Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska man göra med höet/ensilaget?  (läst 6171 gånger)

wahlgrens

• Uppland
Hur ska man göra med höet/ensilaget?
« skrivet: 11 apr-13 kl 22:09 »
En spekulationstråd om hur man skulle kunna göra med höet/ensilaget. Vi har några tackor och ca 1 ha betesmark. I år har vi fått hö och ensilage av bonden som skött våra åkrar de senaste åren. I år skulle vi av flera olika anledningar vilja ta hand om det arbetet själva. Tanken är att stänga alla marker och använde dem växelvis som bete och växelvis som slåttermark. Men vi har några bekymmer.

Första tanken var lie och häsja. Men vi har ingen lada för förvaring av löshö. Vi har ett loft som i princip skulle kunna användas som höskulle, men det är tveksamt om den skulle rymma hela årsbehovet av hö. Vi har inte heller någon stor maskinpark.

En tanke vi har är om man skulle kunna göra egna ensilagebalar av typ sopsäckar. Har sett att en del har gjort sådana av gräsklippet och gett till hönsen. Men skulle det i teorin gå att göra så även med vall till fåren. Om man konstruerar någon typ av press som kan pressa stora grovsopsäckar, på ca 125-150 liter och samtidigt suga ur luft med dammsugare, skulle det då rent teoretiskt kunna fungera? Är det någon som har provat?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur ska man göra med höet/ensilaget?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-13 kl 22:13 »
Hur många tackor har ni och hur stort är höloftet?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

wahlgrens

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 11 apr-13 kl 22:17 »
Fyra tackor, och sen tillkommer några lamm på det som vi inte planerar att slakta alltför tidigt i höst. Loftet är ca 40 m2 men inte så högt i tak, och med många bökiga takbjälkar som stökar till det.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 12 apr-13 kl 10:33 »
Jag skulle inte våga stoppa blött hö i sopsäckar och tro att det ska hålla. Jag skulle vara rädd för mögel.

Bättre då att du hässjar som du skriver, dvs torkar det, sen stoppar i pappsersäckar , lägger det ute och drar en presenning över allt så det inte blir blött.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 12 apr-13 kl 21:36 »
Tror du det? Borde det inte bli samma sak som en ensilagebal om man pressar det tillräckligt hårt och ser till att det är lufttätt? Och kanske tillsätter något av det som man kan ha när man gör så till vilt eller höns. Typ salt, sirap eller myrsyra?

Under en press utomhus i pappersäck borde ju bli väldigt fuktigt. Kondens på pressen, eller att fukten i marken stiger upp. Är inte risken större att möglar då? Eller gör det inte det?

Det är riktig experiment nivå på det här. Och i värsta fall kan man ju alltid köpa hö om det nu skulle misslyckas. Men det vore så kul om man kunde hitta ett sätt som fungerar för oss.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 apr-13 kl 23:23 »
Om du ska lagra det på det viset så bör det vara luft tätt   inte ska gå mögel i  har för visserligen ingen erfarenhet utav det men så har ja för mig dom gör när dom lagrar  men ja har för mig det funkar så. vet att dom gjorde stuka med jord ovan på .

MathiasW

• :)
    • Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 13 apr-13 kl 16:05 »
Kan du inte bara låda grannen slå och göra balar åt dig? Kan väl inte ta mer än 10 minuter per omgång med en modern maskin om han har grejjerna på och bara kör över det.

Om man drar en presenning över höet så bildas kondens som stiger uppåt, det behöver en halv meter frirum mellan hö och plast. Bättre då väl att låta det ligga löst i lagården?

Om du vill göra själv är nog bästa alternativet att hässja (tips, låt grannen slå ner höet) som nå´n skrev och sen lägga det inomhus för lagring där det är luftigt och ingen väta kommer åt.

Obs så talar jag inte av någon djup erfarenhet utan bara sånt jag hört och lärt så kanske någon annan har exaktare kunskaper.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 13 apr-13 kl 16:25 »

Om du vill göra själv är nog bästa alternativet att hässja (tips, låt grannen slå ner höet) som nå´n skrev och sen lägga det inomhus för lagring där det är luftigt och ingen väta kommer åt.

Ja så gör jag, men hon/han hade väl inget utrymme för att lagra inomhus? Finns det inget utrymme ovanför lagårn?
Sen framkommer det inte heller i trådstarten hur mycket hö som ska lagras, dvs hur många hektar mark ska du slå? Man kan ju inte stå och stoppa hö, från flera hektar, i sopsäckar.
Någon slags höpress gör ju höet mindre i volym så då kanske det får plats mer i det där loftet.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 13 apr-13 kl 21:08 »
Olivia K: Jag har skrivit det lite högre upp. Jag har ett loft men det är inte optimalt. Många takbjälkar gör det bökigt att lagra där. Det är ca en hektar.

Bonde81: Problemet är att vi inte alls är nöjda med höet i år. Det är slaget så sent att det är mer sly än hö. Tackorna ratar mer än hälften av det, så vi har världens största lass med oätet hö på tomten. Det sent slagna höet hade inte med vädret att göra. Han slår alltid sent. Dessutom är inte bonden särskilt sugen på att köra våra åkrar. Han tyckte att de var små som det var redan innan, och nu när vi har satt staket runt dem är de ännu mindre. Och vi vill ju helst inte köpa hö av någon annan när vi har det själva.

calle4630

• Halland
« Svar #9 skrivet: 13 apr-13 kl 21:37 »
Jag har funderat lite på om man inte skulle kunna göra
En plansilo i liten skala, alltså lägga en bra pressening
På marken och sen lägga höet eller gräset och packa de
Riktigt hårt och sen en pressening på toppen med jord på som
Tyngd så det håller sig lufttätt. Ca 1m bred kanske så att man hinner göra av
Med det innan de blir dåligt
och sen längden spelar ju mindre roll. Vet inte om de
Funkar men tycker Att de borde göra det.
Livet är fullt av möjligheter :)

wahlgrens

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 13 apr-13 kl 22:54 »
Jomen Calle, det är ju det här jag tänker på. Om det går att göra en plansilo, varför skulle det då inte gå att göra ensilagebalar i miniformat. Risken att luft kommer in måste ju vara högre i en plansilo än i en försluten, hårt packad sopsäck?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 13 apr-13 kl 23:20 »
En sak jag tänkte på när det gäller de där vanliga sopsäckarna är att plasten är dålig, alltså gjord för sophantering inte för att komma i kontakt med något som ska ätas. Jag hade försökt få tag på en löspress för att kunna pressa höet och lagt upp det på loftet även om där är bjälkar som hinder.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 13 apr-13 kl 23:23 »
Löspress... då måste jag väl ha traktor också, och sen ska de förvaras någonstans...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 13 apr-13 kl 23:41 »
Traktor kanske du kan låna/hyra in för jobbet?

renee d

« Svar #14 skrivet: 14 apr-13 kl 08:28 »
A few years ago I read a lot of comments about making silage in plastic bags in England VERY poor results. Sorry :'(

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 14 apr-13 kl 23:53 »
Att försöka göra ensliage av handpressat hö i plastsäckar är helt omöjligt.

Det krävs hård packning, mycket lite luft i kontakt med gräset och helt lufttät förvaring.
Testade ett år för länge sedan att lägga hårdpressade fyrkantsbalar i ensilagesäckar, sög ut luften med dammsugare och förslöt säckarna efter konstens alla regler....

Fungerade INTE, möglade ofelbart trots rätt ts-halt, riktiga ensiagesäckar och hård pressning.

Plansilo i er storlek fungerar troligen inte heller. Man ska ta ur minst en meter i veckan på en plansilo för att ensilaget ska hålla sig fräscht! Er silo kommer att mögla och ruttna totalt så fort ni lyfter på täckningen
(om det överhuvudtaget ensilerar i en så liten ensilagehög !?)

I ert fall är det enbart torrhö lagrat på lada eller höloft som skulle fungera anser jag.
Kanske ni kan hässja höet och sedan leja någon som kommer och pressar små fyrkantsbalar åt er. Som ni sedan förvarar på loftet.
Tänk i så fall på att höet måste vara mycket torrt innan pressning. Höet ska "knastra" när man bryter det :)

RaggarBonden 8)
« Senast ändrad: 15 apr-13 kl 00:00 av RaggarBonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #16 skrivet: 15 apr-13 kl 00:02 »
Man kan göra minisilos av cementringarom man har bra (hårt) underlag. De fylls med gräs och gärna duscha på lite syra, täck med plast och massa tyngder(typ sand eller vatten) Det sjunker förmodligen till halva höjden. Läste om det i Kaninuppfödaren .

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 15 apr-13 kl 00:14 »
Man kan göra minisilos av cementringarom man har bra (hårt) underlag. De fylls med gräs och gärna duscha på lite syra, täck med plast och massa tyngder(typ sand eller vatten) Det sjunker förmodligen till halva höjden. Läste om det i Kaninuppfödaren .

Jo visst !
Men hur gör man när man öppnar "silon" och luften kommer åt ensilaget ? det kommer nog att bli dåligt snabbt och man måste nog ha stora ringar högt om man ska föda några får en vintersäsong !!

Vill inte verka negativ men det låter lite opraktiskt tycker jag.

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

wahlgrens

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 15 apr-13 kl 09:32 »
Det är intressant att ta del av alla era olika tankar och erfarenheter. Men tråkigt att det inte är någon som tror på idén. Vi får försöka lösa det på annat sätt. Kanske hyr vi in bonden och hoppas att han vill köra av någon åker för en inte alltför dyr peng, om han nu vill komma lite tidigare på säsongen än han normalt brukar. Sen hässjar vi nog  någon del där åkern är så liten att det blir för pyssligt att ratta runt traktorn. Ska nog ändå, trots era råd prova att göra ett fåtal säckar ensilage bara för att testa. Jag kan inte riktigt ge mig förrän jag provat själv.

Någon som är bra på det där med att hässja. Hur länge bör höet hänga på hässjan som kortast? Och hur länge kan det hänga som längst? I framtiden vill jag bygga en hölada, men det finns inte riktigt tid för det i år, så det blir till att konka upp löshöet på loftet. Med lite tur kanske man kan hitta en elevator som man kan låna. Det skulle ju underlätta det hela.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 apr-13 kl 09:36 »
Du ska ha en höejktor inte elevdator när du ska ha upp höt på rännet elevator har man till balar .

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 3 användare
köksträdgård, Besksöta, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser