Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lammningsproblem  (läst 1322 gånger)

o-linda

• Småland
lammningsproblem
« skrivet: 05 apr-13 kl 09:36 »
Hej Alternativare!
Har som vanligt frågor om lammning. Tog i morse in en tacka som hade tydliga tecken på att lammning startat(skrapar med fötterna, reser o lägger sig om vartannat). Har varit och tittat till henne  varje halvtimme men ser endast en tjock sträng med slem hänga ut. Hon verkar inte särskilt påverkad.
När ska jag börja bli orolig om det inte går framåt. Tror inte vattnet gått ännu.
Tacksam för snabba svar.
Bor med make, 2 hundar, 2 katter, Gutefår, myskänder och höns o gäss

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: lammningsproblem
« Svar #1 skrivet: 05 apr-13 kl 10:22 »
Hur länge sedan du såg de första tecknen?

Mina får har varit sådana i allt mellan 1 och 4 timmar, innan krystvärkarna har satt in. Sedan har det gått ganska fort, på kanske en halvtimme har lammen varit ute.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

o-linda

• Småland
« Svar #2 skrivet: 05 apr-13 kl 10:31 »
Hej, tack för svar.
Tog in henne i morse ca 06:30, har inte sett några krystvärkar än och hon är fortfarande lugn och opåverkad.
Åsa

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 05 apr-13 kl 10:39 »
Jag har dessvärre inte så mycket erfarenhet men jag läser i Erik Sjödins "Får" att  "Om vattnet inte har gått och tackan verkar ha ont i 5-6 timmar utan att lamma så bör man också ingripa"
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 05 apr-13 kl 10:40 »
Vi får väl hoppas att det kommer igång av sig själv snart, oftast brukar det ju gå bra!
Jag har för mig att jag på lamningskursen jag gick på fick veta att vid vissa fellägen så kommer inte krystvärkarna igång, så det är värt att hålla koll och inte vänta allt för länge om du känner dig osäker. Då kan det vara bra att konsultera en länsvetrinär (med fårkunskaper). Tror att det ovanliga felläget där lammet lägger sig som en banan för födselkanalen kan hindra krystvärkar då de triggas av beröring i kanalen (eller liknande).

Nu tror jag ju att allt kommer gå bra av sig själv, men om inte finns det lite att läsa om fellägen här: http://www.faravelsforbundet.com/kunskap?view=article&kdcid=39&kdaid=100

Lycka till!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 apr-13 kl 13:05 »
Vissa tackor är "blyga" och vill inte lamma inför publik ;D
Jag brukar inte titta till dom oftare än en gång i halvtimmen. Detta för att de ska komma igång och lamma...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

o-linda

• Småland
« Svar #6 skrivet: 05 apr-13 kl 13:36 »
Tack för alla svar. Ringde erfaren granne som kom o hjälpte mej plocka ut lammet. Låg rätt men moder tacka hade dåliga krystvärkar. Fick jobba hårt för att få ut lammet. Både mor o barn mår nu bra. Eftersom vi har seriefigurtema på namnen i år har min 5-åriga brorsdotter bestämt att hon ska heta Hello Kitty. Så välkommen Kitty.
Tack än en gång, Alternativ är den bästa fårhandboken man kan ha näst efter kloka grannar.
Kram på er.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 05 apr-13 kl 13:48 »
Grattis till Lammet!

semlan

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 05 apr-13 kl 16:42 »
Vilken tur att du har en sån granne! Grattis till det och grattis till att det gick bra med lammet!  :)
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser