt borde fäll vinka som protein ?

BELLAS LANTLIV

• Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
« Svar #19 skrivet: 20 aug-14 kl 20:54 »
Om du vill ha ägg, och det antar jag eftersom du skrev snäckskal, behövs mer protein.

Som till exempel?  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 3 användare
javill, Nataks, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser