Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken färg och vilka ägg?  (läst 1852 gånger)

Cathrin73

• Södermanland
Vilken färg och vilka ägg?
« skrivet: 18 apr-13 kl 12:41 »
Jag har en tio veckors kyckling vid namn Bacon som är blandras och jag är lite nyfiken på några saker. Pappa är hedemoratupp och mamma är blandras troligtvis mellan orpington och isbar men jag är inte säker.  Mamman lägger gröna ägg, innebär det att Bacon också kommer att lägga gröna ägg? Är det troligt att den kommer att behålla sina färger den har nu eller kommer den att bli mörkare? Pappan kan vara antingen en vitgrå hedemoratupp eller en brun.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vilken färg och vilka ägg?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-13 kl 13:00 »
Med risk för att ha fel... Om pappatuppen är grönvärpare så kan man typ räkna med att avkomman också blir det. Om mammahönan är grönvärpare så finns det en (liten?) chans att avkomman blir det.

Så har jag fattat det.
Chansen för att en avkomma blir grönvärpare beror på om föräldradjuren bär gränvärpar anlaget i homo eller heterozygot uppsättning. Har kycklingen en homozygot förälder blir den grönvärpare oavsett om det är mammahöna eller pappa tupp som har grönvärparanlag.

Är en av föräldrarna heterozygot är det 50% chans att kycklingen blir grönvärpare.

Det spelar alltså ingen roll om anlaget kommer från tupp eller höna.

Är det araucanablandisar så är det större chans att djur med ärtkam är grönvärpare än djur med enkelkam. Det beror på att anlaget för gröna ägg och ärtkam är så kallade kopplade anlag och gärna följs åt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Emushka

• Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
« Svar #2 skrivet: 18 apr-13 kl 13:04 »
Chansen för att en avkomma blir grönvärpare beror på om föräldradjuren bär gränvärpar anlaget i homo eller heterozygot uppsättning. Har kycklingen en homozygot förälder blir den grönvärpare oavsett om det är mammahöna eller pappa tupp som har grönvärparanlag.

Är en av föräldrarna heterozygot är det 50% chans att kycklingen blir grönvärpare.

Det spelar alltså ingen roll om anlaget kommer från tupp eller höna.

Är det araucanablandisar så är det större chans att djur med ärtkam är grönvärpare än djur med enkelkam. Det beror på att anlaget för gröna ägg och ärtkam är så kallade kopplade anlag och gärna följs åt.

Som jag fått det förklarat för mig så är det mycket större chans att en tupp är homozygot. Är det fel då?  ???
Jag önskar att jag förstod genetik bättre...det är som Matematik E för mig...  ::)
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 18 apr-13 kl 13:20 »
Oj, okej  :) Så jag får helt enkelt låta tiden utvisa antar jag.
Men om det skulle vara så att den här kycklingen börjar lägga gröna ägg kan jag då anta att dess eventuella avkommor också kommer att bli grönvärpare? Eller tänker jag helt fel nu?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #4 skrivet: 19 apr-13 kl 10:18 »
Homozygot = två anlag för blå skalfärg (grönt) (ger alltid blå/grönvärpande avkomma)
Heterozygot = ett anlag för blå skalfärg (grönt)

Den blå färgen är dominant så det behövs bara ett anlag..

..men.. har föräldern bara ett så ärver den ned detta till ca 50% av avkomman.. så chansen att dessa blir grönvärpare är alltså 50%...

Sen har vi det bruna anlagen... som för att förenkla det hela är lite av polygena.. dvs brunfärgen kan nedärvas av flera olika gener.. vilket ger olika kraftig brunfärg..

varför då prata om brun .. när det var grönt som gällde??
Jo.. Grönfärgen kommer av brun färg som tillägg på blå ägg..

Kika på insidan av skalen... bruna ägg är vita..!! altså pigmenterade ytligt... Gröna ägg är blå...
"blå/turkosa" ägg är blå invändigt..  (via är vita  :-[ )

Så för att få gröna ägg behöver man minst en gen för blå ägg.. pluss gener för bruna ägg..

Lycka till
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 19 apr-13 kl 13:52 »
Tack för beskrivningen. Jag har nog en hel del att lära mig på det här området  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 3 användare (1 dolda)
KajsaAnka, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser