Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankskötsel?  (läst 9417 gånger)

Svartan

Ankskötsel?
« skrivet: 03 feb-07 kl 14:22 »
Har nu blivit ankägare!
Har sedan tidigare 7st hönor och en tupp vilka äter färdigt foder från Granngården plus matrester från hushållet.
Vad kan jag ge mina 4st nya inhysningar? Ska ankor ha hackad uppblött mat ? Uppblött torrfoder? "Höboss"? Jag ger mina hönor torkat gräsklipp från i somras.
Ska de ha snäckskal lika som hönorna har för att finfördela maten och för att skalet på äggen ska bli hårt?
De ska inte vara tillsammans med mina hönor utan har en egen stuga.Vad ska de ha för strö? Billigast för mig blir kutterspån,men ankor måste kanske ha halm?
Ge mig alla goda råd ni har för jag behöver dem!
Tack från en ny på tråden från Jämtland.

_matte_

Re:Ankskötsel?
« Svar #1 skrivet: 03 feb-07 kl 17:14 »
hej! :)
jag ger mina ankor allfoder eller multi + kornkross  och hel havre.
maten behöver inte vara uppblöt  bara dom har tillgång till vatten så fixar dom det själva.
snäkskal behöver ankorna oxå, även grus eller sand till matsmältningen om dom inte får vara ute och plocka i sej det själva..

sj föredrar jag att strö med halm men det går bra med spån oxå, om det inte är för kallt behöver du inte strö över hela golvet, bara där dom sover och värper..

//mattias
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

Lantrasgården Nygårds

• Gästrikland
    • Lantrasgården Nygårds
« Svar #2 skrivet: 03 feb-07 kl 19:24 »
Hejsan!

Roligt med ankor : )

Vi ger våra ankor kornkross och ibland lite matrester och dom får vatten i en hink på sidan om.
Vi strör också med halm och det tycker vi och ankorna funkar bra!

mvh Lena

info@lantrasgarden.se
www.lantrasgarden.se
Bor på gård i Gästrikland! Vi har Gotlandskaniner, Lejonhuvade kaniner,Vaktlar, Hedemorahöns, katter, marsvin, hund, ankor och arabhästar!
www.lantrasgarden.se

Skojarbråten

« Svar #3 skrivet: 04 feb-07 kl 22:38 »
Hej! Jag strör tjockt med kutterspån som jag packar så gott det går (håller värmen bra) och sen väldigt tunt med halm över. När de bajsar klumpar det ihop sig och är lätt att kratta ut bara halmen, medan spånet ligger torrt och bra under. Bara att strö ut ytterst lite halm överst igen. Billigt och bra! Hos mig räcker det att göra det nån gång i veckan (fast då är mina ute på dagarna, annars blir det väl mer skit).

Och som föregående talare sa, det räcker att strö där de ligger. Runt vattenbalja/hink - ha minst en halvmeter/meter för de slabbar som tusan! Och följdaktligen, ha vattnet och liggplatsen i motsatta delar av utrymmet så blir det lättare att sköta.

Lycka till med ankorna, de är skitmysiga att ha att göra med!
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Svartan

« Svar #4 skrivet: 05 feb-07 kl 17:13 »
Hej och tack för era svar om ankskötsel!

Jag behöver veta lite mera om ankor, ex vis om de kan äta "grova" matrester eller om man ska hacka dessa?Kan
de äta "allt" eller är de vegetarianer?
Ska de ha sandbad? Kan de vara ute vid minusgrader i
oskottad utebur? Behöver de hö eller annat grönt?
Ska man ha samma "dagsljus" som hönor? Hur värper de
äggen-under vilka månader? Jag antar att de vilar upp sig
som hönor gör?
Det blev många frågor,men jag hoppas att någon vill och
kan ge svar på dessa också.
Tack från Svartan från Jämtland.

Skojarbråten

« Svar #5 skrivet: 05 feb-07 kl 23:18 »
Hej igen!

Mina ankor är ute även vid minusgrader. Nu är de inne pga höns när det är alltför kallt, men förra vintern var de ute hela dagarna varje dag, och då var det ibland -20 grader. De hade hela tiden möjlighet att gå in, och de varvade lite, men var mest ute. De tar sig fram även i snö (apropå oskottad utebur), men mina valde att helst frekventera mina skottade stigar. Maten här är Fågel Multi och hel havre, samt matrester. Pasta, ris, gamla grönsaker och bröd, även om de gärna smäller i sig en köttbulle om tillfälle ges.

Mina honor har fått ruva fram kullar hela tiden tills i oktober, då jag hade fullt och började plocka äggen ifrån dem. Sedan dess levererar de ett finfint ägg per dag! Ingen vila än så länge, men vi får se.

Jag har ljus i stallet från ca 8-21, mest för att jag jobbar där själv på kvällarna, inte för fåglarnas skull. De skulle nog helst lägga sig vid sex-snåret, tror jag. Iaf vintertid.

Drevern

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 feb-07 kl 21:33 »
Ankor är inte knussliga med maten. De äter allt från sniglar till hönsens kycklingar och dessutom gör de det med god aptit. Om man skall ge dem grovt foder är det ofta bra att dela det. När jag hade ankor kom jag snart på att det bästa var att ge dem uppblött föder inomhus och vatten utomhus. Om man ger dem vatten och foder på samma plats så springer de med näbben full med mat mellan mattråget och vattenskålen och de slabbar oerhört på golvet och grisar ned i sin omgivning. Ger man dem maten inne så äter de i regel upp där och går sedan ut för att dricka. Ankor har inte samma behov av sandbad som t e x höns men de kan ligga och sprattla lite om andan faller på. De måste inte heller ha vatten men det är nästan synd om dem om de inte får möjlighet att bada. Har man sett en anka som inte badat på länge få lite vatten att plaska i så har man sett äkta lycka. Mina ankor kunde ligga i vetten i flera timmar trots att det inte var en stor pöl de hade, de nöjer sig med en liten bara det är vatten som de kan simma i. De trivs utmärkt i minusgrader och badar dessutom gärna om de bara har öppet vatten då, min aåkte kana i snön om de inte kunde bada. Man kan strö ut lite halm på marken om man vill men jag tycker nog att de inte brydde sig om vilket. Ankor värper ganska bra 150 ägg om året i regel, löpänderna kan ge det dubbla. Ruvningen är det lite si och så med, några ruvar bra, andra sämre. Jag har haft allt från de som inte ruvat alls till de som varit som vilken dvärghöna som helst. De sköter dock inte ungarna lika bra som hönsen tycker jag. Ger man dem ett rede som är lite mörkt och ligger lite vid sida av så att säga så går de dit och värper. Har man dem lösa måste man se upp så att de inte lägger reden under hus eller andra krypin för då blir de där när de värpt färdigt. Ankor är trevliga och inte lika ilskna som många gäss. Jag slutade med dem för att jag tyckte att det blev så lite kvar när man anrättade dem i ugnen. Om jag ville ha en fågel som gav mig ägg till hushållet valde jag nog löpänder för äggen är goda efter ankor.

Skojarbråten

« Svar #7 skrivet: 06 feb-07 kl 21:48 »

Ankor är inte knussliga med maten. De äter allt från sniglar till hönsens kycklingar och dessutom gör de det med god aptit.
Citera

Gör de? *panik*

Har man sett en anka som inte badat på länge få lite vatten att plaska i så har man sett äkta lycka.

Agree! Vilken fest det är! För att inte tala om de gula små fem-grammarna med sina oförstörda kantarellfötter som upptäcker en vattenskål! Ajajaj, det är bara att sjuka sig från jobbet och stanna kvar hemma för att sitta och glo tills de är färdiga.

Skojarbråten

« Svar #8 skrivet: 06 feb-07 kl 21:51 »
Vad jag ville var att:

(äter kycklingar) Gör de? *panik*

(badande ankor) Agree! Vilken fest det är! För att inte tala om de gula små fem-grammarna med sina oförstörda kantarellfötter som upptäcker en vattenskål! Ajajaj, det är bara att sjuka sig från jobbet och stanna kvar hemma för att sitta och glo tills de är färdiga.

AndersT

« Svar #9 skrivet: 06 feb-07 kl 23:02 »
Vet inte om ankor äter kycklingar, men misstänker det, vet säkert att de kan ta livet av dom iallafall, hur trevliga dom än är, annars.., egen erfarenhet.
Vatten att bada i behövs, de är simfåglar, mina hade en "plaskdamm" för barn, som stod i hönsgården, hade även en mindre damm, som dämdes upp i ett naturligt dike, med rinnande vatten, och när väder och nederbörd tillät det så gick ankorna över vägen och simmade i myren där, ner på morgonen och hem (sent) på kvällen när dom blev sömniga(hungriga??).
Tyvärr så asfalterades vägen, med ökad biltrafik, så jag gav bort ankorna till en granne som har en stor damm som hålls isfri året om..
Annars så klarar ankorna en vinter utan bad, men när det är plusgrader så vill dom bada-i rent vatten.
Lycka till med ankorna!!!

AndersT

« Svar #10 skrivet: 06 feb-07 kl 23:11 »
Kom på en sak till, halm och kutterspån går bra att ha till ankor, däremot ska min inte använda sågspån-det kan tåppa till näsgångarna på ankorna.. Något jag hört från en annan ankägare, vet inte säkert om det stämmer..

Dollar

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 07 feb-07 kl 10:08 »
däremot ska min inte använda sågspån

När jag skaffade mina ankor för ca 1,5 år sedan så visste jag i princip inget om dessa varelser. Jag ströade med sågspån men det visade sig att de började äta spånet så jag övergick till  halm istället. Efter ett tag började jag med sågspån igen och samma visa de började äta detta, men upptäckte nog att det inte var gott för de slutade ganska snabbt.

Nu går mina ankor inne hos hönsen i hönshuset och där har jag sågspån och det är inga som helst problem med detta. Har även en bekant som har likadant och hon har heller inga problem med ankor och spån, så det är nog olika detta om att det täpper till näshålen osv. En del kanske är känsligare beroende på ras osv? Jag tycker man ska prova sig fram för att själv se vad som funkar bäst.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Drevern

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 feb-07 kl 13:08 »
Ja, de äter kycklingar. Givetvis inte hur gamla kycklingar som helst men nykläckta tar de. Jag lät aldrig kycklingar och ankor gå ihop. Jag kom på detta när jag hade kycklingar som försvann och jag satte mig och passade med hagelbössan på kråkor, jag trodde de var förövarna. Hönan gick med kycklingarna i gården och rätt som det var som for en andrik på en av dem och och den försvann ner i halsen på ankan. De han ta tre till innan jag var övertygad.  Efter det skuldie jag dem åt när de hade kycklingar.  det mräkliga är att de inte tog ungar av varandra.

Svartan

« Svar #13 skrivet: 09 feb-07 kl 17:00 »
Vad trevligt med lite svar!!

Har nu fått hem stugan med 4 st 3åriga ankor.
3st honor och en hane(andrik?)
Det är varken lyse eller värme i denna stuga,men idag har
det varit ca 20 minusgrader så en bygglampa har fått varit på.
Visst måste de ha någon slags dygnsbelysning?
Det är bara 2 st små fönster som just nu är igenisade.
Hur ofta ska de ha mat? Jag har torrfoder ståendes hela
tiden och vatten får de nytt 3 ggr om dagen eftersom
det fryser hela tiden.
Jag tycker att de äter väldigt dåligt, kan det vara för att de är
nyflyttade? De får matrester 1ggr om dagen.
Är det så att om de inte fått värme på vintern så kan de dö
om man fixar det nu? Att de skulle bli chockade på något vis?
Jag tycker att de är jättegulliga och vill att de ska må bra.
De ska iallafall få mera halm till helgen som dom kan boa
sig i.

Svartan från Jämtland

Skojarbråten

« Svar #14 skrivet: 09 feb-07 kl 17:45 »
Hej!

Får de vara ute på dagarna behövs nog ingen belysning, men om du nu har el därute så vore det klokt att köpa en värmelampa. Den höjer graderna något när dörren är stängd och framförallt slipper man springa fram och tillbaka med varmvatten flera gånger om dan.

Vad är det för sorts ankor? Vissa verkar äta väldigt lite. Jag har två löpankor som jag ibland undrar vad de överlever på, medan myskarna äter friskt, men gärna lämnar mat när de blir mätta. Har hört att tex Svensk gul inte alls gör så, utan äter tills det är slut i princip. Så det verkar som det kan skilja lite.

Någon värme tror jag inte du behöver fixa, men om du gör det, så inte är väl det farligt! :) Åt andra hållet ska man däremot inte gå, inte sätta ut en fågel som är van vid varmt mitt i vintern, men det är ju ganska självklart.

Ankor ÄR jättegulliga. :)

Dollar

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 09 feb-07 kl 22:14 »
Jag tycker att de äter väldigt dåligt, kan det vara för att de är
nyflyttade? De får matrester 1ggr om dagen.

Svartan från Jämtland

Vad är det för ras du har? Själv har jag två genbanks anslutna honor av svensk gul anka  och en andrik av blandras men ser  ut som en kejsaranka. Då jag fick mina första ankor hit på gården så åt de väldigt dåligt de första dagarna, sen blev det lite bättre och bättre med tiden och nu skulle dom nog kunna äta en hel häst ;)

De är super glupska! Det är ganska lätt att övergöda dem då man är ovan, från början iaf, så var det för mig. Gjorde som med hönsen att de alltid har tillgång på foder men det går inte med dessa sötingar. De skulle inte kunna gå innan slutet snarare rulla fram :P
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Drevern

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 feb-07 kl 00:02 »
Ankorna behöver ingen värme men vattnet kan må bra av lite värme så det inte fryser. anledning till att de inte äter så mycket kan vara att de inte kan blanda maten med vatten. De vill gärna göra det men de äter när de blir hungriga. Är det hönsmjöl du har som torrfoder till dem?

Skojarbråten

« Svar #17 skrivet: 12 feb-07 kl 22:47 »
Någon värme tror jag inte du behöver fixa, men om du gör det, så inte är väl det farligt! :) Åt andra hållet ska man däremot inte gå, inte sätta ut en fågel som är van vid varmt mitt i vintern, men det är ju ganska självklart.

Ankor ÄR jättegulliga. :)

Hej igen!

Fick precis höra motstående det jag skrev ovan! Att det gick bra att flytta fåglar från varmt till kallt men inte tvärtom? Till motsats från precis alla andra djur jag vet. Kan någon svara på om detta stämmer eller ej? För mig låter det helt ologiskt.

Kaniner, hästar, hundar, wse funkar "bra" från kallt till varmt, de tar åtminstone inte skada av det utan anpassar sig snabbt. Det jag hörde gällde förvisso parakiter, men ändå.

Någon som VET?

Florina

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 feb-07 kl 11:05 »
Från varmt till kallt ska man absolut inte utsätta djur för. I värme så ruggar de av sig vinterskruden.

Man vänjer dem gradvis så som vårat klimat med årstider är.

Jag var mkt oklok för många år sedan med mina första ankor. Det var 19- och jag tyckte synd om dem och tog in dem i plusgrader och de ruggade bums så jag kunde inte ta ut dem på mkt länge....mycket korkat gjort :-\

Och det kan va så som med mina ankor jag precis har sålt, att de inte ville äta ngt annat än allfoder...vägrade äta bröd och alla matrester fast det var sönderdelat  ::)

Svartan

« Svar #19 skrivet: 13 feb-07 kl 22:55 »
Jag har Ankor!

Har själv ingen aning om vilken ras det är, kan någon hjälpa mig kanske....
Jag tog kort idag på dom och hoppas nu att det går att skicka ett på hanen.

Svartan

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser