Jag letar efter en ny favoritmotor, en maskin som har eco-potential samtidigt som den är extremt enkel och lätt. Jag har därför börjat snegla på Citroêns klassiska lilla tvåcylindriga boxer. De sprängskisser jag sett över Cittramotorn visar en underbart enkel maskin. En irriterande detalj är att vevaxeln består av pressade delar med ej delbara vevstakslager, i övrigt verkar det vara mycket mekarvänligt. Någon här som är bekant med dessa maskiner?
Även om det finns få av dessa bilar i Sverige måste det ju vara en motor som totalt sett tillverkats i mycket stora antal. Jag har fått intrycket att det är en mycket driftsäker maskin som trots gammaldags teknik och luftkylning ger relativt bra bränsleekonomi. Dessutom ger boxerkonfigurationen rimligtvis väldigt fin balans jämfört med radmotorer. Det som talar emot just boxrarna vid storskalig produktion är längre arbetstid och lite större materialåtgång jämfört med en radmotor, annars verkar det vara ett helt förträffligt koncept.
Sedan har vi DAF 44, DAF 33 och "posttjorven" med en för mig okänd men troligen snarlik motor:
http://en.wikipedia.org/wiki/DAF_44Antar dessa maskiner är en dålig satsning p.g.a. tillgången, fast deras större cylindervolym är ju lockande på ett irriterande sätt. (850cc mot 650cc)
BMW:s klassiska MC-motor följer väl i stort sett samma koncept men de torde komma med en helt annan prislapp och dessutom blir kylningen en nöt att knäcka om de ska placeras i en personbilskaross.
Enligt Wikipedia satt den lilla tvåcylindriga boxern i en snikvariant på Citroên Visa ända fram till 1987. Att modellen med nästan dubbelt så stor fyrcylindrig vattenkyld motor gick lika snålt antar jag beror på boxertvåans stora kylfläkt. Luftkylning med fläkt kostar enligt en gammal bok jag tittat i upp till 25% av vevaxeleffekten och det är ju fullkomligt uselt. Med en behovsstyrd varvtalsreglerad elfläkt borde man ha kvar det mesta av enkelheten och radikalt skära ner bränslekostnaden. Alternativt en elekromagnetisk koppling till den vevaxeldrivna fläkten. Är luftintaget väl ordnat borde fartvinden duga fint för kylning i landsvägsfart. Insprutning och katalysator skulle komplicera motorn men rimligtvis spara en hel del för miljön.
Söker man sig en bit söder om Sveriges gränser borde man kunna håva in dessa små boxrar riktigt billigt? I synnerhet Citroên Visa borde vara fri från de kultpåslag man betalar för en 2CV.
Någon som kan väcka mig ur dessa funderingar med några avskräckande fakta?
