Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur enkelt får man bo?  (läst 19449 gånger)

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #120 skrivet: 13 mar-13 kl 10:09 »
Det jag var ute efter när jag startade tråden var i och för sig bara konkreta svar om vad som krävs som minimum om man vill registrera något som permanent bostad med adress i folkbokföringen, inte en diskussion om vad som borde och inte borde vara eller om det är ok eller inte att betala för en tom soptunna.


Folkbokföringen skiter bostadens standard.
Enligt lagen är man skyldig att folkbokföra sig där man har sin huvudsakliga dygnsvila.

Så här säker folkbokföringslagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910481.htm#P6
Citera
6 § En person skall folkbokföras på den fastighet och i den territoriella församling där han enligt 7-13 §§ är att anse som bosatt.


Där och i efterföljande paragrafer 7-13 som beskriver var man anses vara bosatt har du svar på din fråga.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #121 skrivet: 13 mar-13 kl 10:49 »

Egen kompostering, ingen tunna och godkänd sopbränning ger lägst taxa

I min kommun får man betala en hög avgift för att ANSÖKA om att ha egen kompostering.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #122 skrivet: 13 mar-13 kl 10:54 »
Ett hus med 1,50 i takhöjd kan ju också bli lite svårsålt, om man nån gång får för sig att flytta  :)

Skitsnack välhållna hönshus får man mycket pengar för  :).
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #123 skrivet: 13 mar-13 kl 11:05 »
I min kommun får man betala en hög avgift för att ANSÖKA om att ha egen kompostering.

Så är det nog i de flesta kommuner.

I min kommun kostar den billigaste soptunnan (140 liters, 14 dagars intervall) 1385kr/år.
Att ansöka om att slippa tunnan kostar 1800kr och blir man godkänd (för fem år framöver, sen måste ny ansökan göras) har man ändå grundavgiften (för att kunna utnyttja sopsorteringsanläggning m.m.) på 810kr/år kvar.
Man sparar alltså 575kr/år på hämtningen men måste betala 360kr/år för ansökningsavgiften. Återstående besparing på 215kr/år äts nästan upp av att man måste ordna godkända komposter, en Biokub t.ex. kostar 1700kr vilket (antaget 10 års livslängd) blir 170kr/år.

Då är besparingen nere på 45kr/år.
Rent ekonomiskt är det alltså en mycket tveksam historia. Det är en annan sak om man av ideologiska skäl tycker t.ex.  att man i möjligaste mån bör ta hand om sitt eget avfall..
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #124 skrivet: 13 mar-13 kl 11:10 »
Om man odlar så har ju komposten ett ekonomiskt värde i sig, man kan använda den istället för att köpa in gödsel och jordförbättringsmaterial. Det kan lätt bli flera tusenlappar om året som man sparar på det, om man komposterar flitigt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #125 skrivet: 13 mar-13 kl 11:23 »

Då är besparingen nere på 45kr/år.
Rent ekonomiskt är det alltså en mycket tveksam historia. Det är en annan sak om man av ideologiska skäl tycker t.ex.  att man i möjligaste mån bör ta hand om sitt eget avfall..

Fast då kan man lika gärna betala för sophämtningen ( och se glad ut) och så ändå ta vara på sitt eget avfall. I min kommun så har de börjat ha separata fack för matavfall- det ska gå till biogas. Vilket förstås de tänker tjäna pengar på.

Det är bara det att HÄR är det inte mycket matavfall. Katterna får det som är kött, grisarna och hönsen och hästarna det som är vegetabiliskt. Det är bara om det blir sånt avfall som djuren inte får äta av jordbruksverket som det ev slängs i biogasfacket. ( Eller om det är nåt som djuren inte vill ha tex lökskal). Och eftersom jag i regel inte lagar maten så att det blir en massa rester så är det ju minimalt. 

Så det blir mest tesump som går i facket- PÅ VINTERN. För då tycker jag det är lite för kallt att gå ända ut till komposten. ( Och bananer om jag haft besök- har en kompis som äter bananer och som inte köper ekobananer de vågar jag inte ge till djuren).

Jag ser mina eventuella matrester som en resurs som JAG ska utnyttja, i komposten blir det mylla. Och jag lägger inget i komposten som drar ohyra.

Så det hamnar kanske 1/4 full  påse ( av den sort som sopbolaget tillhandahåller för matrester) i min soptunna på en månad. Något mer om vi haft mycket gäster. Jämför då grannarna vars biogas fack nästan är helt fulla inför varje tömning.

Men det är ju bra att de matrester som produceras av kommuninnevånarna tas tillvara. Men jag har en känsla av att det vore bättre om alla hushåll försökte MINIMERA den mängd mat som slängs.
« Senast ändrad: 13 mar-13 kl 11:25 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Existens!

  • Gäst
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #126 skrivet: 13 mar-13 kl 11:58 »
Läste just ett inslag i morgontidningen om en man som var med om en trafikolycka och blir sittande i rullstol i ca 4 veckor framåt.
Han får vackert hålla sig i 2 rum eftersom rullstolen inte kommer in i de andra, och heller inte in på toaletten. Så dom fick ordna med en tillfällig hink i vardagsrummet.
Han ansökte om att få bo på ett kommunalt hem så länge, men det nekades.

Så visst.. det är mycket man tycker är löjliga regler som ingen har att göra med, ifall det t.ex kommer in en rullstol på toa.

Men vips, så sitter man där själv.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #127 skrivet: 13 mar-13 kl 14:12 »
Men vips, så sitter man där själv.

Japp det är precis vad suttit och tänkt när jag läst tråden. Min bror, som är dryga 60 år, fick livet förändrat i december av stroke och därpå en hjärnblödning. Från att kunna fantastiskt mycket och vara mycket händigt, till att vara rätt snurrig och sitta i rullstol och behöva hjälp med allt!. Sitt älskade sommartorp, lär det ta lång tid till han kan besöka, om någonsin.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #128 skrivet: 13 mar-13 kl 15:28 »
Det enklaste är väll ändå att ha ett co hos någon kompis bara hämta en gång i månaden så man slipper alla jäkla myndigheter  sebara till att inte ha en jäkla sop tipp om kring er så tror ja nog det går att bo så länge   även hur som häls sommarboende eller vagn och koja  svenska byråkratin följer ju Tysk ordning inget åt slumpen  . Annars så får man se till och bli lite bundis meden sån som  skogsola så man kan få bli skriven typ där :)

DrömmarenAlex

  • Inlägg: 43
    • Värmland
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #129 skrivet: 13 mar-13 kl 16:34 »
(Hej Ola. Diagnoser ställer läkare  ;) Alla bör väl inte avrådas att öppna upp mark för de marklösa, baserat på händelser där? Alla ”alternativare” är inte samma person. Oavsett så hoppas jag på fortsatt samarbete mellan de som har sin plats och de som söker en. I all vänlighet från mig.)

Åter till ämnet: Jag har just nu mycket fritid..En liten sammanfattning av regler som jag hittat när det gäller att bygga nytt:

”Vad är minsta tillåtna storlek på hus för permanent boende i Sverige?”

Jag kan inte hitta något om minsta boyta. Däremot står det så här i boverkets byggregler http://www.boverket.se/Kontakta-oss/Fragor-och-svar/Boverkets-byggregler-BBR/Allmanna-fragor-och-svar-om-BBR/ :

”Boverkets byggregler 3:222 anger att bostäder större än 55 kvadratmeter ska utformas med hänsyn till det antal personer som de är avsedda för. Det allmänna rådet till BBR 3:22 ”Allmänt om utformning av bostäder” hänvisar till normalnivån i standarden SS 91 42 21. I standarden finns till exempel inredningslängder för matlagning, förvaring och exempel på hygienrum för ett visst antal personer.”

Och så här om minsta takhöjd:
Minst 2,40 meter i bostäder och arbetsrum i arbetslokaler. (Vissa undantag finns.)

Samt om avskiljbarhet:
”Avskiljbara delar av rum ska ha fönster mot det fria och de ska kunna skiljas av från varandra med bibehållen funktion. I bostäder större än 55 kvadratmeter ska funktionerna daglig samvaro, sömn och vila samt matlagning kunna skiljas av. I bostäder om högst 55 kvadratmeter behöver dock antingen funktionerna sömn och vila eller matlagning inte vara avskiljbara. Det betyder att man kan ha antingen kök och samvaro i ett och samma rum, eller sov och samvarofunktionerna. I enskilda bostäder för studerande och ungdom (om högst 35 kvm) behöver bostadsfunktionerna inte alls vara avskiljbara.”

”Och standard? Måste man ha rinnande vatten? Ström? Avlopp?”
Skummade igenom byggreglerna men det verkar mest som att det finns regler kring OM man installerar tex toalett, el, avlopp osv. Så rent teoretiskt är det nog inget krav ATT göra det (toalett och avlopp går ju hand i hand iofs), som jag kunde se.

Däremot kan du ju läsa följande ur Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980899.htm och tolka det själv:
”33 § I syfte att hindra uppkomst av olägenhet för människors hälsa skall en bostad särskilt;
1. ge betryggande skydd mot värme, kyla, drag, fukt, buller, radon, luftföroreningar och andra liknande störningar,
2. ha tillfredsställande luftväxling genom anordning för ventilation eller på annat sätt,
3. medge tillräckligt dagsljus,
4. hållas tillfredsställande uppvärmd,
5. ge möjlighet att upprätthålla en god personlig hygien,
6. ha tillgång till vatten i erforderlig mängd och av godtagbar beskaffenhet till dryck, matlagning, personlig hygien och andra hushållsgöromål.”


”Jag vet att fritidshus får ha lägre standard, men om det ska vara ett permanent boende på pappret?”
Har du tänkt bygga? En vagn har jag funderat på själv. Liten bostad värms lättare upp och man kan inte hamstra och fylla hemmet med saker/möbelgrupper.

Puh, mer orkar jag inte med nu..

TiB: ”Får och får och får........ Om det är frivilligt kan det väl inte finnas någon gräns?   Och skulle den finnas så har man väl frågat en gång för mycke.” INSTÄMMER

Huggorm

  • Gäst
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #130 skrivet: 13 mar-13 kl 19:25 »
Och så här om minsta takhöjd:
Minst 2,40 meter i bostäder och arbetsrum i arbetslokaler. (Vissa undantag finns.)
Vad är anledningen till det? Värme stiger som bekant och det är dumt att värma en massa tomrum innan man kan värma sig själv. 2,10m borde räcka gott som takhöjd.

Skogsola

  • Gäst
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #131 skrivet: 13 mar-13 kl 20:36 »
 Anledningar kan man ju fundera på till mycket av det där men något svar lär man aldrig få. Positivt ändå att det verkar vara liberalare under 55m2. Den som planerar ett eget lågbudgetbygge bygger nog inte större i första etappen. Så kan man ju alltid bygga ut sen. :)  Bra att nån (Alex) orkar dyka i bestämmelserna.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #132 skrivet: 13 mar-13 kl 20:46 »
Det beror nog på om barn är inblandade skulle jag tro. Som vuxen får man väl bo under en rotvälta om man vill.
Du tror fel,kommer någon hem till dig och kollar hur du/ni bor?,nej.
Kan kända svårt missbrukande psykiskt sjuka föräldrar med barn bo på en soptipp i en husvagn så????

greenpeace

  • Gäst
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #133 skrivet: 20 mar-13 kl 09:29 »
  Ja det där med att hyra ut till s.k. alternativare ska man passa sig för. :) Hade i tur och ordning på min mark: En familj med underbara människor som var helt nybörjare på att bo utanför asfalt. Det blev en soptipp av platsen rätt så fort.
 Hyresgäst två införde militär disciplin och rensade upp området.. ******************. Hyresgäst tre gick det bra med länge. Han strävade, odlade och röjde skog. ********************


(:)  Plockat bort otrevliga påståenden om personer. /Torpjens

du verkar inte gått back med dena affär ,  mig veteligen har du även  fått  en timmerstumme på plads.
kan gott förstå att du går ut med varningar om du tjänar så bra på hyresgästerna , klart du vill ha dem för dig själv .
smart move -  ;D-  rätt som det är har du en hel ekoby på din mark som du kan styra och ställa med.
lycka till med furtsättningen  ;)
kanske du kan lägga upp en bild  på vad dina hyresgäster har åstad kommit - det skulle möjligvis motivera andra markägare att släppa en bit mark
« Senast ändrad: 20 mar-13 kl 09:46 av greenpeace »

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #134 skrivet: 07 feb-15 kl 09:53 »
Kan man bo så här enkelt?
https://www.youtube.com/watch?v=DQqLfWNcYvs&feature=youtu.be

Detta är dock en tork/bakstuga - men nog kan man ha ett nöjaktigt liv i detta "studentrum" på landsbygden.

http://hastekasen.se/Ekoby/husbygge.html

Sebastian

karsan

  • Inlägg: 1905
    • Södermanland
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #135 skrivet: 07 feb-15 kl 18:06 »
Hur enkelt får man bo?  Det var i alla fall inga problem för min son, 28 år, att skriva sig på vårt fritidshus,  20 kvm,  ingen el, inget vatten, när han var fattig och bostadslös.   Och grannarna verkade jätteglada - en till boende på ön.   I övrigt är stugan välisolerad och lätt att hålla varm med vedkamin. Gasolkök.  Pump vid tomtgräns, 50 m.

Skogsola

  • Gäst
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #136 skrivet: 07 feb-15 kl 18:13 »
Det där med att man inte "får" bo enkelt är en myt som varmt omhuldas av de som är för bekväma för att verkligen göra det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17004
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #137 skrivet: 07 feb-15 kl 19:13 »
Man får bo i en riskoja om man vill det.
Det finns inga som helst regler för hur en vuxen person skall ha det.
Därimot så finns det ett regelverk för hur och vad som skall finnas när man bygger nytt.
Men då en riskoja inte borde vara tillståndsplikig om den nu inte är en väldigt stor koja som ligger i stadsplanerat område.   Man får inte heller bosätta sig var som helst, men det beror på vem som äger marken, eller har nyttjanderätten. Din mark inga problem.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trewlig

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Hur enkelt får man bo?
« Svar #138 skrivet: 08 feb-15 kl 00:33 »
Jag vet folk som står skrivna i sin husvagn.. . Vanligast då är att man bor åretrunt på en camping eller på någons gård/tomt.
Men det kanske inte är relevant...
Tänkte bara att då har ju varken kvm eller avlopp varit ett "problem".


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser