Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvättmedel?  (läst 19618 gånger)

jenses

  • Gäst
Re:Tvättnötter
« Svar #60 skrivet: 19 maj-07 kl 08:49 »
I tävlingen "Jugend forscht" (ungdom forskar) i tyskland har två elever undersökt tvättnötters miljöpåverkan.
Den ekologiska legenden påstår ju att tvättnötter är särskild miljövänlig.
Eleverna byggde till och med en minireningsverk för att kunna mäta de olika värden.
Resultatet är: tvättnötternas miljöpåverkan är oftast sämre än den av kommersiella tvättmedel.
report i tidskriften SPIEGEL

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Tvättnötter
« Svar #61 skrivet: 24 maj-07 kl 08:53 »
Hej!

I tävlingen "Jugend forscht" (ungdom forskar) i tyskland har två elever undersökt tvättnötters miljöpåverkan.
Den ekologiska legenden påstår ju att tvättnötter är särskild miljövänlig.
Eleverna byggde till och med en minireningsverk för att kunna mäta de olika värden.
Resultatet är: tvättnötternas miljöpåverkan är oftast sämre än den av kommersiella tvättmedel.
report i tidskriften SPIEGEL


Har läst artikeln, men den ger lika många informationer som Du!

Du kanske har fler informationer om det här än bara denna länk till Spiegels sammanfattning? Skulle själv gärna bilda mig en egen uppfattning och efterlyser lite tipps och länkar om ämnet här. Låter intressant!

I artikeln står tyvärr ingenting om vad de egentligen har undersökt (nedbrytbarhet är ett enormt ämne ju!), och vilka av de konventionella tvättmedlen som var bättre (pga vad?) och vilka som var sämre, tyvärr.

Hej då
Martin
« Senast ändrad: 24 maj-07 kl 08:55 av martinki »

jenses

  • Gäst
Re:Tvättnötter
« Svar #62 skrivet: 24 maj-07 kl 12:31 »
Hej!Har läst artikeln, men den ger lika många informationer som Du!
Då gjorde jag alltså en bra sammanfattning  :D
Fler informationer hittade jag tyvärr inte på nätet.

Men om du har ett särskild intresse att hitta ut mera om saken,
är det ju fritt fram för dig att kontaktera eleverna och fråga de om detaljerna (språket är nog inget problem).

Tvättnötternas användare skulle nog tacka dig för initiativet och upplysning  ;)
Men kanske tänker de också så här:
"Nötterna kommer direkt från naturen, de måste helt enkelt vara bra för naturen!"
och vill inte bli upplyst  ???

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Tvättmedel?
« Svar #63 skrivet: 24 maj-07 kl 13:18 »
Jag läste nånstans att tvättnötter avger saponin, som tydligen är direkt giftigt för vattenlevande djur.

Sant eller inte, jag vet inte...

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Tvättmedel?
« Svar #64 skrivet: 24 maj-07 kl 13:22 »
Saponin finns ju i gullviva och såpnejlika också.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Johone

  • Gäst
Re:Tvättmedel?
« Svar #65 skrivet: 24 maj-07 kl 14:21 »
tvättnötter: hur odlas och skördas de? med tanke på indiskt barnarbete  

Bra fråga tycker jag. Och hur är det med alla transporter. Flyg/båt...miljö. Och vad är det för fel på svensk såpa?..om det är samma ämne man är ute efter.
 ???

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Tvättmedel?
« Svar #66 skrivet: 24 maj-07 kl 15:27 »
Saponin finns ju i gullviva och såpnejlika också.

Jovisst, massor av gifter finns i alla möjliga växter runt om i naturen. Jag var mer frågande till om det var så att saponin ÄR giftigt? Jag vet inte. I så fall så känns ju inte tvättnötter mer miljövänligt än nåt annat...

alternaiv

  • Inlägg: 9360
    • Småland
    • Tvåleriet
Re:Tvättmedel?
« Svar #67 skrivet: 24 maj-07 kl 15:44 »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Tvättmedel?
« Svar #68 skrivet: 25 maj-07 kl 10:31 »
ok! Tack, det var ju en bra länk! Nu vet man lite mer...

red

  • Inlägg: 375
    • Bohuslän
Re:Tvättmedel?
« Svar #69 skrivet: 13 jun-07 kl 13:10 »
Dödlig vid större förtäring, eller i mindre mängd i blodet. Jag tror jag håller mig till såpa jag..
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

ericabus

  • Inlägg: 8
Re:Tvättmedel?
« Svar #70 skrivet: 09 nov-07 kl 23:02 »
Dödlig vid större förtäring, eller i mindre mängd i blodet. Jag tror jag håller mig till såpa jag..

brukar du äta såpa?

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Tvättmedel?
« Svar #71 skrivet: 09 nov-07 kl 23:25 »
Dödlig vid större förtäring, eller i mindre mängd i blodet. Jag tror jag håller mig till såpa jag..
Det är väl helt irrelevant i  den här frågan?
Glöm inte att även muscot, saffran, salt, warfarin och många andra livsmedel samt läkemedel och vitaminer är dödliga vid  större förtäring. 8)
Innehåller inte även såpa saponiner?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Tvättmedel?
« Svar #72 skrivet: 10 nov-07 kl 17:56 »
Innehåller inte även såpa saponiner?

Nej, såpa innehåller just såpa. Det handlar om förtvålade (försåpade) fettsyror (salter), glycerin och vatten samt skräp. Saponiner är någonting helt annat ;)

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Tvättmedel?
« Svar #73 skrivet: 10 nov-07 kl 21:20 »
Nej, såpa innehåller just såpa. Det handlar om förtvålade (försåpade) fettsyror (salter), glycerin och vatten samt skräp. Saponiner är någonting helt annat ;)

 En tanke som flög benom min trötta hjärna, nikotinplåster. Dom äter man inte, dom transporterar nikotinet genom vårt största organ, huden.

Leif  8)

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Tvättmedel?
« Svar #74 skrivet: 11 nov-07 kl 22:57 »
Nej, såpa innehåller just såpa. Det handlar om förtvålade (försåpade) fettsyror (salter), glycerin och vatten samt skräp. Saponiner är någonting helt annat ;)
Tack för din upplysning!!
(Så har jag lärt mig något idag också :) )
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
Re:Tvättmedel?
« Svar #75 skrivet: 13 nov-07 kl 23:28 »
Vill bara påpeka att jag använder mina tvättnötter betydligt mer än fyra gånger, snarare det dubbla...

Har inte läst tråden i övrigt, men tvättnötterna håller länge. Funderar inte särskilt mycket på vad de kan tänkas släppa ut, utan litar på att det är ett bra alternativ, iaf bättre än många andra tvättmedel på marknaden.

Varvar tvättnötterna med Grummes produkter, tror det funkar bra när man som vi har eget avlopp.
« Senast ändrad: 13 nov-07 kl 23:31 av yrian »
Höns, stickning och pelargoner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 3 användare
ärt, Stengrim, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser