Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egoistiska Eskil  (läst 1908 gånger)

Lars Pers Maria

• -
Egoistiska Eskil
« skrivet: 01 feb-07 kl 11:30 »
Kan konstatera att getabockar inte är som tuppar, i alla fall inte min Eskil. En tupp ropar ju på sina fruar när det vankas nå't extra gott; "kom hit, kom hit, här får ni, jag tar sen jag..." Eskil getabock är inte alls så, han roffar åt sig det mesta och stångar bort sina flickor så han ska få allt själv.
Är Eskil ensam om detta beteende? Borde jag ge honom en känga? En del av getterna är rädda för honom och går undan. Det är ju inte bra för reproduktionen...

Åsikter och idéer?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Balbina

• -
Re:Egoistiska Eskil
« Svar #1 skrivet: 01 feb-07 kl 12:30 »
Ojdå, min Göte är tvärtom. Innan han kom in i flocken så var det två av damerna som åt alla godsakerna själva och de andra blev bara bortstångade. Göte pysslar om alla sina damer och ser till så alla får sin bit av godsakerna.

Husdraken

• Hobbybönder
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 01 feb-07 kl 14:57 »
Nej, du är inte ensam. Våran Gunnar puttar bort Elsa så fort det vankas annat än hö. Nu när paret fått en liten har han börjat putta in den lilla i huset innan han puttar bort Elsa från maten så hon hinner få sej en liten munsbit iaf!
Antar att jag får börja ge godsakern i två skålar så det blir lite rättvisa i hagen!
Katter, höns och hund.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 27 feb-07 kl 16:57 »
Göte verkar ovanlig, var rädd om honom och hans gener.  Någon sådan bock har jag faktiskt aldrig haft, även om jag systematiskt åt upp alla som var direkt elaka mot de mindre.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

• -
« Svar #4 skrivet: 27 feb-07 kl 23:42 »
Göte verkar ovanlig, var rädd om honom och hans gener.  Någon sådan bock har jag faktiskt aldrig haft, även om jag systematiskt åt upp alla som var direkt elaka mot de mindre.

Göte ÄR speciell. Han kom som ett monster, nu är han min pussgurka. Och älskar verkligen sina damer.  Lämnar dessutom fruktansvärt söta avkommor. Jo jag har förstått att det är ovanligt men min andra bock är också jättesnäll mot sin dam. Jag kanske har bra inverkan på dem  ;D

Balbina

• -
« Svar #5 skrivet: 28 feb-07 kl 12:05 »
Det verkar rätt mysigt med getter också. :)

Getter är mycket personliga och trevliga djur som älskar att få vara med och hjälpa till med allt  ;D

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 28 feb-07 kl 13:52 »
Min Elsa hon puttar bort Asterix. Så här är det hon som är drottning på täppan. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Styvmorsviol

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 08 mar-07 kl 12:26 »
Det verkar som om Eskil har lärt sig av sin far...   ;)

Masse gör precis likadant och knuffar undan alla 10 tjejerna. Det är bara ledargeten som står på sig och säger ifrån. Fast Masse har fått ledigt ifrån tjänstegöringen nu och står i egen box. Mycket lugnare.

Hur många är dräktiga?

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser