Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VVS och lagen  (läst 3179 gånger)

AntiUrban

• Backwoods Home
VVS och lagen
« skrivet: 27 jan-07 kl 20:54 »
om jag dra egna rör när jag flyttar på tex vvb, måste det inspekteras av en fackman/kvinna då? Vad får man göra utan lov?

får man dra rören hur man vill, jag vill ha en del högt på väggen.
« Senast ändrad: 27 jan-07 kl 21:02 av AntiUrban »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:VVS och lagen
« Svar #1 skrivet: 27 jan-07 kl 21:58 »
Hej!

Här tror jag inte det finns några formella lagar. Däremot kan försäkringsbolagen ha synpunkter på att det ska vara fackmannamässigt gjort. Åtminstone var det så när jag byggde om själv 1989 - 1990.

Edgar

eka

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 28 jan-07 kl 22:34 »
Jo jag tror också att det enbart är försäkringsbolagen som kräver.

Framför allt i våtrum har de hårda krav på fackmannamässigt genomförande. Gör du det själv, fotografera varje steg för att bevisa att du gjort alla skyddslager rätt.
I övrigt. Gör inga inbyggda skruvskarvar. Använd bra grejor, så är det ok. En bekant hade häromåret vattenskador, rör från biltema där godstjockleken varierade enormt.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #3 skrivet: 29 jan-07 kl 08:33 »
Jo jag köper nog allt lokalt av en vvs butik, där jag kan få råd oxå.

Anders G.

• -
« Svar #4 skrivet: 04 feb-07 kl 19:12 »
Har du egen brunn får du göra allt med reservation för att försäkringsbolagen inte gillar amatör-installationer vid vattenskador.
Är du ansluten till kommunalt vatten får du "knappt tappa upp vatten ur kranarna", de är rädda för föroreningar "bakvägen" i rören.

Praktiska råd:
1.Inga dolda skarvar!
2.Sätt in avstängningskranar så du kan stänga sektioner utan att bli vattenlös i  hela huset.
3. Kontrollera att de billiga delar du köper VERKLIGEN tål varmvatten.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 feb-07 kl 19:47 »
1.Inga dolda skarvar!
2.Sätt in avstängningskranar så du kan stänga sektioner utan att bli vattenlös i  hela huset.

Amen till det. Hösten 1999, ganska nyinflyttade i förra huset: Ulva kommer upp från källaren och meddelar att det droppar från taket. Det visar sig vara en lödd skarv som korroderat så att det strilar en fin stråle inne i badrumsväggen. Inga ventiler någonstans förutom huvudkranen. Det var lagom kul att vara utan vatten med en nollåring.

bränndal

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 feb-07 kl 19:19 »
Visst är det bra att få råd från den lokale VVS-handlaren men det är i regel rejäla överpriser. Kolla priserna å det du får förslag på från den lokale handlaren hos Rinkabyrör www.rinkabyror.se. Dom säljer fraktfritt vid order över 1000:- och öpperköp i 90 dagar har jag för mig. Väldigt bekvämt att få det hemkört.

Tillägga till ovanstående så är det att rekomendera att använda synliga rördragning också. Var noga med att använda stödhylsor även om rören inte är mjuka. Det bästa med att göra sakerna själv är att man nästan alltid är nogrannare än hantverkan och på så vis behöver man sällan oroa sig för vad försäkringsbolaget skall tycka.
« Senast ändrad: 18 feb-07 kl 19:22 av bränndal »

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 2 användare
peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser