Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kultursort korn  (läst 1416 gånger)

Fredrik L

• Lever min dröm...
    • Skåne
Kultursort korn
« skrivet: 20 mar-13 kl 05:44 »
Hej, tänkte detta år prova att så in vallen i spannmål. Häromkring har man traditionellt använt havre då vi har ett lågt ph (5,5). Jag skulle dock vilja ha korn som jag sedan kan ha till mina får och grisar som foder. Min fundering är ska jag kalka, ca 5 ton/ha? Vilka kultursorter av korn skulle fungera, vad för avkastning kan man räkna med och var kan jag köpa den.. Kommer att få stallgödsel från 50 tackor X 2år vet inte hur många ton det är men ca 10 lass på min 10 tons vagn. Arealen är 1ha. Förfrukt gammal vall

/ Fredrik
« Senast ändrad: 20 mar-13 kl 20:26 av Fredrik L »
Återskapar igenväxta beten och ogräsbemängda vallar & renoverar hus .

Fredrik L

• Lever min dröm...
    • Skåne
SV: Kultursort korn
« Svar #1 skrivet: 05 apr-13 kl 06:41 »
Hej, tänkte detta år prova att så in vallen i spannmål. Häromkring har man traditionellt använt havre då vi har ett lågt ph (5,5). Jag skulle dock vilja ha korn som jag sedan kan ha till mina får och grisar som foder. Min fundering är ska jag kalka, ca 5 ton/ha? Vilka kultursorter av korn skulle fungera, vad för avkastning kan man räkna med och var kan jag köpa den.. Kommer att få stallgödsel från 50 tackor X 2år vet inte hur många ton det är men ca 10 lass på min 10 tons vagn. Arealen är 1ha. Förfrukt gammal vall

/ Fredrik
Puffar någon som har råd att ge??
Återskapar igenväxta beten och ogräsbemängda vallar & renoverar hus .

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 05 apr-13 kl 08:40 »
Jag har väl ett hum om detta, men inte så mycket mer.

Kornet kräver mer än rätt pH. Vet inte ens hur viktigt just pH är, även om jag tror man brukar vilja ha mer än 5,5.

Korn vill ha väldränerad fastmarksjord med en del lera i. (Redigering: ett förtydligande i föregående mening.) Havre tål det mesta. Så det beror på vad för slags jord du har.

Det är mycket gödsel. Säden borde klara sig med vallen som förfrukt. Du missgynnar baljväxter om du lägger på mycket kväve. Beror på vad för slags vall du vill ha. Det är väl till fåren antar jag och de ska väl ha måttligt med baljväxter, men ändå något. Lägger du på för mycket gödsel så ökar risken för diverse ogräs och sjukdomar. Gödseln bör vara välbrunnen.

Baljväxter, t.ex. klöver, gynnas av kalk.
« Senast ändrad: 05 apr-13 kl 10:30 av Anders Skarlind »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 05 apr-13 kl 10:42 »
Fortsätter här:

Grisarna kan väl äta t ex 2/3 korn och 1/3 havre, om jag inte minns fel. Vad fåren ska ha om de ska ha säd vet jag inte. Kor brukar man väl ge mer havre än korn har jag för mig och de är ju också idisslare, så varför inte till fåren? Har du havre med insådd så kan kanske havrehalmen med begynnande vallgröda inblandad ge ett användbart stråfoder. Vet dock inte om det kan ätas av får.

Havreinsådd lär vara säkrare än korninsådd, inte minst i din trakt antagligen eftersom det används där. Jag tycker mycket talar för havre eller havre på halva fältet och korn på halva eller blandsäd korn+havre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser