Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder på mina matta skrovliga vaktelägg...  (läst 1459 gånger)

Maissan

• Södermanland
Bilder på mina matta skrovliga vaktelägg...
« skrivet: 09 mar-13 kl 16:36 »
Försöker bifoga bilder på äggen jag är så frågande om. Nu kanske någon känner igen detta, fast det kanske inte är något konstigt eller sämre kläckbarhet på dem?
Det matta skrovliga ägget är det som saknar dom typiska prickarna.

TheoA

• Södermanland
SV: Bilder på mina matta skrovliga vaktelägg...
« Svar #1 skrivet: 09 mar-13 kl 16:39 »
Jag fick likadana när dem inte haft kalk att äta. Jag vet inte om det beror på det, men kanske.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 mar-13 kl 16:41 »
Kan bli sådär ibland. :)
Men det händer bara hos mina vaktlar som är komna till åren, det är förstås ändå ganska sällan.

Maissan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 09 mar-13 kl 19:05 »
Mina blir 1 år i april och har värpt oavbrutet, så att det är åldern kan ju låta rimligt. Snäckskal har dom fri tillgång till, men behovet bör inte finnas då dom äter värpfoder. Många ger sina kalkongöd, vilket jag aldrig gjort. Kan detta vara en orsak?

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 09 mar-13 kl 19:34 »
Visst vaktler kan inte "jobba" so bra med snäckskal.
Du kan prova att tillsätta lite foderkalk i värpfoder, (1ts/liter foder) den kan kroppen ombygga till ägg furter. Du se efter 1-2 dager om det har blivit bättre.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 10 mar-13 kl 21:04 »
Skrovliga kan äggen också bli om de har dåligt med vatten. Det är inte så att vattnet har frusit under dagen/natten nu när det är vinterkallt ute?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Maissan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 11 mar-13 kl 11:02 »
Nej, vattnet har klarat sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 3 användare
Susanna Ramirez, Smålandstokarna, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser