Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tagit hand om 5 getter utan kunskap  (läst 27818 gånger)

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #120 skrivet: 08 apr-13 kl 18:59 »
Bild på Geta som har så fina "byxor" och som är tamast.

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #121 skrivet: 08 apr-13 kl 18:59 »
Tjejerna.

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #122 skrivet: 08 apr-13 kl 19:03 »
Och så på han som har varit allra räddast av killarna, fick en slick på handen idag men reser jag mig för hastigt så blir han "geterädd". ;)

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #123 skrivet: 08 apr-13 kl 19:07 »
Och så sist och minst Lilleman, på högra sidan är de fortfarande mer "svullet" men magen är mjuk. För två dagar sedan var den deffinitvivt mycket hårdare. Förstår att det är svårt att se men inte skall de väl se ut så här?

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #124 skrivet: 08 apr-13 kl 19:09 »
Minifom används till får med trumsjuka, borde absolut fungera till get. Receptfritt på apotek, blandas med vatten. Lättare att få i dom än diskmedel/såpa, då ska man väl helst slanga och det ska man inte testa om man inte kan.

Det gick bra att få i han diskmedel med en stor spruta, försiktigt naturligtvis så han inte får de i luftstrupen, men han svalde fint.

slainte

• Västmanland
« Svar #125 skrivet: 08 apr-13 kl 19:22 »
När en av mina getter rymt in till hönsen och förätit sig på hönsfoder blev hon uppsvälld runt magen. Då fick hon Samarin, det gick över på några timmar. Efter det fick hon äta halm några dagar till det att hon bajsade normalt igen.
Jag gav mina getter fri tillgång till hö, det gick en bal/dag (12 kg), som kraftfoder fick de kornkross och till varje mål lite tärnade morötter, sallad, äppelbitar och annat grönt. Fri tillgång till Mineral (för kossor) + viltsten. Getter behöver ganska mycket mineral samt koppar.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #126 skrivet: 08 apr-13 kl 19:49 »
När en av mina getter rymt in till hönsen och förätit sig på hönsfoder blev hon uppsvälld runt magen. Då fick hon Samarin, det gick över på några timmar. Efter det fick hon äta halm några dagar till det att hon bajsade normalt igen.
Jag gav mina getter fri tillgång till hö, det gick en bal/dag (12 kg), som kraftfoder fick de kornkross och till varje mål lite tärnade morötter, sallad, äppelbitar och annat grönt. Fri tillgång till Mineral (för kossor) + viltsten. Getter behöver ganska mycket mineral samt koppar.

Åhhh kanske skall prova det med samarin??? Hur många getter på 12 kg hö & storlek på dem?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #127 skrivet: 08 apr-13 kl 22:58 »
Lilleman ser lite mager och rufsig ut, men absolut inte uppsvälld.  Du kan nog gå mera på bajset och allmäntillståndet.  Han kan gott ha mera mat i den magen, men givetvis måste det var rätt sorts mat.  Om han har problem med bakteriefloran i matsmältningskanalen så har han förstås svårt att tillgodogöra sig näringen i maten.  Jag är ingen expert på mag-tarmflora, men jag vet att det är viktigt, och att det kan ta lite tid att få ordning på det.  En del jag känner har stulit idisselbollar från en frisk get och gett till den som har problem.  (Första stölden gick bra, geten såg bara lite förbluffad ut.  Andra stölden - "Ånej!" sa geten, "Jag vill behålla min idisselboll!!")
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #128 skrivet: 09 apr-13 kl 00:18 »
Lilleman ser lite mager och rufsig ut, men absolut inte uppsvälld.  Du kan nog gå mera på bajset och allmäntillståndet.  Han kan gott ha mera mat i den magen, men givetvis måste det var rätt sorts mat.  Om han har problem med bakteriefloran i matsmältningskanalen så har han förstås svårt att tillgodogöra sig näringen i maten.  Jag är ingen expert på mag-tarmflora, men jag vet att det är viktigt, och att det kan ta lite tid att få ordning på det.  En del jag känner har stulit idisselbollar från en frisk get och gett till den som har problem.  (Första stölden gick bra, geten såg bara lite förbluffad ut.  Andra stölden - "Ånej!" sa geten, "Jag vill behålla min idisselboll!!")

Hej igen Trollmor!  ;)
Glad att du läser mina inlägg.
Men varje gång han äter så svullnar den ena sidan upp tycker jag men den är mjuk.

Och så tycker jag att han är loj men det är kanske för att han inte är rädd för mig längra då han inte reser sig när jag skall klappa han och då tror jag han är sjuk, då de andra killarna blir lite mer bestörta. Jag har inte sett några idisselbollar????

Du har en underbar text när du skriver om dem. ;) :D

Ja jag tycker oxså han är lite klen och tilltuffsad, men någon sa att han skall bara ha hösilage just nu en tid framöver det verkar väl vettigt. Skall jag ge dem fri tillgång men då blir hans mage så stor?

Idag fick de lite bikarbonat och var och en tog ca 5 "slickar" sedan var de bra med de.

Skall jag ge den lilla vitaminer nu med...eller bara grovfoder allt känns lite förvirrande och jag vill bara försöka göra det rätta för dem.

??? ??? :)

Trollmor

• -
« Svar #129 skrivet: 09 apr-13 kl 11:59 »
Ja, det hjälps ju inte att vi undrar hur han mår egentligen.  Flera foton kanske?  Gärna så rakt uppifrån som det går, så vi ser hur magen svullnar upp och avtar.  Den första bilden du skickade på "lillgeten" såg ju hur mätt och belåten ut som helst?  Om det är vajsing på mag- eller tarmfloran så behöver han nog hjälp att rätta till det, men jag kan inte det där.  *Enskild medlem* kan det, vet jag, vi får hoppas att han hinner titta in här.

Idisselbollar ser du inte.  De luktar ganska starkt och är inte trevliga för oss att hantera.  Dessutom vaktas de av en rejäl avbitartång, så var försiktig om du försöker.  Passa på när någon tar det lugnt och stöter upp en dos mat från våmmen för omtuggning (idissling).  Det brukar synas som en bubbla som kommer upp längs halsen och ut i kinderna, varefter geten tuggar förnöjt en stund, sväljer, och inväntar nästa dos.  Ofta ligger de ner när de gör detta, eller står med framfötterna på en pall av någon sort.  (Och numera vet du varför!)

Prova att ta några bilder rakt från sidan på hela gänget då och då, för att ha något att jämföra med när de har lagt på hullet!

Zadie

• Västerbotten
« Svar #130 skrivet: 09 apr-13 kl 12:27 »
Hej!

Jag är långt ifrån erfarenheten av getter som många som redan svarat dig besitter men var på kurs i getsjukvård med Kalle Hammarberg i torsdags och kan bara inte låta bli att komma med en kommentar ändå. Jag riktigt hör honom i huvudet så många gånger som han poängterade detta. :)

"Börja dagen med sly och buskar!" - sätter rätt ph i våmmen och sedan är geten bättre rustad att äta annat. Jag skulle inte bara ge hösilage utan byta ut så mycket av givan som möjligt mot sly/ris/grenar vad du nu kan åstadkomma. Det är getters primära föda, hö/hösilage är gräs dvs primär föda för betesdjur som kor, får och hästar.

Jag inser att det kan vara svårt beroende på hur och vart man bor men spana runt kanske om det finns sly/ris du kan få? Nära oss har man avverkat i höstas och vi får plocka så mycket tallris vi orkar och kan ha fri tillgång och getterna går emellan och blandar med hö som de vill. I mig har då Kalle präntat in ovan så hårt att i sommar ska jag samla ris till tusen så mina getter säkert har det som primärt foder även nästa vinter! :)

Vi håller tummar och klövar här för att det inte är något allvarligt med Lilleman och att han redan är på bättringsvägen!
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Trollmor

• -
« Svar #131 skrivet: 09 apr-13 kl 12:49 »
Bra talat, Zadie!  Såååå självklart, när man tänkte på det!  8)  Se bara upp för prydnadsväxter, de kan vara giftiga.

Vitaminer borde inte kunna skada, ej heller salt och mineral.  Mineral utan salt kan dock vara riskabelt, men du har redan gett dem salt.  Det lär ska finnas något som heter "foderinpackning", som går ut på att en idisslare har tryckt in grovfoder (torrt) i sådan mängd att våmmen inte kunnat arbeta.  Men då borde de inte bli lösa i magen.

För bockar är det farligt med brist på vätska, kan ge urinsten.  Under torra årstider (både värmebölja och vinterkyla) kan det behövas att man försöker locka just bockar att dricka lite extra, genom att exempelvis värma eller smaksätta vattnet.  Till sjuka och nyförlösta djur brukar vi föreslå svartvinbärssaft, det är få getter som ratar det.

De här getterna är så väl omskötta nu, så de  borde må allt bättre.  Kalle Hammarberg (det är länge sen, men samma Kalle!) föreslår fri tillgång till många olika sorters salt och mineral, så kombinerar de ihop själva.  Men aldrig mineral utan att även ge salt, så att de inte hivar i sig stora mängder mineralfoder för att få i sig det salt de behöver.  "Det är då man kan få förgiftningar", sa Kalle.  Dina getter har ju redan berättat för dig hur mycket bikarbonat de vill ha.

Är han loj, och de andra är mera bestörta när du kommer?  Hur blir det om du försöker klappa honom?  Jag funderar på om han är loj av sjukdom och svaghet, eller om han börjar tycka att du är en åkej varelse.  Svarar han på "tilltal", visar han upp de delar av kroppen som är sköna att få smekta/kliade, eller är han bara passiv?  Dina hästkunskaper kommer verkligen väl till pass!

Och självklart läser vi dina inlägg!  :)

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #132 skrivet: 11 apr-13 kl 00:40 »
Med stor sorg i hjärtat så har Lilleman gått vidare till andra sidan, jag är så ledsen då han vann mitt hjärta av dem alla, jag kan inte i ord beskriva mina känslor. :'(

Jag tyckte mig ha koll på läget då hans mage gick ner så mycket och att han faktiskt åt och drack.

Jag tänker på han hela tiden och undrar vad som gick fel...foderbyte osv osv.

Glömmer aldrig hans fina ögon och taniga kropp...bästa Lillkillen  :'(

Det som jag klandrar mig mest för är att jag inte fanns där när han sommnade in... :-\

På morgonen när jag kom ut till dem låg han där ...död. Med stor sorg i mitt hjärta och gråtna ögon ...så finns han nu på en blommande planet.. o:) och förhoppningsvis får leva i frid och evighet min lilla Lilleman.

De här små fina djuren som är så beroende av oss människor och inte själva väljer vart de skall komma...

:'( :-\ :'(
« Senast ändrad: 11 apr-13 kl 00:46 av Mimmis »

Hilde

• Dalarna
« Svar #133 skrivet: 11 apr-13 kl 07:21 »
Med stor sorg i hjärtat så har Lilleman gått vidare till andra sidan, jag är så ledsen då han vann mitt hjärta av dem alla, jag kan inte i ord beskriva mina känslor. :'(

Jag tyckte mig ha koll på läget då hans mage gick ner så mycket och att han faktiskt åt och drack.

Jag tänker på han hela tiden och undrar vad som gick fel...foderbyte osv osv.

Glömmer aldrig hans fina ögon och taniga kropp...bästa Lillkillen  :'(

Det som jag klandrar mig mest för är att jag inte fanns där när han sommnade in... :-\

På morgonen när jag kom ut till dem låg han där ...död. Med stor sorg i mitt hjärta och gråtna ögon ...så finns han nu på en blommande planet.. o:) och förhoppningsvis får leva i frid och evighet min lilla Lilleman.

De här små fina djuren som är så beroende av oss människor och inte själva väljer vart de skall komma...

:'( :-\ :'(

Jag har inte getter men läser din tråd ändå.
Lilleman fick det ju bra på slutet, en människa som bryr sig, god mat och mys.
Han flög nog till "planeten där godsaker aldrig sinar" med ett leende på läpparna och dig i tanken.
Det tror jag i alla fall. 

*Kramar*
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #134 skrivet: 11 apr-13 kl 07:22 »
Mimmis Du har försökt och du har gjort Mycker för dessa djur. Fy  >:D för alla dessa människor som ger bort djur. Det är dom som ska skämmas. Det är dom som ska läsa sånt här och ha det elände du känner. Tänk om man kunde skicka ett sånt Harry Potter vrålbrev till dom på jobbet.
Jätte kram på dej.  :-*
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Tösen

• Småland
« Svar #135 skrivet: 11 apr-13 kl 08:32 »
Åh nej lilla Lilleman:( Men inte ska du känna att du inte fanns där.. Du var den enda som fanns där! ..Och trots foton och noggranna förklaringar här på forumet så kunde ingen gissa att det här skulle hända..
Många många styrkekramar till dig! <3
Det blir vad du gör det till!

Trollmor

• -
« Svar #136 skrivet: 11 apr-13 kl 14:04 »
Lilla gulliga Lilleman!   :'( :'( :'(  Vi skickar ett Harry Potter KRAM-brev till Mimmis!!!  *Kram!*

Fyra kvar alltså, två flickor och två pojkar.  De behöver fortfarande din vård, Mimmis!

Lilleman, som vi försökte det bästa för, Mimmis på plats och vi andra på avstånd.  Vila i frid, lilla bock!  :-* :-* :'( :-*

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #137 skrivet: 11 apr-13 kl 16:49 »
 :'( :'( :'(
Det ÄR hårt att förlora ett djur!
  Baksidan av ett levande djur-ägar-ansvar är att, "Kärleken alltid anklagar oss  som skyldiga" - och vi frågar oss om vi inte kunnat undvka detta, i fall vi gjort så eller så. 
Men vi har sett här på gettavlan att Duredan har betytt enormt mycket gott för dessa vinddrivna existenser.  Du har sökt kunskap så snabbt Du kunnat, och försökt att göra Ditt bästa!
Även om Du kan ha svårt att ta till Dig trösten i detta nu, så vet vi andra att det är så. Lilleman såg ganska "sliten" ut i hårremmen, eftersom han bär klara spår av felnäring, och troligen både för lågt kolhydratintag och för lite protein, kan många saker ha gått alltför fel i hans lilla kropp.  Jmf strafffångarna som kom med e vita bussarna, många dog trotts god omvårdnad bl.a. p.g.a. att svälten slitit för hårt på hjärtat och att tarmarna var alltför skadade.  Lilleman fick i alla fall möta en snäll människa innan han avled - och han tycks hunnit förstå det!

Om Du tycker att de andra är allt för beniga/magra kan Du ge dem "Energiballans" enligt dossering på flaskan, under minst 7-14 dagar.  Blanda gärna också i 1/4 kub bakjäst per individ och dostillfälle.
Jästen bygger uppvomfloran
OCH MASSOR AV TALLRIS! TALLRIS först på morgonen och sist på kvällen!  Det kan de inte äta för mycket av!

Styrkekramar!/Tt

PS! Kan Du lägga honom kallt tills i morgon?
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #138 skrivet: 11 apr-13 kl 17:18 »
 :'( Kram igen. Bara så du vet om du sitter vaken i natt också.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #139 skrivet: 11 apr-13 kl 20:56 »
Ja nu sitter man här och lipar när jag läser de ni skrivit, tack alla som följt Lilleman, denna fina lilla kille som var positiv in i det sista. Det var det som gjorde att jag trodde han hade blivitt bättre. Eftersom han fortfarande åt. Djur som är illadäran brukar ju dra sig undan och sluta äta och dricka. man han var pigg och mysig sista natten.  ???

Ja livet går ju vidare trots att sorgen finns kvar. Lilla gubben....

Nu är jag hos det andra så ofta jag kan och är supernervös när jag ser att deras magar blir lite större efter matintag kanske bara nåjja.

Har ännu inte gjort staket runt dem men jag har fått eller de har fått förtroende för mig och således går de lösa när jag är ute nästan hela dagen och röjer runt huset. De är nyfikna och går de för långt så ropar jag på dem och de kommer omedelbart, alla äter nu ur mina händer men får bara klappa 3 av dem när de är i huset.

Och idag stångades bockarna med varandra och busade för första gången, jag fick le en stund. Bockarna passar sig för getterna. Men så idag så gick den bruna "snälla" Geta upp på bakbenen och bockade med den svarta bocken de har alla blivit lite modigare.

Den grå geten stångas eller andvänder sitt huvud hela tiden. är det normalt?

Jag har ingen erfarenhet av hur de beter sig mot varandra när det är allvar eller lek. Men eftersom de är lösa så kan de gå undan eller fortsätta stångas, ibland går jag emot dem och då slutar de.

Tack än en gång för att ni läser det jag skriver.

En stor bit av mitt hjärta försvann då Lilleman gick vidare.

Och jag är på G att skriva till den förra ägaren att de MÅSTE berätta var de kommer ifrån men innan när jag konfronterade henne så säger modern att dottern mår SÅ dåligt av detta vad skall jag göra?

Jag tycker det är viktigt att få reda på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1599 gäster, 2 användare
Berberis, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser