Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stickar norsk genser - har fått problem!  (läst 1256 gånger)

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Stickar norsk genser - har fått problem!
« skrivet: 29 jan-07 kl 10:01 »
Jag stickar en ursnygg genser (tröja). På norskt sätt stickas bålen på rundsticka ända upp till halsen, sen sicksackar man tätt ochklipper upp för ärmar. Dt har jag gjort flera gånger så det är jag inte nervös för.
Men nu ärdet så att det mesta av bålen följer ett stort mönsterdiagram som jag nu är klar med. Jag har nu kommit till precis under där axlarna börjar (man har en liten inbuktning där nyckelbenen möter axlarna). Nu upptäcker jag att jag skulle ha maskat av fyra maskor på varje sida där ärmhålen skulle börja ochsen läghga upp maskorna igne och sticka avigtresten av vägen upp. Det har jagi nte gjort ochdet verkar inte vara hela världen, jag får väl klippa i mönstret som vanligt.
Men nu läser jag för första gången att det står något liknande på ärmarna. Jag förstår ntevad de menar. Jag skriver in det på norska:
Når ermet måler 50 cm legges det opp 4 nye m midt under ermet som strikkes vr(angt) ocg skal senere brukes til å klippe i.
(När ärmen mäter 50 cm , lägg upp 4 m mitt under ärmen som stickas avigt och senare ska användas till att klippa i.)
Sen stickar man några cm till och sen vänder man på ärmen och stickar 2 cm till infodring innan man maskar man av.

Monteringsanvisningen är kort:  Sy i ermene. Brett belegget (infodringen) over klippekanten og sy til. Brett belegget nederst till vrangen i vr omg og sy til.

Jag hittar inget om att klippa upp mitt under ärmen! Man skulle ha stickat ut en bit infodring  i ärmhålen på bålen, men det har jag aötså inte gjort och jag tänker inte repa upp allithop nu och göra om.  >:(

Är det någon som förståre det här? vissty kan jag sticka ärm som vanligt, avsluta med några cm infodring och motera som vanligt?
Någon som är av annan åsikt eler kan ge en fkörklring till denna omständliga beskrivning?




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 2 användare
Radar, Rospigg

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser