Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stickmaskin  (läst 3061 gånger)

rasmusson

• Gäst
stickmaskin
« skrivet: 31 jan-07 kl 15:08 »
Hej där alla som förstår sig på Knittax stickmaskiner... Har precis köpt en begagnad men får inte rätt med uppläggningen av maskorna, trots bruksanvisningen! Nån som vet vad jag gör för fel? ::)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:stickmaskin
« Svar #1 skrivet: 31 jan-07 kl 16:51 »
Jag fuskar och stickar först mudden för hand på vanligt sätt och krokar fast arbetet på nålarna. Då ser tröjan "handstickad" ut  :-[

NU känner jag inte till din model, men på min så drog man fram det antalet krokar man behövde och virade tråden runt en nål i taget mot släden och trädde den sen med garnet. Har du lösa garnledare och färgbyte på släden så glöm inte att trä ledaren före du lägger upp på stickorna och börjar med mudden. Linda löst så inte nålarna kniper fast i garnet när dom ska igenom. Vill du ha såna där "fållar" så stickar du fållens längd x 2, tar hämtverktyget eller en virknål och sätter bågarna som blir av första tråden på nålarna och stickar ett varv.

Sticka gärna mudden med lite mindre maskor.

En tredje variant är att sticka ett par cm med lite restgarn. Byt färg och sticka från där mudden ska sluta. När stycket är klart kan du plocka bort restgarnet maska för maska och plocka upp maskor på en sticka och sticka resår eller vad du vill som avslutning.

Behöver jag säga att min saknar resårbädd? Har din det så har jag ingen aaaaaning! :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare
savidavi, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser