Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvåcylindriga fyrtakts boxermotorer  (läst 2432 gånger)

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Tvåcylindriga fyrtakts boxermotorer
« skrivet: 05 apr-13 kl 14:50 »
Jag letar efter en ny favoritmotor, en maskin som har eco-potential samtidigt som den är extremt enkel och lätt. Jag har därför börjat snegla på Citroêns klassiska lilla tvåcylindriga boxer. De sprängskisser jag sett över Cittramotorn visar en underbart enkel maskin. En irriterande detalj är att vevaxeln består av pressade delar med ej delbara vevstakslager, i övrigt verkar det vara mycket mekarvänligt. Någon här som är bekant med dessa maskiner?

Även om det finns få av dessa bilar i Sverige måste det ju vara en motor som totalt sett tillverkats i mycket stora antal. Jag har fått intrycket att det är en mycket driftsäker maskin som trots gammaldags teknik och luftkylning ger relativt bra bränsleekonomi. Dessutom ger boxerkonfigurationen rimligtvis väldigt fin balans jämfört med radmotorer. Det som talar emot just boxrarna vid storskalig produktion är längre arbetstid och lite större materialåtgång jämfört med en radmotor, annars verkar det vara ett helt förträffligt koncept.

Sedan har vi DAF 44, DAF 33 och "posttjorven" med en för mig okänd men troligen snarlik motor:
http://en.wikipedia.org/wiki/DAF_44
Antar dessa maskiner är en dålig satsning p.g.a. tillgången, fast deras större cylindervolym är ju lockande på ett irriterande sätt. (850cc mot 650cc)

BMW:s klassiska MC-motor följer väl i stort sett samma koncept men de torde komma med en helt annan prislapp och dessutom blir kylningen en nöt att knäcka om de ska placeras i en personbilskaross.

Enligt Wikipedia satt den lilla tvåcylindriga boxern i en snikvariant på Citroên Visa ända fram till 1987. Att modellen med nästan dubbelt så stor fyrcylindrig vattenkyld motor gick lika snålt antar jag beror på boxertvåans stora kylfläkt. Luftkylning med fläkt kostar enligt en gammal bok jag tittat i upp till 25% av vevaxeleffekten och det är ju fullkomligt uselt. Med en behovsstyrd varvtalsreglerad elfläkt borde man ha kvar det mesta av enkelheten och radikalt skära ner bränslekostnaden. Alternativt en elekromagnetisk koppling till den vevaxeldrivna fläkten. Är luftintaget väl ordnat borde fartvinden duga fint för kylning i landsvägsfart. Insprutning och katalysator skulle komplicera motorn men rimligtvis spara en hel del för miljön.

Söker man sig en bit söder om Sveriges gränser borde man kunna håva in dessa små boxrar riktigt billigt? I synnerhet Citroên Visa borde vara fri från de kultpåslag man betalar för en 2CV.

Någon som kan väcka mig ur dessa funderingar med några avskräckande fakta?  ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

• Medelpad
SV: Tvåcylindriga fyrtakts boxermotorer
« Svar #1 skrivet: 05 apr-13 kl 21:13 »
De vanligaste Citroënboxermotorerna är nog 602 cc-motorn, som i olika utföranden satt i de flesta Ami, Dyane och 2CV under 70- och 80-talet. Det fanns ju också mindre motorer på 425 och från allra första början 375 cc.  650 cc-utförandet satt vad jag vet bara i Visa och möjligen LN/LNA (som i övrigt var en Peugeot 104 med Citroënmärke i grillen).

Jag har en känsla av att det här i Sverige finns en hel del 80-tals 2CV som mest bara står och skräpar, ofta i rätt bedrövligt skick. Bilar som köptes som "kultbilar" av hippa yuppies på sin tid men som sedan har blivit stående när felen började dyka upp och vanliga bilverkstäder betraktade dem som något katten hade släpat in om inte ännu värre.

På tal om kylfläkten så lär den vara minst sagt överdimensionerad och i svenskt klimat brukar det gå bra att skärma av luftintaget ganska kraftigt även mitt i sommaren. Till skillnad från gamla luftkylda VW så finns det inget termostatstyrt spjäll i kylsystemet på någon luftkyld Citroënmotor.

Den hoppressade vevaxeln tror jag knappast man behöver oroa sig för. Motorn är ju ändå en 50-talskonstruktion och lagren är säkert dimensionerade för att hålla även med den tidens tvivelaktiga motoroljor (och för den delen fransk inställning till det här med oljebyten och förebyggande underhåll).

Kronhjort

• Skåne
SV: Tvåcylindriga fyrtakts boxermotorer
« Svar #2 skrivet: 14 sep-13 kl 23:39 »
Räddningsskolan i Revinge har en brandspruta som drivs av BMW:s 1100cc boxermotor. Det är en Italiensk tillverkare vars namn jag inte kommer på. Tänker att kylningen inte borde bli ett problem eftersom den står stilla på en vagn. I motorcykelbranchen så är det BMW som har de snålaste motorerna. Vet inte hur "rädd" du är för elektronik då det är insprutning på de flesta BMW-motorer. Jag vet inte om de kör insprutning eller om de har konverterat till förgasare på brandsprutan. Krockade BMW-motorcyklar finns det gott om.

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 2 användare
chpe21, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser