Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal tröja blir ny tröja!  (läst 1487 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Gammal tröja blir ny tröja!
« skrivet: 25 apr-13 kl 20:38 »
http://När jag var kanske 13-14 år sticka jag en tjocktröja, slätstickning i dubbelt brunt/beige/benvit mellerat garn. Älskade tröjan! Med åren blev den lite trång :-[ så jag fick för mig att repa upp den. Så började jag sticka en ny tröja med enkelt garn, men insåg när bakstycke och ena framstycket var klart att den skulle bli för liten. Repa igen. Så provade jag slätstickning men tyckte det blev för tunnt i enkelt garn. Repa igen. Till slut valde jag enkel resår (1 rät 1 avig). Det går inte fort för mig.... Har hållt på i flera år. ::) Men nu är bakstycket och båda framstyckena klara (blir en storkofta) och jag är så glad!  Nu är det "bara" ärmar och sjalkrage kvar.
« Senast ändrad: 25 apr-13 kl 21:19 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Gammal tröja blir ny tröja!
« Svar #1 skrivet: 25 apr-13 kl 21:17 »
Del av framstycke.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 25 apr-13 kl 22:22 »
Haha, ja det finns en del plagg som man inte vill skiljas ifrån. Jag håller själv på med en upprepad kofta. Har fått litet problem med att få bort knappribban så att jag inte måste klippa av garnet mellan varven. Knappribban är påsydd nämligen och det är litet tätt. Annars så äääälskar jag det garnet och det är helt oskadat och blev som nytt när jag snurrade upp det på en flaska för att få det slätt. Det enda som skiljer är stickgrovleken, där har jag en annan idag än då när jag gjorde den förut. Och idag blir det en långväst ist för tajt kofta.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 25 apr-13 kl 22:54 »
Jag har bara gjort vanliga lösa nystan så garnet är inte sträckt. Men det blir liksom lite effekt. :D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 25 apr-13 kl 23:07 »
Ja det kan det ju bli förståss. Jag tyckte det såg jämnt och snyggt ut på bilden iaf. Och om materialet är bra då är det verkligen värt arbetet att ta vara på det. Kan jag göra något åt slit och släng-mentaliteten av idag så gör jag det där jag kan.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 25 apr-13 kl 23:22 »
jag har verkligen ingen aning om vad det är för garn (kan inget sånt) men hållbart med tanke på att jag är 40 nu! :D Kul att jag inte är ensam att repa upp gammalt garn.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 26 apr-13 kl 12:42 »
Det går inte fort för mig.... Har hållt på i flera år. ::)

*Fniss* Jag kan berätta att det första jag stickat var en tröja. Det tog tretton år innan den blev klar!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 4 användare
Anders Flix, Nina W, Stengrim, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser