Startmotorn var köpt på mekonomen utbytesdel.
Mvh anders
Grattis.
Det är inte första gången s k utbytesstartmotorer (och generatorer) visar sig vara rena sopor. För ca 10 år sedan var jag inblandad i en Saab 9000 där en utbytesstartmotor (även den från Mekonomen) hade lagt av efter ett par månader. När man plockade isär den så visade det sig att man vid fabriksrenoveringen hade bytt ett enda av de fyra kolen, nu var de övriga tre kolen totalt utslitna och i och med att startmotorn hade använts länge trots att den nätt och jämnt fungerade så var kolhållarna och kollektorn svårt sönderbrända av ljusbågar. Efter en del tjat gick det dock att byta den hos Mekonomen och det andra exemplaret höll bilen ut.
Ett annat liknande fall var en generator till någon fransk bil, där hade renoveringsfirman bytt diodbrygga men lött fast ledningarna mellan statorn och bryggan så klumpigt att ledningar lossnade och ställde till med kortslutning så att statorlindningen brann efter ganska kort tid. Där gick det inte att reklamera eftersom bilägaren inte hade något kvitto kvar och inte heller visste var utbytesgeneratorn var köpt.
Jag anser för min del att det brukar vara bättre att renovera en krånglande startmotor eller generator själv. Då är chansen större att jobbet blir riktigt gjort - utbytesfirmorna brukar lägga krutet på att blästra och måla upp aggregaten utvändigt.
Har man bråttom att få igång bilen kan man köpa t ex en startmotor på skroten och sätta dit, sen renoverar man den gamla i lugn och ro och lägger den på hyllan tills den behövs.