Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag hålla katten borta från barnvagnen?  (läst 3403 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Hur ska jag hålla katten borta från barnvagnen?
« skrivet: 08 apr-13 kl 13:48 »
 Min bäbis sover ofta ute i vagn och båda mina katter går gärna och lägger sig hos henne i vagnen. Den ena katten ligger mest snällt i fotändan men den andra trampar runt på henne och ofta med leriga tassar... jag schasar alltid bort dem när jag ser dem men då är det ju för sent, åkpåsen är lerig och lillan väckt.
Vad ska jag göra?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Hur ska jag hålla katten borta från barnvagnen?
« Svar #1 skrivet: 08 apr-13 kl 14:02 »
Vad händer om du sätter på ett insektsnät över vagnen lite spänt? Min katt skulle inte vilja hoppa upp på det om han såg det.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 08 apr-13 kl 21:27 »
Vad händer om du sätter på ett insektsnät över vagnen lite spänt?
Jag tror inte att hankatten (som är den som trampar runt på henne) bryr sig men jag ska testa.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Skogsstjärna

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 apr-13 kl 17:43 »
verkar superjobbigt! Det enda som hjälper ,tror jag är att ställa vagnen så att katterna inte kommer åt den, om man har en s.k kallveranda kan man ju ha vagnen där eller i ett rum där man stänger av värmen och låter fönstret stå på glänt.Själv använde jag den gamla hederliga sprayflaskan med vatten.Fungerar dock endast om man ser katten när den är på väg att hoppa upp och då får man vara snabb och "duscha till" s.a.sHoppas på lösning av problem!  :)

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 15 apr-13 kl 20:50 »
Jag prövade med insektsnät men det fungerade inte, kunde dock inte få det jättespänt.
Det enda som hjälper ,tror jag är att ställa vagnen så att katterna inte kommer åt den, om man har en s.k kallveranda kan man ju ha vagnen där eller i ett rum där man stänger av värmen och låter fönstret stå på glänt.
Jo, vi har en kallveranda, så där får hon stå ibland men ofta är jag ute och fixar med djuren eller något annat och då vill jag ha vagnen i närheten. Jag hinner ju sällan se att de är på väg upp i vagnen och att då dessutom "råka" ha  en vattenspruta verkar inte så sannolikt. Men det skulle säkert vara effektivt om man lyckades ett par gånger.
Fler förslag?

Nielsen

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 15 apr-13 kl 21:30 »
Prova med att spreja JP olja, peppermyntsolja , finns på hälsokosten , utanpå vagnen ,ofarligt ,luktar gott men djur brukar avsky lukten .Lycka till

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 15 apr-13 kl 22:53 »
Ättika gillar inte katter. Några små pytsar runt vagnen och på underredet? Brukar sätta kapsyler med lite ättika i botten inomhus när jag ska vänja kattungar av med att tex kliva på bord och bänkskivor eller i hörnor där de gärna vill kissa.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 16 apr-13 kl 16:28 »
Ok, börjar testa ättika för det har jag hemma och fungerar inte det så blir det pepparmyntsolja (det luktar ju godare), mummrik måste jobba lite på sitt typsnitt innan jag kan följa hens råd  :)

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 23 apr-13 kl 07:35 »
Ännu ett råd här... Du kan prova att lägga aluminiumfolie i vagnen om de hoppar upp även när lillan inte är där, det brukar inte vara ett uppskattat material att gosa med! Kanske kan du lägga folie över hennes åkpåse också så de landar på det och förhoppningsvis hoppar ner igen. Katt i vagn är otäckt tycker jag, inte för skitighet och att de vaknar men för kvävningsrisken! Hoppas det löser sig!

vindensbonig

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 apr-13 kl 08:36 »

[/quote]
  mummrik måste jobba lite på sitt typsnitt innan jag kan följa hens råd  :)
Nä du vill väll mest göra dig rolig låter det som och att du sen inte kan stava mitt namn rätt tycker ja säger det mesta då det ska stavas med C och inget annat   ;D

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 24 apr-13 kl 19:08 »
Nä du vill väll mest göra dig rolig låter det som och att du sen inte kan stava mitt namn rätt tycker ja säger det mesta då det ska stavas med C och inget annat   ;D
Vad vill du i min tråd?

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser