Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med bisamhälle som dött under vintern?  (läst 6638 gånger)

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Vad göra med bisamhälle som dött under vintern?
« skrivet: 12 mar-13 kl 13:01 »
Ett av mina samhällen har dött under vintern. Jag gissar att det berodde på att bina var för gamla när de vintrade in. Det har varit väldigt dåligt drag där samhället stod, dessutom var platsen lite i det skuggigaste laget.

Nu står jag med ett samhälle i princip fullt med vinterfoder. Vad gör man med det? Allt foder är inte täckt, är det ett tecken på sen invintring? Om man har heltäckta ramar, kan man spara dem och använda dem till något annat nyttigt? De halvtäckta ramarna, är de bara att slunga ur? Eller går de att använda dem?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Ekoingenjören

• Västergötland
SV: Vad göra med bisamhälle som dött under vintern?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-13 kl 15:02 »
Vi har ett samhälle här hemma som dött under vintern. Tog lite bilder på det och visade de för vår bitillsynsman som då snabbt kunde konstatera att det antagligen var utsot.
 Men till ramarna. Vi hade en föreläsning här i borås med länsstyrelsen för några veckor sedan. Föreläsaren rekommenderade att bränna ramarna, även de med foder, för att inte sprida ev. sjukdomar. Så det är vad vi ska göra här med vårt.

Petter
Byggingenjörsstudent som har planer på en liten ekogård när studierna är klara. Börjat lite smått med bin på ett koloniområde och det är superkul :D

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #2 skrivet: 12 mar-13 kl 15:24 »
What? Det var väl lite hårt? I mitt samhälle var det bara enstaka bajs-prickar. Däremot var det väldigt få bin. Många döda som ligger på botten och på utsidan av samhället. Jag misstänker för gamla bin på hösten pga hur sommaren var, med extremt lite drag efter midsommar. Vi hade inte många dagar med mer än 20 grader!

Hur gör andra biodlare här på forumet?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 12 mar-13 kl 16:28 »
Man bör göra en nogrann koll så att det inte varit yngelröta först, i så fall ska de brännas.

Annars ser jag inga problem att återanvända ramarna. Är de nerskitna eller yngelramar så tycker jag att man ska smälta om och tvätta dem, men vita och rena foderramar är bara att ge till de som behöver enligt mig. Allt under förutsättning att det inte finns AY såklart. Nerskitna ramar finns risk att de smittar nosema, yngelramar kan smitta i princip alla yngelsjukdomar och för just AY är alla ramar, även icke yngelramar smittbärare och även vinterfodret.

Curt

« Svar #4 skrivet: 12 mar-13 kl 16:34 »
Jag skulle inte komma på tanken att använda foderramar från ett dött samhälle. Diagnosen i detta fall är tro men inte veta. Så är det oftast. Tag inga risker, destruktion är det som gäller.

Rossbo

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 12 mar-13 kl 16:41 »
Det är endast om bina hade dött pga amerikaqnsk yngel röta så bör man elda upp alltsammans för att inte sprida smittan till andra samhällen. Utsot är inte sjukdom i sig, men resultat av att samhälle har varit stört under hösten på något sätt (möss, fåglar, getingar etc) eller har samlat spad från bladlös samtidigt som de fick vinterfoder.
Det produceras mycket mycket bajs i binas magar om de får äta under vinter honung från spad eller ljung. Då blir de tvungna att bajsa inne i kupan och kan då dö av oro eller stress.
Det håller jag med att det är drastiskt att bränna upp. Om bina hade dött av utsot så kunde det varit nosema in i bilden. Jag skulle  skära ut all vax ur ramarna och smälta den. Ramarna skulle jag koka, skrubba rena och lägga dem i ugnen i 200 grader i en kvart eller bränna av med gasolflamma på ytan. Min fadder som är en riktigt gammal biodlare rengör ramar i bad med kaustik soda. Det lär ta död på de mesta och ramarna blir fina och rena. Kupan invändigt måste skrapas, skuras ren och brännas med gasolbrännare för att desinficera. Det finns folk som återanvänder täckta foder ramar för att stödfodra andra samhälle men snålhet kan bli ödesdiger om man råkar överföra smittan som orsakade bidöden.
MAn kan se om döda bin är gamla eller unga. Gamla bin har ingen ludd på ryggen och unga bin är ganska så ludna. Jag har svårt att tro att de har dött på grund av ålderdom eller för att det var kall sommar.

knutte

• -
« Svar #6 skrivet: 12 mar-13 kl 20:21 »
What? Det var väl lite hårt? I mitt samhälle var det bara enstaka bajs-prickar. Däremot var det väldigt få bin. Många döda som ligger på botten och på utsidan av samhället. Jag misstänker för gamla bin på hösten pga hur sommaren var, med extremt lite drag efter midsommar. Vi hade inte många dagar med mer än 20 grader!

Hur gör andra biodlare här på forumet?
Ta det nu lugnt. Om  det vore nedskitet överallt skulle även jag smälta ner. Hur ser det ut där döda bin sitter? Säkert mögligt å dant, skär bort och gör dig av med. Få bin kvar antyder att samhället aldrig vintrade in, flyttade någon annanstans eller nåt... Ser ramarna ok ut utan mögel å skit, ställ på annat samhälle... Back in business...

Hadoque

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 01 mar-16 kl 21:33 »
Jag har ett samhälle som har dött nu under vintern. Vad jag kan se så har de dött av svält då de döda bina har krupit in i cellerna och hela undre lådan är tom på foder. Paradoxalt nog så är hela den övre lådan full med foder, men där sitter inga bin. Jag har hört tidigare att detta kan inträffa då inte bina "hittar" sitt vinterfoder.
Frågan är om man kan använda ramarna med vinterfoder till andra samhällen. Ramarna är praktiskt taget orörda och har fint ljust vax från skattlådan. Måste man destruera allt ändå?

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 02 mar-16 kl 12:05 »
Vore det inte bra att försöka reda ut varför bina inte "hittat" sitt foder? Jag hade tagit kontakt med bitillsynen, hen kanske har nån idé kring vad som kan ha hänt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 02 mar-16 kl 21:35 »
Jag har ett samhälle som har dött nu under vintern. Vad jag kan se så har de dött av svält då de döda bina har krupit in i cellerna och hela undre lådan är tom på foder. Paradoxalt nog så är hela den övre lådan full med foder, men där sitter inga bin. Jag har hört tidigare att detta kan inträffa då inte bina "hittar" sitt vinterfoder.
Frågan är om man kan använda ramarna med vinterfoder till andra samhällen. Ramarna är praktiskt taget orörda och har fint ljust vax från skattlådan. Måste man destruera allt ändå?
Hade du tagit bort spärrgallret?

Hadoque

• Gotland
« Svar #10 skrivet: 04 mar-16 kl 14:00 »
Hade du tagit bort spärrgallret?

Spärrgallret var borttaget. (annars hade jag inte vågat skriva om det här :-) ) tycker att svält
verkar vara en trolig anledning eftersom undre lådan var helt  tom på foder och övre fortfarande var full. Hade de dött av någon sjukdom så borde de kunnat vara mer utspridda på ramarna. Vågar man använda fodret?  Vad gör man annars med det?

Hadoque

• Gotland
« Svar #11 skrivet: 04 mar-16 kl 14:04 »
Eftersom bina suttit i den undre lådan så kan de ju inte ha bajsat ner foderramarna i den övre lådan...

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 04 mar-16 kl 16:22 »
När såg/hörde du av bina senast, jag menar för att kanske få en hum om när de slogs ut. Mat kan ju ha funnits i nedre lådan såvitt du inte är stensäker på att det var tomt i den på mat.
Om bina dött av någon sjukdom/parasit etc kan de ha kontaminerat fodret utan att det märks för blotta ögat, tror jag.

olof

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 04 mar-16 kl 16:29 »
Spärrgallret var borttaget. (annars hade jag inte vågat skriva om det här :-) )
Det var värt att fråga ändå, man vet aldrig  :)

Hur är det med bigången mellan lådorna? Är bigången korrekt? Är lådorna av samma sort? Är ramarna mellan dem av samma sort? En för liten bigång och förskjutna ramar mellan lådorna skulle göra att bina inte kommer upp mer än vid ramarnas kortände och det är troligen inte tillräckligt.

Jag har aldrig sett något sådant nämligen, att bina inte gått uppåt till mat. Nedåt och åt sidan och mellan ramar har jag sett, men aldrig uppåt. Det är därför jag vill tro att det finns en biodlingsteknisk förklaring. Möjligen då om det redan från början fanns mer än 5 cm tomma celler i ovankanten på alla ramar i underlådan och samhället var mycket svagt.

christelle

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 04 mar-16 kl 16:47 »
Hur ser bottnen ut? Enligt Breitholtz så kan en läsa av kupans (vinter)historia genom att studera bottnen vid vårrengöringen. Mängd döda bin, hur ser de ut, färg och form på spillningen och utbredningen av den med mera.

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 04 mar-16 kl 22:34 »
Inget fel på fodret,andvänd det vid foderbrist el.till avläggare.
Det har varit för kalt i kupan,bina har ej kunnat flytta sig när fodret tog slut där dom satt.

christelle

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 04 mar-16 kl 23:05 »
När ett samhälle blir så försvagat så det inte hittar maten så är det väl viktigast att försöka få reda på orsaken till detta, så att inte ännu fler samhällen stryker med :( Att få förståelse för vad som dödat bina och försöka se till att det inte upprepas. Det överblivna fodrets värde måste väl vara underordnat, och det är väl enklast att bara lagra den lådan nånstans, mus och malfritt, i väntan på utredningens resultat?

Små

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 05 mar-16 kl 10:22 »
Jag har ett samhälle som har dött nu under vintern. Vad jag kan se så har de dött av svält då de döda bina har krupit in i cellerna och hela undre lådan är tom på foder. Paradoxalt nog så är hela den övre lådan full med foder, men där sitter inga bin.

Har du träkupa eller cellplast? När sattes övre lådan på? Står kupan i skuggan eller sol?

addebadde

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 05 mar-16 kl 12:22 »
Har du träkupa eller cellplast? När sattes övre lådan på? Står kupan i skuggan eller sol?

Jag tror inte att någon av dessa aspekter påverkar samhällets liv eller död under vintern. Blåsig plats kan möjligen påverka.  Jag tror inte heller samhället primärt dött av sjukdom om inga tecken till utsot finns. Det skrivs inget om hur stort klot de döda bina suttit i. Men ett litet klot tror jag även kan ha svårt att ta sig över till övre låda. Jag håller med Olof som han skrivit i tidigare kommentar, ingen fara att använda fodret om det ser rent ut.

Små

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 05 mar-16 kl 12:25 »
Jodå, de kan påverka

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser