Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla foder till djuren, vad?  (läst 2509 gånger)

wahlgrens

• Uppland
Odla foder till djuren, vad?
« skrivet: 17 apr-13 kl 23:19 »
Jag vill helst slippa köpa färdigfoder till hönsen nästa vinter. Och nu är det ju tid att börja odla. Ni som inte köper värpfoder och kycklingstart. Hur blandar ni foder till hönsen? Om ni odlar ärtor och majs, vilka sorter?

Söker även tips på föda till fåren. Vad kan man ge dem utöver höet och spannmålet för att ge dem ett bättre intag av olika näringsämnen. Ärtor, morötter, foderbetor? Är det okej för får att äta?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Odla foder till djuren, vad?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-13 kl 01:43 »
Vi har börjat "odla" Mjölmaskar till hönsen och vaktlarna  8)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 18 apr-13 kl 07:07 »
Det finns flera bra trådar om hönsens näringsbehov och hur man kan odla eget foder till hönsen. Quinoa innehåller mycket näring, liksom andra mållor. Hampa, om man får tillstånd för att odla det. Vete såklart, men det är inte så lätt att tröska eget spannmål, kräver utrustning om det ska vara effektivt.

Baljväxter går bra, om hönsen vill äta det. Finns många att välja på.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=114715.0
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=56993.0
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=58611.0
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89971.0

Tänk på att höns behöver få vissa essentiella aminosyror från fodret för att må bra och kunna värpa ägg. Enligt min mening är det inte snällt att säga att man inte vill driva hönsen, och därför bara ger spannmål. Beroende på ras och om de går fritt så att de kan hitta egen mat, så kan det funka att ge bara spannmål, men det kan också vara så att de får brister, och därför värper mindre. Jag vill inte att mina djur ska sluta värpa pga brister, eftersom det innebär att de inte mår bra. Jag driver inte mina djur för maximal värpning, de får inte en massa extravärme, inte ljus i massor av timmar på vintern. Men de har alltid fri tillgång till rent vatten (för lite vatten, t ex på grund av att det fryser eller för att djuren vält ut det, eller om det är smutsigt så att djuren dricker så lite som möjligt innebär att hönsen värper sämre, och såklart mår sämre), fri tillgång till snäckskal (de ska inte sluta värpa pga att de inte kan ta mer kalk från skelettet, urkalkat skelett är knappast hälsosamt). Mina höns får sitt foder i olika byttor, och äter därmed spannmål och proteinfoder i de proportioner de väljer, och jag kan tydligt se att de väljer att äta i olika proportioner beroende på hur mycket de för tillfället värper. Olika raser och individer i olika ålder väljer olika. Det är något att tänka på, när man funderar på vad som ger friska, glada höns, som värper lagom mycket för sina genetiska förutsättningar, varierande beroende på årstid, temperatur, dygnslängd osv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 25 apr-13 kl 12:28 »
Behöver man tröska säd till hönsen?  Det tror jag inte.  Jag har börjat odla ett par tuvor av vete, havre, korn varje år - fr.a. för att jag började inse att jag har levt över 60 år utan att veta hur de växter som sedan yngre stenåldern har varit basen i vår civilisation faktiskt beter sig när de växer.  Så jag får några ax varje år.  Efter att ha pillat ut några korn till nästa års utsäde sparar jag nogsamt resten att ge till hönsen underst i hög hö när jag ska resa bort på vintern. Så att hönsen ska ha något att göra om inte hönsvakten kommer med intressanta saker.

Jag kan berätta att det inte finns ett spår av sädesaxen när jag har varit borta en vecka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

269 gäster, 3 användare (2 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser