Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska man göra med höet/ensilaget?  (läst 6180 gånger)

wahlgrens

• Uppland
SV: Hur ska man göra med höet/ensilaget?
« Svar #20 skrivet: 15 apr-13 kl 12:02 »
Jo jag vet att man har en elevator till balar, men tänkte att det borde funka till löshö med, och att det är betydligt enklare att hitta en.

Existens!

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 15 apr-13 kl 12:11 »
Säg inte det du.. dom gamla modellerna brukar gå för typ 100 kr på auktioner.. Höfläktar alltså

vindensbonig

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 15 apr-13 kl 12:20 »
Vet inte hur många gamla hö fläktar ja kunna fått nä ja tror inte på ellevator och lös hö  där för ja tror att hö kommer att både ramla av och linda in sig i vallasarna som mattan går på för dig. Men lycka till det är bara att prova .

Existens!

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 15 apr-13 kl 12:29 »
En vanlig höelevator är det ju dessutom ingen matta på, utan bara en kedja i mitten, och den kommer inte att funka nåt vidare med löshö.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 15 apr-13 kl 12:34 »
Har du rätt i Existens!

wahlgrens

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 15 apr-13 kl 21:31 »
Ja ni har rätt. Jag får skippa elevatorn. Länge sen jag höll på med en sån. Jag får bära upp höet i värsta fall. Nån som vet hur länge höet kan hänga på hässjan?

En höfläkt eller höejektor har jag ingen erfarenhet av. Försökte googla på bilder men fick inga träffar. Hur funkar en sån? Höet skall in genom ett dörrhål om det ska förvaras på loftet. Har inga luckor att öppna där.

Maken har pratat med en gammal bonde här i närheten som tydligen haft lyckade resultat av ensilage i sopsäck. Dock krävdes mycket stor försiktighet, men han hade lyckats. Det ökar hoppet...

vindensbonig

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 15 apr-13 kl 21:37 »

קענען שטיוול פֿאַר גאַנץ עטלעכע מאָל רעננגאַרדעט פיל אַזוי יוזשאַוואַלי עס ס נאָר רעכט די שפּיץ וואָס ווערט פöרסöרט

wahlgrens

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 15 apr-13 kl 21:40 »
Tack för svar! Mummrick! Översättning för jiddisch funkade också  :D Inte helt korrekt, men begripligt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 27 maj-13 kl 22:42 »
Sopsäckar är inte tillräckligt lufttäta i plasten, syret vandrar igenom. Men med rätt plast vore det ett intressant experiment. Ensilering i återanvändningsbara säckar är tilltalande. Kommer att göra försök, men troligen inte i år.

Vad gäller hässjor så klarar sig höet rätt bra om det får vara kvar på hässjorna. Bär in det du får plats med under tak och börja fodra från det du har ute. Men tänk på att göra hässjorna stadiga, och placera de du inte får in så nära fodringsplatsen som möjligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 2 användare
torbjorn, Wairam66

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser