Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur enkelt får man bo?  (läst 19416 gånger)

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
Hur enkelt får man bo?
« skrivet: 09 mar-13 kl 17:43 »
Vad är minsta tillåtna storlek på hus för permanent boende i Sverige?

Och standard? Måste man ha rinnande vatten? Ström? Avlopp?

Jag vet att fritidshus får ha lägre standard, men om det ska vara ett permanent boende på pappret?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-13 kl 17:49 »
Får och får och får........ Om det är frivilligt kan det väl inte finnas någon gräns?  ??? Och skulle den finnas så har man väl frågat en gång för mycke.

Eller hur menar du?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #2 skrivet: 09 mar-13 kl 18:04 »
Det beror nog på om barn är inblandade skulle jag tro. Som vuxen får man väl bo under en rotvälta om man vill.
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

joel123

  • Gäst
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #3 skrivet: 09 mar-13 kl 18:06 »
Det beror nog på om barn är inblandade skulle jag tro. Som vuxen får man väl bo under en rotvälta om man vill.

tror det är svårt att skriva sig under en rotvälta.


vill minnas jag läst om någon som köpte en gammal bunker av en kommun för att göra bostad av det, efter renoveringen säger kommunen att en bunker inte kan bli en godkännd permanent bostad pga massa anledningar typ ventilation avsaknad av vatten/avlopp mm.

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #4 skrivet: 09 mar-13 kl 18:12 »
Så det finns alltså lagar om att man måste bo i en viss standard?

Ang rotvälta så var det metaforiskt, mitt liv, jag väljer själv.  ;)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Skogsola

  • Gäst
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #5 skrivet: 09 mar-13 kl 18:36 »
 Det finns  hemlösa som bor på gatan även i Sverige och det är inte olagligt. :'( Lösdriverilagen är borttagen.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #6 skrivet: 09 mar-13 kl 18:36 »
Man får väl bo hur man vill så länge det inte är en sanitär olägenhet för andra, typ att man har dasset rakt över grannens brunn eller dylikt.
Eller menar du vid fastighetsdeklaration eller liknande?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #7 skrivet: 09 mar-13 kl 18:39 »
Det finns  hemlösa som bor på gatan även i Sverige och det är inte olagligt. :'( Lösdriverilagen är borttagen.

Jag tänkte också på just det med uteliggare som sover i en kartong om det inte finns något bättre.
Då borde man kunna ringa polisen om det finns sådana lagar. Känns inte riktigt praktiskt genomförbart och en aning diktatoriskt.  ::)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

joel123

  • Gäst
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #8 skrivet: 09 mar-13 kl 18:46 »
jo så kan man ju också se det, men det finns väll lagar å regler för hur man får bygga ett hus att bo i ? kommunen måste väll godkänna avlopp eller godkänna att man komposterar från torrtoa om man ska ha någon form av toalett .. osv..  här i kommunen fick en riva sitt hus för det var byggt på fel vis tyckte man, inte för att det var för enkelt, men endå, det går inte att bo hur som helst, finns vissa regleringar...

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #9 skrivet: 09 mar-13 kl 18:52 »
Bor man permanent så måste man ha ett godkänt avlopp, alltså trekammarbrunn. Sophämtning också. Sen vet jag inget mer. Men det går att kringgå om man har lite tur eller är lite smidig.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Valmet

  • Gäst
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #10 skrivet: 09 mar-13 kl 19:10 »
Skulle nog rekommendera att bo var du vill, men ha adressen hos en kompis.

Staten är alltid ivrig att suga åt sig..

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #11 skrivet: 09 mar-13 kl 19:17 »
Klart man får bo hur man vill. Det jag menade var vilka byggregler som finns, om man ska bygga ett hus som ska användas och registreras som permanent bostad för en vuxen person.

I Norge är 60 kvm minsta tillåtna boyta om det ska få kallas permanent bostad, annars blir det väl fritidshus eller nåt.

Läste i tidningen en gång om en karl som blev utkörd ur en barack av hälsomyndigheterna för att de ansåg baracken inte hålla god nog standard som bostad, så regler finns det nog. (Karln blev då hemlös och började bo under en bro istället, vilket tydligen ansågs som ok standard för de körde inte iväg honom därifrån...)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #12 skrivet: 09 mar-13 kl 19:20 »
Citera
Bor man permanent så måste man ha ett godkänt avlopp, alltså trekammarbrunn. Sophämtning också. Sen vet jag inget mer. Men det går att kringgå om man har lite tur eller är lite smidig.
Så urinseparerande toa, latrinkompost, piss som gödsel och skicka gråvatten till odlingsbäddar i växthus är inte tillåtet?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #13 skrivet: 09 mar-13 kl 19:29 »
Självklart men de måste bli godkända :) Men sophämtning blir svårt att kringgå.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Juniperus

  • Gäst
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #14 skrivet: 09 mar-13 kl 19:30 »

I Norge är 60 kvm minsta tillåtna boyta om det ska få kallas permanent bostad, annars blir det väl fritidshus eller nåt.


Det där låter ju helt galet. Är det per person eller får ett boningshus inte vara mindre. Skulle jag bygga ett hus så vill jag ju bygga så litet som möjligt annars går det ju åt en massa onödig energi till uppvärmning.

Juniperus

  • Gäst
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #15 skrivet: 09 mar-13 kl 19:32 »
i så fall vore det ju vettigare en största tillåtna gräns

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #16 skrivet: 09 mar-13 kl 19:35 »
Citera
Det där låter ju helt galet. Är det per person eller får ett boningshus inte vara mindre. Skulle jag bygga ett hus så vill jag ju bygga så litet som möjligt annars går det ju åt en massa onödig energi till uppvärmning.

Jag tror det gäller per bostadshus, inte per person. Lägenheter finns ju på 20-30 kvadrat.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

DrömmarenAlex

  • Inlägg: 43
    • Värmland
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #17 skrivet: 09 mar-13 kl 20:08 »
Bor man permanent så måste man ha ett godkänt avlopp, alltså trekammarbrunn. Sophämtning också. Sen vet jag inget mer. Men det går att kringgå om man har lite tur eller är lite smidig.


Jag minns lite vagt att när jag pratade med folk om det här i en kommun så sa de att det där med avlopp tillämpas för de som har just vattentoalett. Vad jag kan läsa i fördningen om avlopp mm så verkar det stämma. Kanske någon annan orkar läsa igenom den bättre. Men om man ska ha utedass så blir det ju vissa miljökrav istället pga miljö och hälsa. Sophämtning är ju ett gissel. Det finns normalt en slags grundavgift som ska täcka även ÅVC osv, men man borde väl få slippa hämtningsavgift om man sorterar bra. Tycker jag. Säkert olika i olika kommuner.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980899.htm

Huggorm

  • Gäst
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #18 skrivet: 09 mar-13 kl 20:08 »
Det där låter ju helt galet. Är det per person eller får ett boningshus inte vara mindre. Skulle jag bygga ett hus så vill jag ju bygga så litet som möjligt annars går det ju åt en massa onödig energi till uppvärmning.
Man kan bygga 60kvm och sedan bara hålla halva eller en tredjedel uppvärmt. Resterande kan man använda som hönshus och vedbod efter att det blivit godkänt av kommunen.

DrömmarenAlex

  • Inlägg: 43
    • Värmland
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #19 skrivet: 09 mar-13 kl 20:17 »
33 § I syfte att hindra uppkomst av olägenhet för människors hälsa skall en bostad särskilt;
1. ge betryggande skydd mot värme, kyla, drag, fukt, buller, radon, luftföroreningar och andra liknande störningar,
2. ha tillfredsställande luftväxling genom anordning för ventilation eller på annat sätt,
3. medge tillräckligt dagsljus,
4. hållas tillfredsställande uppvärmd,
5. ge möjlighet att upprätthålla en god personlig hygien,
6. ha tillgång till vatten i erforderlig mängd och av godtagbar beskaffenhet till dryck, matlagning, personlig hygien och andra hushållsgöromål.

Utdrag från förordningen jag länkade till innan. Kan ju tolkas nitisk av en modernist på kommunen. Men som nån var inne på: man ska kanske inte fråga FÖR mycket.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser