Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skydda höns mot rovdjursattacker  (läst 2159 gånger)

gila06

Skydda höns mot rovdjursattacker
« skrivet: 04 apr-13 kl 10:04 »
Hade höns för ett antal år sedan men gav upp efter att två gånger funnit mina höns liggande döda med avbitna huvuden.
Tänker nu göra ett nytt försök att skaffa höns och håller på att rovdjurssäkra så mycket jag kan.
Har klätt mitt hönshus inomhus  med vinkelplåt mellan väggar och golv för att förhindra att inkräkrare skall kunna gnaga sig in där. 
Jag har byggt en liten hönsgård med helsvetsat hundgårdsgaller.
Men nu undrar jag om någon vet hur små utrymmen Iller/mård/mink kan ta sig igenom.
Maskstorleken i mitt hundgårdsgaller är ca 5x7cm. Kan de ta sig igenom där.

« Senast ändrad: 04 apr-13 kl 10:10 av gila06 »

bua

SV: Skydda höns mot rovdjursattacker
« Svar #1 skrivet: 04 apr-13 kl 10:47 »
Jo, det kan de nog.
Det fanns en tråd förra året och där rekomenderade man gjutnät (sånt som man använder för att förstärka när man gjuter, glömt vad det heter men finns på t ex Biltema).
Nu när du redan byggt kanske du kan sätta kycklingnät innanför?

Edit: putsnät heter det, såg att det ligger en tråd uppe nu med det i rubriken.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 apr-13 kl 10:48 »
Puttsnät

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 04 apr-13 kl 10:49 »
Sätt putsnät på insidan av hundgårdssektionerna. Det förhindrar även att kycklingar tar sig ut.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

flindra

• -
« Svar #4 skrivet: 04 apr-13 kl 21:12 »
Du bör också vika ut putsnät så att ingen kan gräva sig in. Antingen gräver du ner nätet som ett L, eller så viker du ut nätet ovanpå marken och lägger jord och/eller tunga stenar på.

Vill du vara riktigt säker kan du också sätta en elstängseltråd längst ner nära marken.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 apr-13 kl 21:29 »
Du bör också vika ut putsnät så att ingen kan gräva sig in. Antingen gräver du ner nätet som ett L, eller så viker du ut nätet ovanpå marken och lägger jord och/eller tunga stenar på.

Vill du vara riktigt säker kan du också sätta en elstängseltråd längst ner nära marken.
Då bör det ju sitta på utsidan så det gör riktig nytta.

flindra

• -
« Svar #6 skrivet: 05 apr-13 kl 02:23 »
Ja. Om man viker det inåt blir det ju totalt meningslöst, förstås!

vindensbonig

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 apr-13 kl 07:36 »
Ja. Om man viker det inåt blir det ju totalt meningslöst, förstås!
För klara gärna hur du skulle göra om du inte vill sätta det på utsidan ?

flindra

• -
« Svar #8 skrivet: 05 apr-13 kl 09:06 »
För klara gärna hur du skulle göra om du inte vill sätta det på utsidan ?

Då blir det ju lite lurigt. Antingen så får man peta under nätet under själva stängslet, så att halva nätet är på insidan och en bit upp på stängslet och den andra halvan är på utsidan och utvikt över/under marken.  Eller så har man ett separat putsnät på insidan och ett annat på utsidan som är utvikt. Men då går det ju åt rättså mycket material vilket blir dyrt...

vindensbonig

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 apr-13 kl 09:22 »
Då blir det ju lite lurigt. Antingen så får man peta under nätet under själva stängslet, så att halva nätet är på insidan och en bit upp på stängslet och den andra halvan är på utsidan och utvikt över/under marken.  Eller så har man ett separat putsnät på insidan och ett annat på utsidan som är utvikt. Men då går det ju åt rättså mycket material vilket blir dyrt...
Så sant men  både krångligt väldigt omständligt är ja rädd för.  Nä så pulsnätet på utsidan och eventuellt om det känns  bättre för kycklingarna ett kycklingnät innan för  det är i alla fall bra mycket billigare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 4 användare
torbjorn, Ollefund, javill, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser