Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med Växelplöjning, Första gången.  (läst 9405 gånger)

Bazze0

• Småland
Hjälp med Växelplöjning, Första gången.
« skrivet: 17 apr-13 kl 11:10 »
Hej på er alla glada!! Nu drar det sig mot våren allt  ;D

Men! Jag skulle behöva lite hjälp av er kunniga här inne! Det är nämligen så att jag lovat att hjälpa en bekant att plöja snart, kruxet är att jag aldrig gjort det innan, eller ja, jag har testat att tegplöja någon gång men inte mer tyvärr.

Det kommer alltså handla om en 4-skärig växelplog som jag ska köra, han jag ska hjälpa menar att det är så lätt så jag fixar det, men man vill ju endå ha så mycket kött på benen som möjligt innan och det är vissa moment som jag inte fattar riktigt. (Pinsamt)

Jag skulle alltså behöva en fullständig guide om växelplöjning! Inställningar får jag hjälp med, så det behöver vi inte tänka på så mycket här (om ni inte vill såklart ;) )
Hur lägger man upp arbetet på fältet? Man brukar väl markera med bakre plogskäret? Hur göra dem första och sista dragen?

Jag kan väl tänka mig att det är rätt simpelt på en fyrkantig eller rektangulär åker, men oftast är dem ju inte det tycker jag, hur bära sig åt på en kilformad åker tex.?

Ja ni ser , det är många frågetecken  :P Behöver en fullständig guide, gärna med lite bilder som beskriver.
Hoppas ni kan hjälpa mig  ;D

Existens!

• Gäst
SV: Hjälp med Växelplöjning, Första gången.
« Svar #1 skrivet: 17 apr-13 kl 11:37 »
Ja, du ska rita upp grunda markeringsfåror längs kortändarna på fältet, så du vet var du ska sätta i och ta upp plogen. Sen plöjer du vändtegarna sist. Det är samma som med vanlig tegplog.
En del kör ända ut i diket och försöker få till det utan vändtegar, men det är värdelöst.
Ta till ordentlig vänteg, så du slipper backa och trixa flera gånger.

Börja utmed längsta raka sträckan på fältet.

Vill man vara supernoga så börjar man med att lägga ett drag inåt, och sen vänder man tillbaka det. Då får man en avskuren kant utmed åkerkanten.

Bazze0

• Småland
« Svar #2 skrivet: 19 apr-13 kl 13:09 »
Ja, du ska rita upp grunda markeringsfåror längs kortändarna på fältet, så du vet var du ska sätta i och ta upp plogen. Sen plöjer du vändtegarna sist. Det är samma som med vanlig tegplog.
En del kör ända ut i diket och försöker få till det utan vändtegar, men det är värdelöst.
Ta till ordentlig vänteg, så du slipper backa och trixa flera gånger.

Börja utmed längsta raka sträckan på fältet.

Vill man vara supernoga så börjar man med att lägga ett drag inåt, och sen vänder man tillbaka det. Då får man en avskuren kant utmed åkerkanten.

Tack så hemskt mycket för ditt svar! Lättförståeligt. Men som den nybörjare man är så är det ändå lite jag undrar över. Men väldigt bra skrivet för övrigt  Existens!.

Det som fortfarande kanske är lite luddigt för mig är väl mer ingående då på hur man börjar med första dragen och dem sista dragen, längst ut på åkerkanterna.

Någon som vill ge sig in på att förklara mer exakt? :) Det kanske finns någon guide/bok annars? Men bäst/lättast är ju om så många som möjligt vill förklara lite  ;D

Existens!

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 apr-13 kl 13:25 »
De flesta börjar ju bara utmed en rak kant och slår tiltan ut mot diket, och sen är det ju bara att köra fram och tillbaka, och till slut får man en fåra utmed den andra, motsatta, kanten.

Nästa år börjar man tvärtom, och slår ut tiltan i den fåra som blev i där man slutade förra året.

Man måste ju köra varannat år på det sättet, annars kommer hela fältet att 'luta' till slut.

Men det jag försökte förklara var att en del, som är riktigt noggranna, inte nöjer sig med att bara börja på det sättet och lägga ut en tilta mot diket. Då är ju inte den kanten avskuren, och ogräset kan enkelt växa in på åkern.
Därför börjar dom första draget med att plöja åt fel håll, alltså att slå tiltan in mot åkern.
Då får dom en avskuren kant ut mot diket.
Sen kör dom det draget en gång till, på rätt håll, och vänder nu alltihop utåt igen och fortsätter sen. Då har dom alltså avskurna kanter på båda sidor åkern.
Men som sagt..det här är för finlirarna.. :)

Existens!

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 apr-13 kl 13:38 »
Här har du en film till fredagskvällen :)..  5-6 minuter in så berättar om om att börja..

Det är en orgie!  :) :)

Ploginställning av Överum växelplogar

Bazze0

• Småland
« Svar #5 skrivet: 20 apr-13 kl 00:04 »
Alltså Existens, Du är en ängel  ;D ;D Nu är det bara hoppa in i traktorn och testa när det blir dags då :D

Känner mig otroligt sugen på detta nu! Tack!

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 apr-13 kl 08:34 »
Det var roligt att höra!  :)
Plöjningen är ju jordbrukets 'top-of-the-line' egentligen, så det är roligt när man får det bra.

Det börjar väl dra ihop sig nu..såg en som var ute och plöjde igår här.. :)

Bazze0

• Småland
« Svar #7 skrivet: 22 apr-13 kl 23:57 »
Det var roligt att höra!  :)
Plöjningen är ju jordbrukets 'top-of-the-line' egentligen, så det är roligt när man får det bra.

Det börjar väl dra ihop sig nu..såg en som var ute och plöjde igår här.. :)

Jodå, även om jag är nybörjare så vill man ju få det så bra som möjligt, vill ju även veta så mycket som möjligt :p
Vi kommer börja plöja i mitten på veckan då traktorn varit inne på service nu :)

Kom att tänka på en till grej... Vändtegen, plöjer man alltid den så att tiltorna faller inåt, eller är jag ute och cyklar? Eller hur tänker man egentligen när man ska köra vändtegen?

Sen en till grej ;) Bara för att klargöra för en trög som mig...
Har ju bifogat samma bild som ovan, fast lite modifierad, bara som ett exempel då jag vet att det förekommer där jag ska plöja, Hur skulle man gå till väga när åkern kilar så pass (i botten) i riktningen där man drar de långa dragen?

Existens!

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 apr-13 kl 00:10 »
Vändtegen kör du varannat år inåt, och varannat år utåt.  Lägger du bara utåt så får du snart ett nytt dike en bit in på åkern.

Man tror kanske inte det gör så mycket om man gör lite som man vill, men efter ett par år med plöjt åt samma håll så ser man redan en otrolig skillnad.

I din modiiferade skiss så börjar du ändå utmed kanten nertill, men kilar det sen mycket när du börjar närma dig den andra kanten ( övre ) så får du rita upp för en vändteg även på den sidan.

Men börja alltid utmed en kant.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #9 skrivet: 23 apr-13 kl 00:18 »
När du har ett oliksidigt stycke kan du markera vändteg runt alla sidor på stycket, börja på längsta sidan, plöja allt innanför markeringen och sedan plöja runt utanför markeringen :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser