Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fattigpensionär av självhushållning?  (läst 12070 gånger)

Elias

• Skåne
Fattigpensionär av självhushållning?
« skrivet: 19 mar-13 kl 21:39 »
Hej, jag undrar om någon har några tankar kring pension, eller rättare sagt, frånvaron av pension vid självhushållning?

Om man lever allt mindre av lönearbete under sin arbetsverksamma tid blir det ju också allt mindre pengar till pensionen. Även om man vid 65 års ålder förmår att leva billigt tack vare egenodlad mat etc. så kommer det ju en tid när kroppen inte orkar gräva landet eller laga taket. Vad händer då? Fattigpension? Jag antar att man i äldre tider kunde förvänta sig stöd av familjen men nuförtiden verkar en sådan förväntan vara lite av ett lotteri.

Hoppas inte denna tråd är alltför mycket en upprepning på redan diskuterade ämnen. Såg att det fanns en tråd som hette "Självhushållning och pension" men efter att ha skummat några sidor tyckte jag den verkade handla mer om hur man skulle pensionsspara.

Skogsola

• Gäst
SV: Fattigpensionär av självhushållning?
« Svar #1 skrivet: 20 mar-13 kl 06:54 »
 Man behöver inte vara någon extrem självhushållare för att hamna i det läget. Det räcker med att vara en vanlig bonde som lever gott med egen ved, eget kött och låg skatt tack vare låg taxerad inkomst. Gäller att samla i ladorna!

malarmaster

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 mar-13 kl 07:07 »
pensionssystemet bygger på att du skall jobba hela livet och ha så stor lön som möjligt.
går du arbetslös i perioder,jobbar vikariat med timanställning m.m ger ju det oftast låg inkomst och slår på pensionen.likaså om du är egenföretagare och tar ut låg lön.
alla rekommenderar pensionssparande men det förutsätter ju ändå en inkomst som bekostar det.
går du in för självhushåll och inte lönearbetar alt. har eget företag blir ju följaktligen inkomsterna låga eller inga alls.
pensionen blir därefter.
nu finns ju en garantinivå,många hamnar där.har man bara inga lån,låga boendekostnader och en enkel livsstil kan det gå att leva på den.
ulf

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 20 mar-13 kl 07:23 »
Jag tror inte att det finns något pensionssystem värt namnet när jag själv är 65, vilket händer om 20 år. Mitt mål är att ha låga utgifter och ettrig bra trädgårdsland när det är dags.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Elias

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 mar-13 kl 11:23 »
Det verkar som att det finns två förslag på lösningar.

- För det första att spara pengar/resurser för att kunna leva på dessa efter pensionen.

- För det andra att skapa bra förutsättningar för att kunna leva på väldigt lite efter pensionen (genom tex bra odlingsmark). 

Men är dessa lösningar inte lite problematiska? Den första förutsätter ju att man har pengar över under sin arbetsverksamma tid. Men om man går ner i arbetstid är väl detta ingen självklarhet. Dessutom har man ju ofta barn under denna tid som åtminstone till en början drar upp kostnaderna. Den andra lösningen kanske är möjlig under den första tiden efter pensionen men vad händer sen när man inte längre orkar bruka jorden?

Det är inte meningen att klanka ner på någon eller något utan jag har bara ett genuint intresse att höra om någon har en verklig lösning på detta problem.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 20 mar-13 kl 11:33 »
Faktiskt är garantipensionen inte särskilt svår att klara sig på. Det är ungefär vad jag levt på under större delen av mitt liv, med ibland mycket och ibland ingen egen produktion av mat. Har man bara rimliga boendekostnader, är duktig på att äta billig mat och att se till att inget behöver kastas, och är allmänt sparsam, så har man råd att köpa någon present då och då, resa med buss eller tåg då och då, köpa någon bok eller ha ett litet sparande på den inkomsten. Och är man slösaktig, så har man inga pengar över, oavsett hur hög inkomst man har.

Men eget sparande, så att man har en buffert, och att se till att man har ett billigt boende helst helt utan lån är helt klart en bra start. Att se till att man har investerat i sådant som ger lägre framtida kostnader, som isolering och bra uppvärmningssystem är också bra.

Säga vad man vill om den svenska modellen, men om man bara fyller i alla papper rätt och inte super eller knarkar upp pengarna, så finns det ingen som behöver vara fattig i Sverige. Det finns många som inte har råd till guldkant, men tak över huvudet, mat, kläder, värme, det har alla råd till om man är inne i systemet. Vill man vara utanför systemet, då får man ju lösa det hela själv, men kan knappast klaga på samhället om det skiter sig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 mar-13 kl 11:38 »
Det verkar som att det finns två förslag på lösningar.

- För det första att spara pengar/resurser för att kunna leva på dessa efter pensionen.

- För det andra att skapa bra förutsättningar för att kunna leva på väldigt lite efter pensionen (genom tex bra odlingsmark). 

Men är dessa lösningar inte lite problematiska? Den första förutsätter ju att man har pengar över under sin arbetsverksamma tid. Men om man går ner i arbetstid är väl detta ingen självklarhet. Dessutom har man ju ofta barn under denna tid som åtminstone till en början drar upp kostnaderna. Den andra lösningen kanske är möjlig under den första tiden efter pensionen men vad händer sen när man inte längre orkar bruka jorden?

Det är inte meningen att klanka ner på någon eller något utan jag har bara ett genuint intresse att höra om någon har en verklig lösning på detta problem.

Förstår inte riktigt problemet.
Antingen skapar man rikedom under sin levnad så man har så det räcker till ålderdomen.
Eller så ser man till att ha obefintliga utgifter.
Alternativ 3 är ju att skjuta sig eller nåt.

Vad menar du skulle finnas för tredje lösning?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 20 mar-13 kl 11:45 »
Faktiskt är garantipensionen inte särskilt svår att klara sig på. Det är ungefär vad jag levt på under större delen av mitt liv, med ibland mycket och ibland ingen egen produktion av mat. Har man bara rimliga boendekostnader, är duktig på att äta billig mat och att se till att inget behöver kastas, och är allmänt sparsam, så har man råd att köpa någon present då och då, resa med buss eller tåg då och då, köpa någon bok eller ha ett litet sparande på den inkomsten. Och är man slösaktig, så har man inga pengar över, oavsett hur hög inkomst man har.

Men eget sparande, så att man har en buffert, och att se till att man har ett billigt boende helst helt utan lån är helt klart en bra start. Att se till att man har investerat i sådant som ger lägre framtida kostnader, som isolering och bra uppvärmningssystem är också bra.

Säga vad man vill om den svenska modellen, men om man bara fyller i alla papper rätt och inte super eller knarkar upp pengarna, så finns det ingen som behöver vara fattig i Sverige. Det finns många som inte har råd till guldkant, men tak över huvudet, mat, kläder, värme, det har alla råd till om man är inne i systemet. Vill man vara utanför systemet, då får man ju lösa det hela själv, men kan knappast klaga på samhället om det skiter sig.

Instämmer!

Jag har också sett rätt många som haft en tid när de inte ORKART konsumera upp pensionen. Men oavsett så lär det bli nya tider. Alla kan bli lurade på varenda krona och pensinsförsäkringar är osäkra kort. Förr skrattade vi åt bönderna som sa: De enda pengarna som är säkra är de i madrassen och tammefan om de inte haft rätt hela tiden.  :o
Jag, som är född -52, bör jobba tills jag är nästan 67. Har tagit ut så liten lön som möjligt och amorterat så mycke jag kunnat. Då får jag enligt PROGNOSEN 8000 efter skatt.
Klarar jag mig inte på det så ska jag ha stryk.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 mar-13 kl 11:51 »
Jag ska få 6800 före skatt.. verkar helt ok tycker jag.

Elias

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 20 mar-13 kl 16:10 »
Förstår inte riktigt problemet.
Antingen skapar man rikedom under sin levnad så man har så det räcker till ålderdomen.
Eller så ser man till att ha obefintliga utgifter.
Alternativ 3 är ju att skjuta sig eller nåt.

Vad menar du skulle finnas för tredje lösning?

Min poäng var att skapandet av rikedom under sin levnad tycks stå i motsättning till ett liv med minskad arbetstid och att det är svårt att ha obefintliga utgifter efter pensionen då mat, kläder och reparationer i längden inte kan göras via självhushållning när kroppen inte längre orkar med.

Men kanske har jag underskattat minimibeloppet för pension? Har någon koll på vad det ligger på? Vet bara att det skulle vara ganska svårt att leva på minimibeloppet av föräldraförsäkringen som jag för tillfället har på ca 4000 kr (i alla fall med en hyra på 3300 kr). 

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 20 mar-13 kl 16:15 »
Har man en rimlig hyra men låg pension/sjukersättning/föräldrapeng så får man bostadstillägg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

johe71

« Svar #11 skrivet: 20 mar-13 kl 16:28 »
Har någon koll på vad det ligger på?

från pensionsmyndigheten.se
Full garantipension är 7 046 kronor per månad för den som är gift och 7 899 kronor per månad för den som är ogift. [...] Beloppen gäller om du har bott i Sverige i minst 40 år.  [...] Garantipensionen minskar om du har inkomstgrundad pension. Garantipensionen minskas med din inkomstpension, tilläggspension, änkepension eller viss utländsk pension.

greenpeace

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 mar-13 kl 16:31 »
det enda vettiga är att införa medborgarlön och skapande av sociala självförsörjande sammanhang.i sverige har vi en form av apartheit (segregering) av dom olika generationerna , denna apartheit måste bort , generationerna måste samverka . så var det förr och så funkar det i fattiga länder.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #13 skrivet: 20 mar-13 kl 16:42 »
Jag ska få 6800 före skatt.. verkar helt ok tycker jag.

Med en sån låg pension så skall du få garantipension, vilket skulle ge dig 7900:-/mån om du är ensamstående.
http://www.pensionsmyndigheten.se/GarantipensionensStorlek.html
Men den kan ju givetvis ändras. Dessutom kan man få lite annat stöd också.
http://www.pensionsmyndigheten.se/EkonomisktStod.html
Min bästa ägodel är min vedspis!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 20 mar-13 kl 17:06 »
Du borde ha fått ett pensionskuvert i brevlådan de senaste dagarna där din blivande pension står uträknad utifrån dagens förutsättningar.

Jag pensionssparar inte men, tanken är att försöka amortera så mycket som möjligt av huslånen innan pensionen. Eftersom jag har studielån enligt gamla systemet så skrivs de av när jag fyller 65.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

anemone

« Svar #15 skrivet: 23 mar-13 kl 10:59 »
Det är ju en hel del kostnader som tillkommer om man har ett arbete. Oftast resor och dyrare mat t ex. Ibland mer påkostade kläder om man inte har det som löneförmån att företaget betalar skyddskläder el uniform kanske.
Jag märker direkt i börsen när jag är långledig från jobbet.

Men det jag egentligen tänkte kommentera var att jag tycker mig se en risk-grupp i sammanhanget, Det är de som har kvar större lån (från konsumtion eller bostad) när det är dags att pensionera sig. Jag tror också att pensionen ska räcka till mina basbehov men knappast till gamla skulder. Jag har 9 år kvar att arbeta och följer med nyfikenhet mina kollegors val när de nu pensionerar sig. Vissa fortsätter att vicka lite, andra jobbar nästan lika mycket som förr och vissa säger tack för mig och går hem för alltid. Alla är födda på 40talet, alla säger att pensionen är mager men ingen har svårt att klara att få till en hyfsad levnadsstandard.
Jag tycker det verkar som att de sett om sitt hus i god tid och sålt ut onödiga tillgångar tidigt och ställt om sig för en lägre standard och klarar sig bra.
En annan gemensam faktor hos mina pensionerade kollegor är att alla är friska. När sjukdom och skröplighet kommer in i bilden blir det nog större spridning. Det kostar säkert mer för den ofriska. Betala för tjänster och sjukvård kan bli kostsamt med liten pension. Det är en oro jag själv har att sjukvård i framtiden kommer att bli mer självfinansierad än vad vi har idag. Det skulle slå hårt mot pensionärer.
.

Juniperus

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 mar-13 kl 11:22 »
det enda vettiga är att införa medborgarlön och skapande av sociala självförsörjande sammanhang.i sverige har vi en form av apartheit (segregering) av dom olika generationerna , denna apartheit måste bort , generationerna måste samverka . så var det förr och så funkar det i fattiga länder.

Jag håller med om att det enda vettiga i längden är att det skapas sociala självförsörjande sammanhang. Detta finns många sätt som detta skulle kunna uppmuntras på. Det är viktigt att mark frigörs från kapitalekonomin till förmån för självhushållning. En ung och frisk människa kan försörja två till tre individer genom självhushållande metoder, har vi då kollektiva sammanhang med ålderskillnader så finns det möjligheter att försörja barn och äldre i en grupp. Alla bidrar med vad dom kan även barn och äldre bidrar ju, har man heterogen grupp så tror jag att det kan funka bra vissa presterar mer och andra mindre men gruppen som helhet får det att gå runt. Det som krävs är kunskaper som många inte har, kontaktmöjligheter och tillgång till mark.

Livet som självhushållare är inte bara för unga, friska och starka människor samarbetar vi så finns den möjligheten för oss alla.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 23 mar-13 kl 11:38 »
Det är viktigt att mark frigörs från kapitalekonomin till förmån för självhushållning. En ung och frisk människa kan försörja två till tre individer genom självhushållande metoder .... Det som krävs är kunskaper som många inte har, kontaktmöjligheter och tillgång till mark.
Varför går det inte att vara självförsörjande på köpt mark? Antingen genom att ha sparat pengar först, eller genom att betala av marken med det som produceras?

Kunskaper kan man tillägna sig genom teoretiska och praktiska studier, kontaktmöjligheter har väl alla, tillgång till mark kan ordnas genom att man helt enkelt betalar för den. Och mark är inte särskilt dyrt, om man är beredd att bo en bit bort från storstadsregionerna och istället väljer de mindre populära områdena. Varför vänta på någon regelförändring om fri markutdelning, som troligen aldrig kommer att hända, när det faktiskt är fullt realistiskt att börja självhushålla redan nu, med de regler och det samhälle som finns idag?

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 mar-13 kl 11:58 »
Även om man köper sin plätt med lånade pengar, så går de att betala tillbaks innan pensionen. Sen bor man billigt som fan om man planerat boendet på ett bra sätt.
Fast det förutsätter förstås att man börjar i vettig ålder och inte sitter och gnäller tills man är 64.

greenpeace

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 mar-13 kl 12:29 »
Varför går det inte att vara självförsörjande på köpt mark? Antingen genom att ha sparat pengar först, eller genom att betala av marken med det som produceras?

Kunskaper kan man tillägna sig genom teoretiska och praktiska studier, kontaktmöjligheter har väl alla, tillgång till mark kan ordnas genom att man helt enkelt betalar för den. Och mark är inte särskilt dyrt, om man är beredd att bo en bit bort från storstadsregionerna och istället väljer de mindre populära områdena. Varför vänta på någon regelförändring om fri markutdelning, som troligen aldrig kommer att hända, när det faktiskt är fullt realistiskt att börja självhushålla redan nu, med de regler och det samhälle som finns idag?
denna diskurs har vi fört i olika andra tråder -( mycket interessant ämne)- byrokratins regelverk som endast går ut på komerciell produktion  har inte mycket med självförsörjning att göra - ta bara förbydet mot införande av lokal valuta - det finns hur mycket hinder som helst - så vad som krävs är inte bara mark utan även autonomi ( dvs att använda sig av egna lösningar vad gäller avlopp, byggregler , djurhållning etc. ) samhället är helt enkelt inte interesserad av det , alla skal äga sin egen bit (herska gennom söndring ) alla skall kämpa ensam mot väderkvarnarna som don quichots.

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 3 användare (2 dolda)
Carrla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser