Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  burar-boxar  (läst 1324 gånger)

Drevern

• Gäst
burar-boxar
« skrivet: 31 jan-07 kl 22:06 »
Nu skall det köpas kaniner här i familjen men vi har inte lyckats reda ut hur många burar vi behöver till dem. Jag ämnar hålla 2 raser som skall vara till husbehov samt utställning. I den ena rasen vill jag ha 1 hane och två honor och den andra rasen vill jag ha en hane och en hona. De djur man inte vill behålla för utställning, kan de gå ihop innan  slakten i gemensamma utrymmen. De djur som man vill ställa ut kanske man kan ha 2 och 2? Jag funderar på om jag skall bygga våningsburar eller små boxar på marken ca 1x1 meter för avelsdjuren. Vilket anser ni är bäst?

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Re:burar-boxar
« Svar #1 skrivet: 01 feb-07 kl 11:21 »
Hej! Mina kullar fungerade ihop i ungefär 3 månader innan de började slåss. Honorna kunde jag ha i hop ett tag till men det märks att de vill göra upp! Jag hade 8 stycken ungar på en yta av 2*2 m ungefär. Mina avelshonor har boxar på golvet som är 2,7 x 1,20. Ja vet, det är jättestort men de trivs!!  Jag vill inte ha fler än att jag har gott om plats för varje kanin. Tyvärr har det inte fungerat för oss att ha tex två honor tillsammans. De slåss även om de har stora utrymmen.  De trivs dock med att bara ha nät mellan boxarna så de ser varandra.

Jag har även burar på väggen. De är 70 cm x 140 cm. Där är det en kanin i varje. (de får dock komma ut och röra på sig i stallet minst 3-4 gånger i veckan.

Ha det gott och lycka till!!
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Christel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 feb-07 kl 12:33 »
Tyvärr har det inte fungerat för oss att ha tex två honor tillsammans. De slåss även om de har stora utrymmen.

Hej! Jag har haft kaniner i mer än 22år, och förutom mina två första så har de alltid levt ihop i par eller trio. I nuläget har jag grupper ; en med ett syskonpar där hanen är kastrerad (dv.vädurar), ett par systrar (fr.vädur), en trio med två korsninshonor och en kastrerad hemelinhane (han har bott dels med två andra äldre honor, sedan med en harunge och nu med två yngre damer) och slutligen två honor tillsammans med ett marsvin. Jag har absolut inga problem med slagsmål eller tjafs mellan kaninerna som bor ihop! De har rymliga boxar och lådor och hyllor samt är ute och skuttar flera timmar per dag och skulle vantrivas ngt alldeles  förskräckligt om de skulle sitta ensamma. Hemelinhanen blev änkling i somras och deppade ihop rejält, men lyckligtvis gick det att släppa ihop honom med ungdomarna Nässla och Maskros, så nu är han glad igen ;). Det är möjligt att jag har tur med mina kaniner, och det är jag isf glad för :D för ensamma kaniner i små tråkiga burar är en styggelse :(...
Mvh, Christel.

Drevern

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 feb-07 kl 21:16 »
Då kan man alltså ha åtminstone de djur man inte väljer spara för utställning tillsammans i en större box. Skall man ha utställningsdjuren separerade? Hanar som inte är kastererade bör man väl också separera?

marie_c

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 11 feb-07 kl 00:26 »
Då kan man alltså ha åtminstone de djur man inte väljer spara för utställning tillsammans i en större box. Skall man ha utställningsdjuren separerade? Hanar som inte är kastererade bör man väl också separera?

Utställningsdjuren bör du ha separerade för att inte pälsarna ska bli förstörda. Hanar bör kunna gå att ha ihop tills dom slaktas, men ha någon extra bur i fall det är någon bråkstake med i gänget.
Nu med egna kor!

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser