Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med bisamhälle som dött under vintern?  (läst 6637 gånger)

addebadde

• Västergötland
SV: Vad göra med bisamhälle som dött under vintern?
« Svar #20 skrivet: 05 mar-16 kl 16:23 »
Jodå, de kan påverka
Då får du gärna utveckla på vilket sätt.

Små

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 05 mar-16 kl 19:10 »
Det gör jag gärna, men det blir lättare om Hadoque först berättar hur han gjorde

Hadoque

• Gotland
« Svar #22 skrivet: 05 mar-16 kl 22:25 »
Har du träkupa eller cellplast? När sattes övre lådan på? Står kupan i skuggan eller sol?

Kupa i plast. Står med flustret mot väster. Andra lådan sattes på i samband med invintringen. Då ställde jag också lådorna i kallbygge just för att bina skulle hitta allt vinterfoder!

Hadoque

• Gotland
« Svar #23 skrivet: 05 mar-16 kl 22:27 »
Inget fel på fodret,andvänd det vid foderbrist el.till avläggare.
Det har varit för kalt i kupan,bina har ej kunnat flytta sig när fodret tog slut där dom satt.

Nja.. jag bor ju på Gotland, här har det inte varit speciellt kallt.

Hadoque

• Gotland
« Svar #24 skrivet: 05 mar-16 kl 22:30 »

Hur är det med bigången mellan lådorna? Är bigången korrekt? Är lådorna av samma sort? Är ramarna mellan dem av samma sort? En för liten bigång och förskjutna ramar mellan lådorna skulle göra att bina inte kommer upp mer än vid ramarnas kortände och det är troligen inte tillräckligt.

Jag har aldrig sett något sådant nämligen, att bina inte gått uppåt till mat. Nedåt och åt sidan och mellan ramar har jag sett, men aldrig uppåt. Det är därför jag vill tro att det finns en biodlingsteknisk förklaring. Möjligen då om det redan från början fanns mer än 5 cm tomma celler i ovankanten på alla ramar i underlådan och samhället var mycket svagt.

Allt är av samma sort men det här verkar ju vara en vettig förklaring. Jag tycker också att det är konstigt att de inte flyttat sig uppåt men överlådans ramar kanske helt enkelt har varit i vägen? Lådan stod i kallbygge förövrigt.

Små

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 06 mar-16 kl 14:33 »
Nja.. jag bor ju på Gotland, här har det inte varit speciellt kallt.

Jag tror att det kan ha varit kallt just de dagarna när klotet behövde komma förbi bigången. I en EPS-kupa är det också sällsynt med tillfällen då solen hinner värma upp tillräckligt för att klotet ska få kraft att förflytta sig t ex i sidled eller över en bigång, särskilt om övre lådan kom på så sent att de inte hann med att göra brygga.

Hadoque

• Gotland
« Svar #26 skrivet: 12 mar-16 kl 17:58 »
Jag tror att det kan ha varit kallt just de dagarna när klotet behövde komma förbi bigången. I en EPS-kupa är det också sällsynt med tillfällen då solen hinner värma upp tillräckligt för att klotet ska få kraft att förflytta sig t ex i sidled eller över en bigång, särskilt om övre lådan kom på så sent att de inte hann med att göra brygga.

Okej, vi har ju haft en rätt så mild vinter med några rejäla köldknäppar så det kan ju ha sammanfallit med att biklotet skulle flytta sig... Övre lådan har varit på hela tiden så det borde dock inte ha påverkat. Tråkigt är det iallafall!

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser