Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självhushållning på Djupadal  (läst 4542 gånger)

kurt

  • Inlägg: 3488
Självhushållning på Djupadal
« skrivet: 12 apr-13 kl 06:57 »
I slutet av Maj 2013 kommer  Gustav Mandelmann & Marie Mandelmanns bok "Självhushållning på Djupadal " ut:

http://www.bonnierfakta.se/Bocker/Bokpresentationssida/?isbn=9789174242027

http://www.expressen.se/kvp/de-klarar-sig-sjalva---nu-ska-du-fa-lara-dig/

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Självhushållning på Djupadal
« Svar #1 skrivet: 12 apr-13 kl 16:19 »
Åh! Tack för tipset!  :D Ännu en bok på önskelistan...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
SV: Självhushållning på Djupadal
« Svar #2 skrivet: 14 apr-13 kl 17:29 »
När någon av er har läst den kan ni väl recensera den här i tråden? Det skulle vara roligt att få veta upplägg med mera.......om det är en bok helt i stil med John seymoores (eller hur han nu stavar efternamnet) bibel....eller om det är andra tankar och annat innehåll...
Live simply......so that others may simply live.

Elias

  • Inlägg: 18
    • Skåne
SV: Självhushållning på Djupadal
« Svar #3 skrivet: 04 jun-13 kl 13:29 »
Har precis läst klart boken. Mycket trevlig läsning! Den är både estetisk och informativ.

Om man ska kategorisera den så påminner den ganska mycket om Stefan Sundströms lilla gröna (praktiska tips och levnadsbeskrivningar sammanflätas) fast mer innehållsrik.

Jag kan verkligen rekommendera den!

morris-minor

  • Inlägg: 78
    • Södermanland
SV: Självhushållning på Djupadal
« Svar #4 skrivet: 04 jun-13 kl 17:22 »
Jag har också läst den och gillade den. Eftersom jag är väldigt förtjust i Mandelmanns och det de står för så skulle jag vilja säga att jag älskade den men jag hade önskat lite mer om vissa saker.

Boken är uppbyggd utifrån årstiderna och dess olika aktiviteter och det kommer fram mycket matnyttigt på så sätt men nackdelen med det upplägget är att man mest får reda på hur den löpande verksamheten fortskrider, inte  hur den startas upp och utvecklas pö om pö. Jag tänker att en ny självförsörjare som får den i handen kanske kan få för sig att den ska följas från starten, när det i själva verket kräver många år av bitvis utveckling innan man når dit de är.

En annan stor fråga jag undrade över är ekonomi, hur man får råd att köpa en 60 ha gård på Österlen och samtidigt vara självförsörjande. Hur löstes det och hur snabbt gick det innan det blev lönsamhet, för jag antar att de var tvungna att ta lån och därmed pengar på något sätt. Hur löser de det ekonomiska idag? Tänker de på vad som ger lite avkastning när de lägger upp planen för vad de ska odla och hur många djur de ska ha? Och hur löser de det hela praktiskt, det är en ganska stor gård de driver med många odlingar, vilken hjälp har de?

Boken är jättevacker och sympatisk men för att vara riktigt informativ för en självförsörjare i startgroparna så hade det behövts lite mer inblickar bakom kulisserna. Jag gillade tonen i boken och jag blev glad över avsnittet med naturapoteket och hur de resonerade i sista kapitlet. Kanske får man se boken som en informativ inspiration snarare än en ny ersättare till John Seymour.

AnnaPåsen

  • Inlägg: 70
    • Blekinge
SV: Självhushållning på Djupadal
« Svar #5 skrivet: 10 jun-13 kl 10:58 »
Jag älskar den! Jag tycker att den är minst lika informativ som John Seymours bok. De båda har bara lite olika infallsvinklar. Först tänkte jag att det faktum att de har så stor gård och driver café gjorde att deras erfarenheter inte gällde mig, men så var det inte. Även om ytorna är större så kan jag ha nytta av många av metoderna. Mycket läsvärd och bra att ha i hyllan att plocka fram när det behövs.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Självhushållning på Djupadal
« Svar #6 skrivet: 12 jun-13 kl 07:59 »
Undrar om den kommer att finnas i bokhandeln här...

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Självhushållning på Djupadal
« Svar #7 skrivet: 13 jun-13 kl 13:10 »
Undrar om den kommer att finnas i bokhandeln här...

Har inte hunnit kolla på boken ännu, men det tror jag säkert  :)

andtol

  • Gäst
SV: Självhushållning på Djupadal
« Svar #8 skrivet: 16 sep-13 kl 13:45 »
http://www.expressen.se/kvp/de-klarar-sig-sjalva---nu-ska-du-fa-lara-dig/


Tycker jag är en trevlig och bra rescention.

Citera

GÖR DITT EGET HUSAPOTEK

Frukt och grönt är den bästa medicinen - här är några bra knep:

Ont i örat? Skär av en härligt saftig lökskiva och pressa mot det onda örat. Det går bra att surra fast den med ett bandage.

Ont i bihålorna? Riv av en bit pepparrot och gnid in i pannan. Det är fantastiskt starkt och sätter sprätt på allt innanför pannbenet.

Ont om pengar? Odla mer pengaört och växter med stora kronblad.

...

Boken "Självhushållning på Djupadal" är uppdelad i åtta årstider och läsaren får följa med i livet på gården över hela året. Här är några tips ur boken:
Njut av säsongens mogna frukter, vispa ihop kompotter och andas in den friska luften.

Här får du till exempel lära dig hur man mustar äpplen och hur du brygger ditt eget öl.

Året rullar vidare och under förvintern är det dags att lära sig allt om hur en höna slaktas eller om hur du gör din egen surdeg och allt du inte visste om egna vindkraftverk.

Efter årsskiftet är det dags att lära sig stoppa korv men också att ta hand om vintersalladen som klarar av att växa även i mer kyliga miljöer.


Midsommartiden

Nu blomstrar det på riktigt! Naturens glädje står i zenit! Passa på att göra din egen ost. I midsommartid är komjölken som finast eftersom gräset som idisslats är som godast nu.
Nu doftar det gott i växthusen och solen kan även skänka värme när den reflekteras i glasen. Livet återvänder så smått efter vintern och det kan vara läge att kolla av vitlöken du sådde i höstas.

Högsommaren

Gallra frukter och ägna dig beskärning av träd och buskar. Ha dina höns och ankor i mobila djurhus och låt dem röra sig på andra marker, det gläder både dig och djuren.
Har du får på gården är det kanske dags för lamning och här bjuder Mandelmann på goda råd. Du får också tips på skötsel av unghöns eller hur du sköter din kycklinguppfödning.


Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Självhushållning på Djupadal
« Svar #9 skrivet: 16 sep-13 kl 14:30 »
Som ni kanske sett  så finns boken här i bokklubben nu.  :)

andtol

  • Gäst
SV: Självhushållning på Djupadal
« Svar #10 skrivet: 16 sep-13 kl 14:38 »
Som ni kanske sett  så finns boken här i bokklubben nu.  :)

Asch, jag som precis köpt boken. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 5 användare
Be, Stengrim, skräptanten, Bokesliden, N.grossmann

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser