Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vingligt flasklamm  (läst 2826 gånger)

o-linda

• Småland
Vingligt flasklamm
« skrivet: 22 apr-13 kl 07:17 »
Hej allihopa!
Nu är årets lammning snart över, vilket resulterade i hittills 27 lamm(1 tacka kvar att lamma). Endast 2 döda tackor vilket är en klar förbättring från föregående år. Tyvärr då 4 flasklamm vilket tar på krafterna. Nu till min fråga. Har ett snart 2 veckor gammalt flasklamm(bagge) som har, fram tills för ca 5 dagar sedan, varit pigg. Börjar nu te sig vingligt, halt i ett framben bl a. Skuttar inte omkring som dom andra flaskisarna som är yngre. Är hungrig och äter bra men ligger mest, verkar t o m snubbla på halmen i sin box. Räddade livet på honom då hans mamma inte fick upp honom på benen, tog 1 dygn sen va han pigg. Vet att jag kanske får ta bort honom men har ju ändå räddat livet på honom 1 gång så tänkte om någon här har något tips om vad det kan va?
Kunskapen i detta forum är ju stor, vad ska jag göra?
Kramar Åsa
Bor med make, 2 hundar, 2 katter, Gutefår, myskänder och höns o gäss

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vingligt flasklamm
« Svar #1 skrivet: 22 apr-13 kl 08:02 »
Hej, o-linda!
Nu har inte jag får utan getter, men jag misstänker att det är ett likartat problem som även andra djurslag kan få. Skulle tro att ditt vingliga lamm lider av selenbrist. Killingar som verkat lite medtagna och muskelsvaga har jag gett 1/4 vuxendos selen i en flaska mjölk, så brukar de pigga på sig.
Du har väl gett tackorna selen under högdräktigheten?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 22 apr-13 kl 08:12 »
Ja ge honom lite selen, det brukar kunna göra susen, och kanske lite vitaminer också så kan man hoppas att han piggar på sig.
Åsenfår, hundar och katter

o-linda

• Småland
« Svar #3 skrivet: 22 apr-13 kl 09:04 »
Tack för svar. Nej mina tackor har aldrig fått selen innan lammning. Enligt den fårägare(haft gutefår sedan -90) som jag köpt mina får av behöver dom inte ha det. Har aldrig haft några bekymmer som jag har läst om som kunnat relateras till selenbrist. Men på lille Tintin(flasklammet) är jag villig att prova. Var köper jag selen? Granngården?

sarbe453

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 22 apr-13 kl 09:18 »
Selevitan finns i liten burk receptfritt på apoteket. Större kräver recept.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 22 apr-13 kl 13:17 »
Tack för svar. Nej mina tackor har aldrig fått selen innan lammning. Enligt den fårägare(haft gutefår sedan -90) som jag köpt mina får av behöver dom inte ha det. Har aldrig haft några bekymmer som jag har läst om som kunnat relateras till selenbrist. Men på lille Tintin(flasklammet) är jag villig att prova. Var köper jag selen? Granngården?
Det lät som ett märkligt råd. Nu är jag inte fårkunnig, men här i våra trakter är som regel marken selenfattig, och tillskott behövs. För nötkreatur är det mycket vanligt att ge alla småkalvar en selenspruta, och getter får nästan undantagslöst extra selen när de är högdräktiga.
E+selenpreparat kan du även köpa hos dina bonnabutik om du inte vill gå till apoteket. Observera att mitt råd att ge 1/4 vuxendos till lammet baserar sig på att det är ett selenpreparat som ska ges dagligen. Ska du köpa Selevitan får du dosera annorlunda, eftersom det är gjort för att ges i större dos mera sällan.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

zzaga

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 apr-13 kl 13:24 »
Vi förlorade några lamm förra året (förmodligen selenbrist) på de lamm som konstaterades selenbrist syntes det på att de var lite stelare i bakbenen. De mer skuttade jämfota med bakbenen än att de gick.
Våra tackor har nu fått selen i två omgångar före lammning (senaste gången en månad före).
Jag fick på recept och sedan blandade jag det med vattnet som jag löser upp betfor i.
Vad jag har förstått det som medför selenbrist att lammen får muskelförtvining. Det börjar i bakbenen och går sedan framåt upp mot hjärtat :(

Hoppas att det löser sig med ditt lamm.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #7 skrivet: 22 apr-13 kl 16:20 »
Nyfödda lamm med selenbrist kan vara bara svaga och orkar inte stå på benen. Med en knivsudd selen i munnen på lammet, kanske utrört i lite vatten, så brukar det bli piggt direkt. Det är beroende på hur marken är som avgör om fåren behöver extra selen eller ej. Det behöver inte vara exakt lika även om ni bor nära varandra.
Åsenfår, hundar och katter

o-linda

• Småland
« Svar #8 skrivet: 23 apr-13 kl 00:28 »
Hej igen!
Har nu gett selen och väntar med spänning på ev effekt. Grannarna som heller ej brukar ge selen har ca 70 gutetackor och har aldrig haft problem med selenbrist hos sina får el lamm så klart jag har lyssnat på dom. Har själv haft får i 5 år utan selengivor och har aldrig haft dessa problem tidigare......
Köpte selevitan på apoteket svårt att dosera dock då det baseras på lamm som väger 30 kg min lille plutt väger ca 6 kg. Han fick pyttelite blandat med sin kvällsflaska. Ska man ge detta endast en gång?

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #9 skrivet: 23 apr-13 kl 00:54 »
Jag har heller aldrig gett selen innan lammning och Ja du ska ge en gång ,,överdosering är lika farligt.. Är ögonen ok på honom ? Bara en tanke du har ju själv lite får vana innan   ;) så leta `fel´ i omgivningen om han fått i sig något olämpligt ?Väldigt svårt att gissa om man inte ser lammungen.. Du måste nog lita till dina mer erfarna lammbönder som kan komma och titta . Annars är ju en kunnig veterinär bra
  Önskar dig stort lycka till // Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser