Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MF135:an startar ej.  (läst 9809 gånger)

JBF

• Småland
MF135:an startar ej.
« skrivet: 13 mar-13 kl 09:21 »
I måndags skulle jag köra in ved och startade traktorn utan några problem alls. Körde till vedskjulet och lät traktorn stå på tomgång. Efter en tio minuter tyckte jag att den tappade varv lite stötvis, för att sedan gå upp i varv. Efter ytterligare ett par minuter dog den. Jag kollade dieseln då den lät lite åt det hållet så att säga. Men diesel fanns det kvar mer än gott och väl i tanken. Provade starta och den drog runt ett par gånger utan att starta för att sedan börja "klicka". Vanliga starthjälpen/batteriladdarn ligger gömd någonstans så jag lånade svågerns underhållsladdare och den har gått i två dygn nu. Fortfarande startar den ej. Idag drog den runt utan att förtröttas, men inte fan vill den kicka igång. Vad kan det vara? Så jäkla kallt har vi inte haft det nattetid (bara kring -12 -15 och den har klarat mycket kallare än så utan amärkning)

Den låter alltså helt frisk men vill inte starta. Vad göra?

/JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Halte

• Gäst
SV: MF135:an startar ej.
« Svar #1 skrivet: 13 mar-13 kl 09:24 »
Stopp i bränsleslangen från tanken? Kan fastna skit i slangen..

Har du möjlighet att lossa slangen typ innan bränslefiltret? Då kan man ju se om det rinner.. Ska rinna RIKLIGT.
På min IH får jag lossa bränsleslangen där innan filtert och blåsa tryckluft bakåt upp mot tanken 2-3 ggr per år, rost-, färgflagor eller skräp som kommer med ned och blockerar vart efter.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 mar-13 kl 09:37 »
Is i  filtren så här års  bara att byta

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 13 mar-13 kl 09:48 »
Som Mumricken skriver så tyder det på en ispropp.
byt filter och värm det övriga systemet. köp hem frysskydd för dieselmotorer och försök att tömma tanken när det e finväder.
För att undvika att kondens bildas i tanken så skall man se till att tanken alltid är full.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

blizzard

« Svar #4 skrivet: 13 mar-13 kl 21:24 »
Kan vara flera olika saker.Ispropp som redan nämts eller stopp i bränsletillförslen av alger i dieselbränslet.Det brukar mest visa sig sommartid .
Det tredje alternativet är hårda packningar i bränslesystemet,dessa krymper ytterligare i kyla och blir då otäta.Och då suger motorn tjuvluft,och stannar.
Men spontant skulle jag nog gissa på ispropp.
Vatten i bränslet är ett stort problem.
Lossa bägge filtren och ta in dessa i värmen och byt filter och packningar.
Kolla också upp vatten avskiljaren(den lilla glaskoppen) den kan vara bottenfrysen.

JBF

• Småland
« Svar #5 skrivet: 14 mar-13 kl 10:11 »
Tackar för svar. Det blir till att skruva lite i helgen då. Men konstigt att det aldrig hänt förut? Jag har ju inte kunnat hålla mig utan har ju försökt starta den och när jag handpumpar in bränsle så får jag ju ett annat ljud i motorn i alla fall, det är precis så att den vill gå igång men orkar inte den sista lilla biten.

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 mar-13 kl 10:17 »
Ett varningens ord om det är fruset i glaset på hand pumpen försök inte vrida lås glaset när det är fruset det går lätt sönder då värm lite med något före  är att rekommendera .

Existens!

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 mar-13 kl 10:57 »
Tackar för svar. Det blir till att skruva lite i helgen då. Men konstigt att det aldrig hänt förut? Jag har ju inte kunnat hålla mig utan har ju försökt starta den och när jag handpumpar in bränsle så får jag ju ett annat ljud i motorn i alla fall, det är precis så att den vill gå igång men orkar inte den sista lilla biten.

//JBF

Så här års så är ju alltid is det första man tänker på. Och även om det 'aldrig hänt förut' så kan det nu vara dags. Det kommer ju hela tiden med lite vatten i bränslet, och till slut så är det så mycket så det fryser i filtrena.

Om du provar att öppna luftskruvarna på insprutningspumpen och kör runt startmotorn, så ska det komma rikligt med bränsle.
Gör det inte det, så prova då att handpumpa på matarpumpen.  Kommer det då rikligt med bränsle, så är det ju inte stopp, utan fel på matarpumpen. Den kan ju slitas så att den inte pumpar med hjälp av motorn, men fungerar när man handpumpar.

Kommer det inget, eller bara lite, bränsle när du handpumpar, då är det stopp nånstans. I filter, eller i botten på tanken.

blizzard

« Svar #8 skrivet: 22 mar-13 kl 02:31 »
Så här års så är ju alltid is det första man tänker på. Och även om det 'aldrig hänt förut' så kan det nu vara dags. Det kommer ju hela tiden med lite vatten i bränslet, och till slut så är det så mycket så det fryser i filtrena.

Om du provar att öppna luftskruvarna på insprutningspumpen och kör runt startmotorn, så ska det komma rikligt med bränsle.
Gör det inte det, så prova då att handpumpa på matarpumpen.  Kommer det då rikligt med bränsle, så är det ju inte stopp, utan fel på matarpumpen. Den kan ju slitas så att den inte pumpar med hjälp av motorn, men fungerar när man handpumpar.

Kommer det inget, eller bara lite, bränsle när du handpumpar, då är det stopp nånstans. I filter, eller i botten på tanken.
[/quote
Det är ju inte heller säkert att det ens kommer något med handpumpen,om man har otur...

Bonnafan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 mar-13 kl 07:02 »
1 liter T Röd är alltid bra å hälla i tanken nån gång ibland på ett fordon som inte används så ofta, Dagens diesel innehåller Alger och det kan sätta igen bränsleledningar t-röd förhindrar detta,

Och i  en gammal Traktor som är van vid gammal hederlig diesel så häll i nån gång en flaska tvåtaksolja det smörjer pumpen bra,

Lycka te :)

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 22 mar-13 kl 07:11 »
1 liter T Röd är alltid bra å hälla i tanken nån gång ibland på ett fordon som inte används så ofta, Dagens diesel innehåller Alger och det kan sätta igen bränsleledningar t-röd förhindrar detta,

Och i  en gammal Traktor som är van vid gammal hederlig diesel så häll i nån gång en flaska tvåtaksolja det smörjer pumpen bra,

Lycka te :)

Ren etanol är ännu bättre än t-röd, med t-röd tillför man ju en slurk vatten också...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Bonnafan

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 mar-13 kl 07:15 »
Ren etanol är ännu bättre än t-röd, med t-röd tillför man ju en slurk vatten också...

jobbar du som Kemist ?

Temeriaire

• Småland
« Svar #12 skrivet: 22 mar-13 kl 07:21 »
jobbar du som Kemist ?
Nä, vidarebefordrar tips från en tankbilsåkare i norrland. Men jag såg justa att t-spriten är på 95% så vi kan bortse från det där med vattnet :-[

Kan ju vara så att man vill tillsätta en ren produkt i bränslet. T-spritn är ju smaksatt ;-)

Bonnafan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 mar-13 kl 07:24 »
då är ja med å ja håller med dig där då T svart är bättre, men inte alla mackar som har den längre så då får man ta T-röd. i brist på Bröd får man äta Limpa  ;D

JBF

• Småland
« Svar #14 skrivet: 22 mar-13 kl 09:04 »
Så, 1 liter T-röd i tanken kan rekommenderas? Traktorn står där den står än. Orkar inte börja skruva i kall vind i -10 grader.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 mar-13 kl 09:44 »
Så, 1 liter T-röd i tanken kan rekommenderas? Traktorn står där den står än. Orkar inte börja skruva i kall vind i -10 grader.
Ä va fan det går har skruva i -22 använd  halogen strålkastare som hand värmare  det funkar  :)

Existens!

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 mar-13 kl 09:45 »
Ja, eller ta helg och invänta mildväder nästa vecka.  :)

Temeriaire

• Småland
« Svar #17 skrivet: 22 mar-13 kl 12:48 »
Räcker med några deciliter.
Kompisen med tankbil slog i en femma etanol i ett femkubiksfack, proppen släppte på några minuter...

Bonnafan

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 mar-13 kl 12:51 »
Får du inte igång din Traktor så hör av dig, vi bor ju inte så långt ifrån varandra så kommer ja å hjälper dig,,

JBF

• Småland
« Svar #19 skrivet: 22 mar-13 kl 16:19 »
Får du inte igång din Traktor så hör av dig, vi bor ju inte så långt ifrån varandra så kommer ja å hjälper dig,,
Ja där ser man! Jag häller i lite T-röd och ser vad som sker!

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 2 användare
Anders Flix, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser