Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver lite hjälp om det här med premiering, avel osv..  (läst 1287 gånger)

Zeptember

• Småland
Hej
Köpte förra året en nordsvensk brukshäst, ett sto, som jag tänkte både köra med och ha som skogsmullehäst, ev kanske börja med westernridning.
Pappan är Vimmel 1974, mamman är Randi LII 23406.
Jag ska visa henne på premiering i år tänkte jag (hon fyller två i juni) för att träna inför nästa år då hon är 3 och det är den viktiga premieringen om jag förstått
allt rätt? Jag var och kollade på en premiering förra året för att ha lite koll och då hade de bruksprov där (tror jag det hette), de körde en slinga med sina hästar.
En del drog tyngre last och en del bara vagn osv.
Det är det här jag inte riktigt hängde med på..  Vad ska jag göra med min häst? Ska jag också "köra upp" med henne? Vid vilken ålder gör man det och är det viktigt
att ha med i papprena?
Är det någon som kan hjälpa en som är helt ny på det här? Vad är de olika proven till för/vad tillför de hästen osv? Vad BÖR jag göra tycker ni? Jag vill veta allt :)
« Senast ändrad: 04 apr-13 kl 08:14 av Zeptember »
Mammaledig.. Vi har tre barn, hönor, myskankor, en nordsvensk, en shettis och tre katter..

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Behöver lite hjälp om det här med premiering, avel osv..
« Svar #1 skrivet: 03 apr-13 kl 11:19 »
Kontakta rasföreningen de har all info du behöver veta.  http://nordsvensken.org/
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 03 apr-13 kl 20:06 »
Hej som treåring kan du göra ett frivilligt körprov det utförs då med en lättlastatd kälke som körs vanligtvis i en 8 med ett par halter det riktiga KBI (körbarhetsintyget) kan endast göras vid fyra årsålder och körs då med vagn i en bana med lass. på riks hemsidan står vilka vikter och avstånd som gäller tror de ska dra 400 kg i 300 m eller ngt sådant.Lycka till med din fina häst, kalasstam på den du  ;D

Zeptember

• Småland
« Svar #3 skrivet: 04 apr-13 kl 08:20 »
Tack  :)
Jag är ganska nervös inför premieringen eftersom jag inte visat någon häst förr.
Men det får väl gå :)
Mammaledig.. Vi har tre barn, hönor, myskankor, en nordsvensk, en shettis och tre katter..

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 04 apr-13 kl 11:52 »
Det kanske är ngn mer premiering innan som du kan åka och titta på?   :D då får man se hur det fungerar

Zeptember

• Småland
« Svar #5 skrivet: 04 apr-13 kl 12:39 »
Jag ska nog åka på en nästa helg, visserligen för shettisar men man kan nog lära sig på den med :)
Det finns nog några till sommaren i mina trakter. Förra året var det tre premieringar med blandade hästar innan det var en i Norra Ljunga utanför Sävsjö.
Där verkade det vara bara nordsvenskar så jag åkte på den och tittade. Jag funderar på att visa henne där.
Men helt klart måste jag öva och åka och studera lite till. Jag vill ju inte skämma ut hästen ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser