Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Tacka som inte är sig lik efter lamning.. Ängslig fårmatte behöver råd!  (läst 2638 gånger)

neverendinglovestory

• Dalarna
Har en tvåårig tacka som fick tvillinglamm 9/4. Allt verkade ha gått bra till en början men nu har jag en känsla av att något är fel.. Hon bräker hela tiden, är orolig och stirrig och ger ett allmänt uppjagat intryck. Hon äter och dricker bra, har ingen feber och lammen är pigga.
Dock har jag sett att hon går ifrån lammen när de försöker dia och sparkar efter dem ibland. Andra gånger får båda lammen dia samtidigt och då står hon så fint. Jag har försökt att känna på juvret men det är inte särskilt uppskattat ( det fick jag inte innan lamning heller).
Jag har pratat med veterinären idag, och hon sade att om det bara är mjölkstockning kan jag prova att massera med kamfersalva och försöka få igång det hela, och att stödmata lammen om det behövs.
Nu på kvällen har jag kämpat mig fram till att komma åt juvret och fann ett "tomt" juver nedtill och högre upp är det spänt, men inte alldeles hårt. Juvret känns inte "för varmt". Jag har masserat och knådat så mycket jag kom åt. Jag har erbjudit lammen flaska men det var inte alls intressant.
Tackan fick två lamm förra året som hon tog hand om utan problem enligt den tidigare ägaren.

Hon går med en annan tacka som också fått två lamm, och nu har de börjat kivas vid utfodringen, vilket de inte har gjort tidigare.  Kan det vara så att min oroliga tacka inte får i sig den mat hon behöver, och att det är därför hon blir så orolig?

Vad kan jag göra mer nu? Om lammen inte vill ha flaskan, då borde väl de få i sig tillräckligt? Vad ska man vara extra observant på?

/Malin

ivy

• Gotland
Har liknande med en av våra fjolårstackor som fått sitt första lamm igår, oturligt nog kom vi ut för sent och en äldre flockmedlem (som lammade senare samma dag) hade tagit hennes unge och skyddade den, så snabbt in med mamma o lamm i box. Pigg o stark unge men mamman knuffar, vi höll henne så lammet fick råmjölk. Erbjöd flaskan mot kvällen då juvretlikt du beskriver är "tomt nedtill och spänt upptill", försökt massera o mjölka henne men de kommer bara ut futtiga små strålar efter mycket bök...dåligt med mjölk? Hon låter lammet dia nu 8 av 10 gånger, men får den i sig något?
Försökt gått in o stödmata morgon/kväll men lammet vägrar ta flaska så använt mig av spruta som funkat sådär...den svälja men vill inte ha..

Är dina lamm slöa? Bra hull? Annars får de säkert i sig något, kanske tackan behöver stå själv med dem lite längre så de får lugn o ro?
Alla lamm är av min erfarenhet inte villiga att ta flaskan hur hungriga de än är, medan andra glupska små lamm gärna tar flaskan utan krångel...

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Nu verkar jag iofs ha tur. Mina tackor stöter inte bort sina lamm, oavsett hur mycket jag grejar med dem. Jag stoppar mina lamm i en ica-påse och väger dem med min elektroniska fiske-våg. Då ser jag att de går upp i vikt och jag slipper oroa mig.Vissa juver kan jag inte få en droppe ur, lyckligtvis har lammen visat sig bättre.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
Bra tips av Ylven! Håller med att väger lammen varje dag är ett mycket bra sätt att se om dem får i sig och går upp i vikt!

Jag brukar kunna mjölka ur (testa om det funkar) dem flesta i början direkt efter födseln går det konstigt nog bäst och tackan bryr sig minst och "släpper" mjölken. Senare är det lite olika med det hos olika tackor för mig också.

Känn på juvret varje dag och ev ta temp varje dag för att se om tackan får feber / juver inflamation.

Men det kan var så att det det tar en vecka till hon kommer upp i produktionen med mjölken. Det kanske räcker dem första dagarna men lammen växer fort och vill / behöver ha mer. Har upplevt det jag stödmatade första veckan men sen behövdes det inte mer.

Kolla att hon hon äter den mängden kraftfoder hon ska ha. Det är nu efter lammnigen det går åt mest. Det är mera krävande än själva högdräktigheten.

neverendinglovestory

• Dalarna
Uppdatering!

Tackan blev annorlunda under gårdagen, hon bräkte mindre av det där hysteriska bräkandet, men gav ett slöare intryck. Jag delade av boxen och tackan blev piggare en stund. Hon fick kraftfoder ( kornkross och Fårfor) och hösilage som hon åt.

På kvällen vid nattningsdags var hon väldigt slö och ville inte äta alls, varken hösilage eller kraftfoder. Päron och äpple gick ned men utan större entusiasm. Naturligtvis blev det då samtal till veterinären, och en helt underbar och jätteduktig veterinär kom och undersökte. Hon misstänkte först att det fanns ett foster kvar inne i livmodern, men den tanken avfärdades efter undersökning. Dock var tackan mycket spänd i buken men efter en stund slappnade hon av och då såg det lite bättre ut. Vommen rörde sig som den skulle och inga tecken till hjärtsvikt, proteinbrist eller annat.
Juvren är stora och välfyllda, men veterinären kunde inte få ur någon mjölk. Fortfarande helt feberfri, men trött och slö och ingen aptit. Lammen är hur pigga som helst och verkar få i sig mjölk. Veterinären hittade ingen orsak till att tackan mår som hon gör, men sa att vi ska fortsätta tempa henne dagligen, hålla noga koll på att lammen får i sig som de ska och eventuellt stödmata dem, och prova att erbjuda annat foder. Tackan fick också en spruta med smärtstillande och antiinflammatoriskt bara för att.

Jag är väldigt bekymrad för min fina tacka. Någon annan som varit med om något liknande som kan ge mig råd och tips? Om hon fortsätter att äta dåligt med kraftfoder så kommer det väl att påverka mjölkproduktionen? Hur länge kan hon gå utan kraftfoder och fortfarande fixa mjölk åt två stora välväxta lamm? Kan man ge annat kraftfoder som kanske är smakligare bara för att fresta damen lite?
Jag som är novis på det här vill ha alla råd och tips ni har!

/ Malin

vallhunden

• Västergötland
Om dom inte äter hö/grovfoder, så blir det inget kraftfoder, här hemma >:D (:)
Man kan inte leva på bara dessert :o
Ph-balansen i magen förstörs om de inte äter grovfoder, de får då foderleda och aktiviteten i vommen avstannar.
De klarar några dygn, utan kraftfoder...

Jag brukar låta nylammade tackor hoppa över kraftfodergivan minst en gång. De får då lite betfor isitället. Sen lägger jag till  lite kraftfoder, när jag ser att de äter grovfoder med god aptit. Ökar rätt snabbt upp, sen, till ursprunglliga givan.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
Jag gör som vallhunden jag ger ingen kraftfoder alls dem första 24 timmarna (har läst dem kan få mjölkstoking då produktionen inte är igång en) Sen mindre dag 2-3. När jag har gett dem endå så äter dem oftast inte upp eller så bli dem dåliga i magen.

Däremot äter dem mängder med hö nu när dem har plats igen i vomen ;-)

Du kan pröva att ge henne rotfrukter (ingen kål) gärna rödbetor eller moröter i små bitar det brukar kunna ge appetit på mer.
Du kan även pröva foderjäst som är jätte bra för vomen och har vitaminer mineraler samt protein.
Lucerpellets är också bra mat mycket protein och räknas som grovfoder (lite som klöver) ge inte det innan lammnigen men efter är ok. Dosera det som kraftfoder.

Kajsa

• Blekinge
Hej

Känner igen din oro och brukar testa allt när mina får blir slöa i samband med lamningen. Har haft en tacka som det höll att gå riktigt illa för. Den 7 april hade två tackor lammat när jag kom ut, men eftesom även en tredje hade blod i rumpan och stred om lammen så delade jag upp dem efter bästa förmåga och alla var glada och nöjda. Den 9 april är den tredje tackan väldigt slö och hängig och jag ser att det kommer ut vätska där bak. Rester av efterbörden tror jag först men inser sedan att hon är på gång och vill lamma. Så här i efterhand tror jag det gått till som så att hennes vatten gick när de andra lammade och hon då trodde att hon lammat. För hon var helt utan värkar och när jag fick ut det första lammet var det vid liv men med nästan helt torr kropp. Uppe på det här första lammet låg ett ofullständigt lamm som hade stoppat passagen. Nr 2 kom ut med hinnor och allt. Båda lammen överlevde men tackan var inte intresserad av dem. Hon var mycket medtagen och hängig.
Jag bor nära LG-produkter och har haft mycket hjälp av deras produkter . Det finns olika preparat att ge till tackor som dessa för att få igång dem och min erfarenhet är att de oftast hjälper till riktigt bra för att få igång tackan igen. Det är en hel vetenskap att redogöra för det här men om du är intresserad av hur du ska göra så prata med Anna på LGprodukter för hon kan ge dig bra tips. Min tacka hämtade sig efter tre dagar, hon är fortfarande misstänksam mot sina egna lamm men låter dem vara inne med de andra två som hon "adopterade". Jag spryade alla fyra lammen + hennes nog med adoptionsspray och det hjälpte så pass att hon låter dem vara hos sig. Alla fyra lammen får nu mjölk ur en mjölkbar och snuttar även lite på mamman. Eftersom jag ger hö/ensilage i höhäckar var det viktigt att ge henne på golvet. Hon kunde inte lytfa huvudet upp till höhäcken när hon var dålig. Jag ger även tackor med lammvatten med energibalans i som jag köper på Granngården.
Extra viktigt med bra kvalite på grovfodret när de är hängiga, för grova strån orkar de inte tuuga i sig.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
Ge inte något kraftfoder. Tackan har troligen ont i magen. Ge henne lite energibalans blandat med ljummet vatten. Hon kan gott få lite betfor också, torrt ska det vara, och sedan hö. Som flera andra här brukar jag aldrig ge kraftfoder första dygnet efter lamning. Det händer att magen råkar i olag vid lamningen och då blir det alltid sämre med kraftfoder.
Åsenfår, hundar och katter

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Hur gick det med tackan? Blev hon bra?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser