Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Spindeln" -- Kan den se ut såhär?  (läst 3508 gånger)

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
"Spindeln" -- Kan den se ut såhär?
« skrivet: 23 mar-13 kl 02:02 »
Nu har två höns ruvat på fem ägg var i 6 dagar, och jag tänkte att jag skulle prova att lysa dom. Det var lättare sagt än gjort med ficklampa eftersom det är små dvärghönsägg och riktigt svårt att fokusera in ljuset, med eller utan toarulle. Men nu tyckte jag inte jag såg någon "spindel" i något av dom fast de har rätt ljusa skal, och funderar på om jag är helt inkompetent eller har haft riktig otur. Befruktningen var visserligen bra i gruppen som jag köpte från, men dom kom via post som fastnade en extra dag på paketsorteringen, så vad som helst kan ju ha hänt på vägen...

I vilket fall: Jag hade jättesvårt att avgöra vad jag såg i äggen öht. Ett såg nästan tomt ut, i ett ser jag någon sorts rött streck som inte liknar en hel spindel, i de flesta andra ser jag en mörkare del i ena sidan av ägget som antingen är inuti eller bara en skugga från min hand/lampan. Är det möjligt att vara så klumpig att man INTE kan se spindeln? Jag har tittat på exempelbilder som t.ex. den här, men tycker inte något av dom ser ut att passa.

Jag vill inte kasta ut ev. kycklingägg bara för att jag inte vet vad jag ska leta efter, men ena hönan har ätit väldigt dåligt i de snart tre veckor sen hon bestämde sig för att ruva, och blir det ändå inga kycklingar är jag lite orolig att hon ska magra bort helt. :-\


Ändrat: ÅLRAJT, efter att ha drömt (!) om att lysa ägg i natt kom jag på att man borde kunna lysa i de små, små äggen med den lilla lampan på mobilen. Nu ser jag blodådror i de flesta av dom, så jag hoppas på liv! :)

Jag funderar nu istället på hur spindeln egentligen ska se ut. När jag har tittat på bilder ser det ut som om blodådrorna strålar ut från en punkt mitt i ägget, som en spindel. I mina ägg tycker jag det ser mer ut som blodådror genomkorsar en mörkare klump som ligger längs med ena sidan på ägget, lite som så:

« Senast ändrad: 23 mar-13 kl 11:40 av Väderhatt »

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Spindeln" -- Kan den se ut såhär?
« Svar #1 skrivet: 23 mar-13 kl 12:00 »
Du kläcker alltså under höna? Det är en liten nackdel med skickade ägg, de brukar bli bättre om de står upp under ruvningen. Det ser ut som att trådarna som håller gulan gått sönder under transporten, och att gulan därför inte hålls kvar i mitten av ägget. Du får hoppas på det bästa, så att fostren överlever och klarar att ta sig ut i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
SV: "Spindeln" -- Kan den se ut såhär?
« Svar #2 skrivet: 23 mar-13 kl 12:07 »
Japp, två hönor. Det var för dom stackars platta sakernas skull jag bestämde mig för att skaffa ägg när dom vägrade sluta ruva...

Ajdå, och det låter definitivt som att det skulle stämma eftersom jag tycker att klumpen "glider" längs sidan på äggen. Finns det något att göra för att förbättra chanserna nu när dom väl ligger under hönorna, eller är det bara att hålla tummarna?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Spindeln" -- Kan den se ut såhär?
« Svar #3 skrivet: 23 mar-13 kl 12:13 »
Själv brukar jag bara kläcka egna ägg under höna, köpeäggen hamnar i kläckare. Men efter vad jag läst, så är problemet att de kan fastna i kanten på ägget, och då kan de inte vända sig rätt och hacka sig ut ur ägget. Så det gäller att se till att de inte växer fast, samtidigt som de inte får vändas för häftigt, för då kan de skada sig.

Jag skulle satsa på att försiktigt vända äggen under hönorna 1-2 gånger per dygn, utifall att hönorna är dåliga på att vända äggen. Och i övrigt hoppas på det bästa. Men det är bara en gissning från min sida, har som sagt inte provat själv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
SV: "Spindeln" -- Kan den se ut såhär?
« Svar #4 skrivet: 23 mar-13 kl 12:16 »
Tack! Det kan väl knappast skada att prova i alla fall, antar jag.

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
SV: "Spindeln" -- Kan den se ut såhär?
« Svar #5 skrivet: 06 apr-13 kl 11:03 »
Resultat för ev. framtida forumsökare: Kycklingarna kom ut även ur de här äggen. Så det kan gå ändå!

(Det blev totalt 6 kycklingar från 10 ägg: 1 ägg var obefruktat, 2 ägg blev blodringar, 1 ägg dog rätt sent)
« Senast ändrad: 07 apr-13 kl 15:07 av Väderhatt »

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Spindeln" -- Kan den se ut såhär?
« Svar #6 skrivet: 06 apr-13 kl 11:26 »
Grattis!
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser