Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  premiärkofta - tips, tack!  (läst 9017 gånger)

manna

• -
Re:premiärkofta - tips, tack!
« Svar #20 skrivet: 05 feb-07 kl 08:39 »
Uppdatering:
La mig sur och läskig och tjurade över de förlorade stickorna. Började dagen med att fortsätta letandet. Gav upp. Mannen ficklade i skummet bredvid kökssoffan och - VIOLIN! - där var hela stickpaketet!  ;D

Nu ska jag göra masklappen.

---

Senare:
Masktätheten stämmer, så nu är det bara att börja om från början och hoppas att allt går smooth.

Nu har jag alltså valt garn anno 2007 och kombinerat detta med ett mönster från 70-talet. Det rekommenderade garnet tillverkas säkert inte längre. Om jag i stället hade valt garn, mönster och stickor som "hör ihop", skulle jag ha nödgats göra en masklapp då oxå? Är masklappen ett moment som alltid finns med?

Oooh! Jag stickar ett mönster! Efter en beskrivning!!!  :o :o Så himla kul!! *knollrig i magen*
« Senast ändrad: 05 feb-07 kl 09:26 av manna »
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #21 skrivet: 05 feb-07 kl 09:22 »
*heja, heja*
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

manna

• -
« Svar #22 skrivet: 05 feb-07 kl 10:32 »
 >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

JAG HATAR DET!!!! Tappade en massa maskor för att jag fumlade med stickorna. /&""%¤#%#¤¤!%&" SKIT! Nu har jag fått repa upp tre nogsamt stickade varv!!! Mitt hjärta tål inte det här!! Åååh, jag skulle kunna böla rakt ut!!!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #23 skrivet: 05 feb-07 kl 10:57 »
*HEJA, HEJA*
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #24 skrivet: 05 feb-07 kl 12:08 »
Inga blobbor här inte. Inte ännu. Den så kallade karriären står i vägen som en fet jävla betonggris. Och jag vågar inte hoppa av.... ännu...

Provlapparna slipper du lite längre fram i stickningskarriären. inte helt men nästan. Om du använder rekommenderat garn och stickor och har lärt känna dig själv (alltså hur hårt du stickar) så behövs oftast ingen provlapp. Speciellt int eom du använt garnet förut.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

manna

• -
« Svar #25 skrivet: 05 feb-07 kl 21:12 »
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

JAG ÄLSKAR DET!!! Har stickat 3,5 cm och mönstret blir riktigt bra. Visserligen är det tidernas mest simpla, men för mig som bara är semiproffs på detta, känns det som något riktigt STORT.  ;D

Det jobbigaste nu är att jag är snortrött och öm i kroppen. MÅste sova - och kommer med största sannolikhet att under natten glömma var i mönstret jag ska fortsätta i morgon...

Jaja, blir det fel, så kan jag ju alltid repa upp det!  ;D

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #26 skrivet: 05 feb-07 kl 21:42 »
Underbart! Ännu en frälst *bockar av på listan*

manna

• -
« Svar #27 skrivet: 06 feb-07 kl 08:22 »
Underbart! Ännu en frälst *bockar av på listan*

;D Jo, det känns lite så, som att ha blivit frälst. Har längtat efter att kunna sticka, men har lixom aldrig riktigt trott att jag skulle kunna lära mig.

Har gjort dagens första varv. Det är så jäkl kul, det här!  ;D ;D ;D

manna

• -
« Svar #28 skrivet: 06 feb-07 kl 12:58 »
Jo, koftan ska ju vara randig, är det tänkt. Om jag verkligen vill göra koftan randig, var byter jag till ny färg då? Precis i början på ett nytt varv? Ser det bäst ut? Kan jag smyga med tråden några maskor för att fästa den och sedan köra loss på nytt varv med den nya färgen?

manna

• -
« Svar #29 skrivet: 13 feb-07 kl 17:32 »
Koftan är tvåfärgar på kroppen och mönstret har fått godkänt av Spraka.

Jag har just gråtit så där uppgivet och störtflodsaktigt som barn kan göra, eftersom jag fumlade och tapade maskor. Hatar att vara reumatant!  >:( Nå, nu har tårarna torkat igen (det hjälper med  :-* :-* från mannen!), men jag behöver era tips på hur man letar upp iväglupna maskor. Att repa upp något varv funkar ju, men det tar på hjärtat att behöva börja och och börja om och börja om... Nog finns det väl knep som proffsen använder sig av när en eller flera maskor av någon anledning springer från stickorna?

Snart är kroppen klar och jag ska börja på ärmarna. Sehr spannend, indeed!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #30 skrivet: 13 feb-07 kl 17:41 »
Hej!

Min älskade hustru säger att man maskar upp den med en virknål. Man ska tydligen virka tills maskan är "ikapp".

Edgar, som inte stickat på 45 år!

Inkka

• Östergötland
« Svar #31 skrivet: 13 feb-07 kl 17:44 »
Känner igen den där känslan manna. Det är därför jag sällan stickar på strumpstickor. Tappar hela tiden -blir GALEN!  >:(

Virknål brukar jag använda för att fånga upp rymmarna. Funkar bra, men man får vara stadig på handen. Men, om någon har ett bättre tips vill jag också gärna veta...

manna

• -
« Svar #32 skrivet: 13 feb-07 kl 18:28 »
Min älskade hustru säger att man maskar upp den med en virknål. Man ska tydligen virka tills maskan är "ikapp".

Jag fattar inte...  :-\

Känner igen den där känslan manna. Det är därför jag sällan stickar på strumpstickor. Tappar hela tiden -blir GALEN!  >:(

Detta var vanliga stickor. Bara fumlar och fumlar och håller på att bli skogstokig.  :( Alltså, hur mycket ska jag egentligen behöva sticka innan jag blir bra på det? Är otroligt dålig på att vara just dålig. Prestera, prestera...

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #33 skrivet: 13 feb-07 kl 19:09 »
Ett sätt att rätta fel som är flera varv ner är att man släpper fri den maskan som hör till "maskstapeln" där felet är. Sen repar man upp den maska som är över felet ända ner till och med den felaktiga maskan. Sen tar men en tredje sticka, gärna en strumpsticka och stickar upp med nya maskor och då använder man den lösa tråden som man repade upp tidigare, och stickar med den.

Det knepiga är att när man då stickar om aviga maskor måste man lägga tråden framför maskan.

Usch, vad det lät knepigt men det är lättare att visa än att skriva det!

Inkka

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 13 feb-07 kl 19:18 »
Skulle behöva, typ, rita upp detta för att kunna förklara. Försöker väl ändå: Först letar du upp maskan så långt den fortfarande är stickad, en bit ner i arbetet. Sen sätter du virknålen i den och trär igenom det som lossnat, varv för varv. De maskorna som gått upp är bara vågräta trådar. Aviga och räta maskor blir åt olika håll.

Övning ger färdighet, som det så vackert heter.  ;D  Jag har stickat rätt mycket sen jag var så liten att jag kunde hålla stickor. Har fortfarande inte stickat en enda tröja... förutom i bebisstorlek.

Inkka

• Östergötland
« Svar #35 skrivet: 13 feb-07 kl 19:24 »
hittade en bild på hur man gör min favvo-stick-bok. Kan maila den till dig om du vill?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #36 skrivet: 13 feb-07 kl 19:33 »
Är otroligt dålig på att vara just dålig.

Du är inte dålig. Du är ovan. En "viss" skillnad. Lät ditt instrumet bra första gången du tog upp det? Nä........du övade och övade. Mässa det istället för "prestera, prestera"

Aum.....öva, öövaa, ööövvvaaaa!

manna

• -
« Svar #37 skrivet: 13 feb-07 kl 19:35 »
Maila gärna bilden, Inkka!

Alltså, om det är lätt att visa, kobbe, så kommer jag med stickningen så fort det har gått åt skogen att laga felen med hjälp av den mailade bilden... Fast jag ska ju prova först på egen hand. Jag är ju inte envis som en vägglus för inget!  ;D

Nu lyckades jag ju plocka upp de maskor som halkade av stickorna, men jag har upptäckt två missade maskor tiiiidigt i stickningen. Menar ni att jag kan peta upp dem så att felen inte syns efteråt? Jag var inne på en hemmasnickrad lösning (svårighetsgrad en micrometer mer än att elda upp stickningen...), men kör helst på beprövade och av proffs använda metoder.

manna

• -
« Svar #38 skrivet: 13 feb-07 kl 19:39 »
Du är inte dålig. Du är ovan. En "viss" skillnad. Lät ditt instrumet bra första gången du tog upp det? Nä........du övade och övade. Mässa det istället för "prestera, prestera"

Aum.....öva, öövaa, ööövvvaaaa!

Prester... preste... pres... prö... pröva...?... pröva! Pröva! Öva!  ;D

(... det enda som låter jävligare än en kass klarinettist är flera kassa klarinettister. Vill aldrig hamna i "kohornsfållan" igen. Därför övar jag. Och då kan jag prestera!  ;) För jag SKA ju tvunget utsätta mig för mina rädslor.  ;D)

Inkka

• Östergötland
« Svar #39 skrivet: 13 feb-07 kl 19:45 »

Nu lyckades jag ju plocka upp de maskor som halkade av stickorna, men jag har upptäckt två missade maskor tiiiidigt i stickningen. Menar ni att jag kan peta upp dem så att felen inte syns efteråt? Jag var inne på en hemmasnickrad lösning (svårighetsgrad en micrometer mer än att elda upp stickningen...), men kör helst på beprövade och av proffs använda metoder.

De maskor du märkt att du tappat kan du fånga upp utan att det syns. Fast om du har stickat en massa varv innan du upptäckt dom så kan det kanske bli lite svårt att få det att se snyggt ut. Det finns ju inte längre plats för dom, menar jag. Men, skam den som ger sig.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser