Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  insekter som mat  (läst 12268 gånger)

Väderhatt

• Södermanland
SV: insekter som mat
« Svar #20 skrivet: 19 apr-13 kl 19:27 »
Heh, den godisen ser... inte så god ut, måste jag erkänna!

Jag kommer tydligen inte testpilota detta inom överskådlig tid, tyvärr, eftersom min huskompis gav förslaget att provodla mjölmaskar ett mycket tydligt, bestämt, oemotsägeligt, rakt, klart, högljutt och lätt förtvivlat NEJ. Men jag fortsätter följa den här tråden! :)

kurt

« Svar #21 skrivet: 13 maj-13 kl 14:52 »
FN:s livsmedelsorgan FAO säger i en 200 sidors rapport att insekter som getingar, gräshoppor, larver och skalbaggar är underskattade som föda och foder. Insektsodling är dessutom miljövänligt.

http://www.svt.se/nyheter/at-mer-insekter

http://www.fao.org/docrep/018/i3253e/i3253e00.htm

Maria C S

• Småland
« Svar #22 skrivet: 13 maj-13 kl 18:07 »
HA HA HA jaha jag har nog inte blivit sugen på att äta insekter men... ;D vem vet om nöden blir stor !

Hur som helst så har jag odlat en del så här är lite filmer jag gjorde för länge sen.

Klurar på att ta upp hobbyn igen nån dag som tillskott åt hönsen på vintern. Nåja det får bero...

Syrsor

Syrse odling 1_.wmv

Syrseodling 2

Zophorbas

Zophorbas odling

Annat jag odlat är gräshoppor, mjölmask, kackerlackor, gråsuggor... mm  ;D

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

kurt

« Svar #23 skrivet: 17 maj-13 kl 09:24 »
I Danmark har nu Nordic Food Lab fått pengar för att under 3 års tid utveckla insekter som restaurangmat. Och det är kanske rätt väg att gå, att lansera det som exklusiv restaurangmat:

http://nordicfoodlab.org/blog/2013/5/big-news

lillakojan

« Svar #24 skrivet: 17 maj-13 kl 09:49 »
Slemmigt men mättande ;D

LejonKungen - Hakuna Matata (HQ)

Maria C S

• Småland
« Svar #25 skrivet: 17 maj-13 kl 12:49 »
I Danmark har nu Nordic Food Lab fått pengar för att under 3 års tid utveckla insekter som restaurangmat. Och det är kanske rätt väg att gå, att lansera det som exklusiv restaurangmat:

http://nordicfoodlab.org/blog/2013/5/big-news

Kul ska kika igenom den sen,, vicken värld !

Mayla

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 17 maj-13 kl 23:56 »
Förstår inte riktigt vitsen, är det inte lättare och nyttigare med ex bönor (21 g protein/100g) ??
Ingen som äter hyfsat varierat får ju proteinbrist i dag. Vi äter väl snarare för mycket proteiner vilket bidrar till många välfärdssjukdomar? Jag föredrar iaf bönor alla gånger.

And3rs

• If it's not fun, it's not sustainable!
    • Skåne
« Svar #27 skrivet: 18 maj-13 kl 16:07 »
Jag är riktigt sugen på detta men jag har försökt hitta någon lämplig art som lever av trä/sågspån (dvs cellulosa eller motsvarande polysackarid). Någon lite mer erfaren som kan hjälpa till med att peka mig i rätt riktning?

Jag vill absolut inte driva fram insekter på föda som jag själv hade kunnat tillgodogöra mig. Det känns bara slösaktigt och fullständigt onödigt. Det känns som effektiviteten och fördelarna hade varit mångdubblade om man gjorde mat av ickemat i stället för att göra mat av mat....

Förövrigt tycker jag, på ett intellektuellt plan; att äta en ko, gris eller människa är fruktansvärt mycket mer motbjudande än att sätta i mig en insekt. Emotionellt tycker jag fortfarande tvärt om, med ett undantag. Förvirring och besvikelse råder!

Maria C S

• Småland
« Svar #28 skrivet: 18 maj-13 kl 19:22 »
Jag är riktigt sugen på detta men jag har försökt hitta någon lämplig art som lever av trä/sågspån (dvs cellulosa eller motsvarande polysackarid). Någon lite mer erfaren som kan hjälpa till med att peka mig i rätt riktning?

Zophorbas äter murkna stubbar torv mm mal ner det mesta. Lämnar gödsel till odlingarna/blomkrukor mm i gengäld.
Jag gav dom potatisklyftor men det finns säkert annat som fungerar bra och det är bara för att dom ska få vätska i sig.

Skalbaggar av andra sorter kan vara värt att titta på med.  :)

fishyerik

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 19 maj-13 kl 09:59 »
Zophobas äter i princip vad som helst som är "matliknande" och mer än så, även saker som man själv kanske inte äta. En del av de som håller dom för att mata reptiler ger dom "tillskott" av gnagarkadaver som reptilerna av en eller anledning inte äter. De äter allt från torv till döda djur. Frågan är kanske i första hand: vad vill man mata dom med om de ska bli mat?  Sen gäller ju att om man hämtar saker utomhus, kanske särskilt saker som redan börjat brytas ner så har man risken att föra in parasiter och predatorer, det kan vara bra att ha i åtanke så man inte står där plötsligt med en kultur som dött ut, eller en kultur med rovleddjur i stället för zophobas.

Bra film om Zophobas Maria, om du, eller någon annan ska odla i framtiden så kan det vara värt att veta att om man tar de larver som börjar visa rastlöst beteende, som kryper omkring ytligt i substratet eller till och med ovanpå substratet, till förpuppning så brukar man inte få många "blindgångare".   

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Maria C S

• Småland
« Svar #30 skrivet: 19 maj-13 kl 14:12 »
Håller med fishyerik, mata inte det du ska äta, med sånt som du inte själv vill få i dej.
Bra tillägg och tips om zophorbas odling.. nickar instämmande.

Om man tar in saker utifrån eller även substrat som man misstänker att det kan finnas skadliga micro djur (ex stora mängder kvalster eller annat ) i så kan man micra substratet innan en kort stund.

And3rs

• If it's not fun, it's not sustainable!
    • Skåne
« Svar #31 skrivet: 19 maj-13 kl 15:21 »
Håller med fishyerik, mata inte det du ska äta, med sånt som du inte själv vill få i dej.

Om man tar in saker utifrån eller även substrat som man misstänker att det kan finnas skadliga micro djur (ex stora mängder kvalster eller annat ) i så kan man micra substratet innan en kort stund.

Tack vare ett samarbete med en granne har jag en kubik sågspån (lövträd) i veckan att göra något med. Jag använder det till strö till hönsen som sedan blir jord, jag lägger sågspån runt träd och som snigelskydd i trädgården. Några kubik har gått direkt till kompostering...

Jag hade kunnat tänka mig äta sågspånet om jag hade kunnat ta upp något från det, men substrat är det nog rent och fint och pinfärskt. Tror ni det hade fungerat bra? Provat med lite gråsuggor jag har hittat (mest som experiment till hönsen) men jag vet inte så mycket om insekter så jag undrar om det räcker med vatten och sågspån eller om det äter mest annat som svampar ect indirekt från stubben jag hittade dom i....

(Jag har planer på att få svamp från sågspån också, några andra förslag btw?) Om någon bor i trakten (Anderslöv, Skåne) är ni välkomna hit och hämta strö om ni behöver för husbehov.

Tack för tipsen gott folk! mvh,

kurt

« Svar #32 skrivet: 20 maj-13 kl 11:15 »
Förstår inte riktigt vitsen, är det inte lättare och nyttigare med ex bönor (21 g protein/100g) ??
Ingen som äter hyfsat varierat får ju proteinbrist i dag. Vi äter väl snarare för mycket proteiner vilket bidrar till många välfärdssjukdomar? Jag föredrar iaf bönor alla gånger.

Man kan inte odla bönor eller andra näringsrika livsmedel på speciellt stor del av jordens landareal. Däremot så finns det insekter på HELA jordens landareal. Antingen kan insekterna själva omvandla mindre näringsrik föda, eller så lever de i symbios med bakterier eller svampar som kan hjälpa dem att göra det. Termiter kan med hjälp av svampar omvandla torrt gräs till näring, bladskärarmyror omvandlar allt grönt till näring med hjälp av svampar.

Sedan kommer aktiv odling av insekter ställa till med liknande problem som dagens djurhållning också har, med sjukdomar etc

Broberg

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 21 maj-13 kl 00:37 »
Eating Tarantulas in Cambodia

Feather

• Västerbotten
« Svar #34 skrivet: 02 aug-13 kl 10:09 »
Jag måste nog springa och köpa mjölmask......^^ Har funderat mycket på att äta insekter men efter att ha läst det här (och googlat som en dåre, kunskap är makt osv...) så är jag ju galet peppad!

Maria C S

• Småland
« Svar #35 skrivet: 02 aug-13 kl 21:07 »

Jag måste nog springa och köpa mjölmask......^^ Har funderat mycket på att äta insekter men efter att ha läst det här (och googlat som en dåre, kunskap är makt osv...) så är jag ju galet peppad!

;D än har jag inte blitt hungrig när jag tittat på dom .. men blir lite små sugen på att odla till hönsen som del i vinterfodret.
Kanske onödigt krångligt för jag äter ju dom sen  ::)...hmm

Feather

• Västerbotten
« Svar #36 skrivet: 03 aug-13 kl 09:55 »
;D än har jag inte blitt hungrig när jag tittat på dom .. men blir lite små sugen på att odla till hönsen som del i vinterfodret.
Kanske onödigt krångligt för jag äter ju dom sen  ::)...hmm

Torkade/rostade med eller utan krydda beskrivs som popcorn eller jordnötter ungefär.
Haha jaa, det är ju solklart mer miljövänligt att ta bort mellansteget ;) Ät mjölisarna direkt du bara! Vem vet, kanske utklassar mjölmask-snacks kycklingsoppa med hästlängder! ;D

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #37 skrivet: 11 sep-13 kl 21:50 »
Här finns lite recept på bin och bilarver. Hör av dig till mig om du vill göra en beställning.   ;) ;D

http://www.apiterapia.biz/pliki/value_added_products.pdf
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #38 skrivet: 13 sep-13 kl 19:11 »
JAg gick en gång till den lokala naturdoktorn i det land jag tillfälligt befann mig. Min krämpa var en svår och envis huvudvärk. Med tolkhjälp fick jag en påse torkade/rostade skalbaggar som luktade och smakade som brännt gummi. De skulle kokas till ett te och drickas. Som sagt inte jättegott och såg väl inte så lockande ut men var effektivt . Var fri från huvudvärk under resten av resan.

Henrik Jansson

• Dalsland
« Svar #39 skrivet: 24 dec-13 kl 13:33 »
Vet någon hur uppfödning av mjölbaggelarver praktiskt går till i stor skala?

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 2 användare
alternaiv, Sampa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser