Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svampinfektion?  (läst 1899 gånger)

Halte

• Gäst
Svampinfektion?
« skrivet: 22 apr-13 kl 10:00 »
Hejsan
Igår när jag började klippa klövarna på fören så såg jag att en tacka hade som någon utväxt på nosen, typ i en 5-kronas storlek.
Det ser ungefär ut som en sårskorpa i strukturen och "sticker ut" ungefär 5-6 mm.. Men en sårskopra verkar det alltså inte vara, det är förvisso hårt men det känns mer "levande" än en sårskorpa..

Någon som vet vad det skulle kunna vara och vad man skulle kunna behandla det med?

vallhunden

• Västergötland
SV: Svampinfektion?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-13 kl 11:12 »
Ringorm, kanske??!! ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Emushka

• Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
« Svar #2 skrivet: 22 apr-13 kl 11:20 »
Ser ut som ringorm.  :-\
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Halte

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 apr-13 kl 12:28 »
Ok, testar mot det får vi se.. Tackar

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 apr-13 kl 13:10 »
Är det någon av er som sett ringorm hos får tidigare? Har googlat och letat men det står i princip ingenting om detta hos får och än mindre finns några bilder på det..

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 24 apr-13 kl 13:59 »
De jag bilder sett ser inte ut så där ::)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Halte

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 apr-13 kl 14:02 »
De jag bilder sett ser inte ut så där ::)
Ok, nej jag har inte lyckats hitta några bilder alls så jag vet inte.. Det som är märkligt är att jag i princip inte hittar någonting skrivet alls om ringorm hos får.

Emushka

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 apr-13 kl 14:05 »
Då är det kanske inte ringorm.  Kan det vara värt att ringa en veterinär och fråga lite försiktigt? Eller nån gammal kunnig fårbonde, om man nu inte vill ringa veterinär?
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Halte

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 apr-13 kl 14:12 »
Då är det kanske inte ringorm.  Kan det vara värt att ringa en veterinär och fråga lite försiktigt? Eller nån gammal kunnig fårbonde, om man nu inte vill ringa veterinär?
Jo jag har väl inget emot att ringa veterinären, men jag är ju tämligen säker på att de inte kommer ha några som helst mer intelligenta gissningar än det som kommer fram här, snarare tvärtom.. Då kommer de behöva komma ut och ta prover o.s.v. á 3000-4000 spänn och det känns lite overkill på en gammal tacka.. Och hon lider ju inte av det vad jag kan se, det verkar inte klia, hon har ingen övertemp, äter bra och är pigg..

Därför frågar jag här.. Kan någon komma med bra förslag så kan man ju testa lite olika behandlingar alternativt ge förslag till veterinären, i annat fall avvaktar jag väl och se hur det artar sig.. Blir det värre får man väl avliva.

Emushka

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 24 apr-13 kl 14:28 »
Jag trodde att min hund hade ringorm och behandlade det med fotsvampssalva (pevaryl) som jag hade hemma. Det blev bättre. Sen blev jag nervös och ringde veterinär som bara på min beskrivning sade att det troligast inte var ringorm, men tyckte att om pevarylen hjälpte så hjälpte den ju, då kunde jag köra på det samt tvätta med klorhexidin.

Hade det varit mitt får så hade jag pevarylat hen och sett om det hade någon effekt. Har du ingen pevaryl så prova lite veg olja med tea tree oil eller lavendelolja. De är antisvamp.

Lycka till!

Halte

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 apr-13 kl 14:32 »
Jag trodde att min hund hade ringorm och behandlade det med fotsvampssalva (pevaryl) som jag hade hemma. Det blev bättre. Sen blev jag nervös och ringde veterinär som bara på min beskrivning sade att det troligast inte var ringorm, men tyckte att om pevarylen hjälpte så hjälpte den ju, då kunde jag köra på det samt tvätta med klorhexidin.

Hade det varit mitt får så hade jag pevarylat hen och sett om det hade någon effekt. Har du ingen pevaryl så prova lite veg olja med tea tree oil eller lavendelolja. De är antisvamp.

Lycka till!
Bra tips! Tack! Ska testa Pevaryl och se om det blir bättre.. Hur lång tid tog det innan du såg ngn förbättring?

Emushka

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 24 apr-13 kl 14:46 »
Det tog bara två-tre dagar innan det var märkbart bättre. Det drog ihop sig i kanterna liksom, svårt att förklara, men det syntes en tydlig skillnad. Ett par dagar till, sen gick skorpan att dra bort utan att det blödde (fast all päls följde med) och nu ser det hyfsat ut, som ett vanligt ärr.

Halte

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 maj-13 kl 13:00 »
Testade med Pevaryl för några dagar sedan, dagen efter hade "utväxten" trillat av.. Smorde på ytterligare en gång för säkerhets skull och nu ser det jättefint ut.
Tack för tipset!

Emushka

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 02 maj-13 kl 15:24 »
Testade med Pevaryl för några dagar sedan, dagen efter hade "utväxten" trillat av.. Smorde på ytterligare en gång för säkerhets skull och nu ser det jättefint ut.
Tack för tipset!

Åh vad bra! :) Då är det bevisat: Pevaryl är en mirakelmedicin!

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser