Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flindras köksträdgård  (läst 14667 gånger)

hånung

• Gäst
SV: Flindras köksträdgård
« Svar #60 skrivet: 12 jul-13 kl 13:33 »
Tack för tips!
Hmm, är ju inte jätteförtjust i rädisor faktiskt...

Känns som att det var en bra investering med den dyra jorden, även om det följde med nåt ogräs med jorden. Ogräset växte väldigt långsamt så det var bara att rensa bort den så har det inte blivit mera sen.
Nä inte ja häller  tills ja  fick ett tips som ja vart nyfiken på  . Det består i att  man förväller rädisorna i en minut och sen klyver dom i fyra delar  och låter sen torka rädisorna så kan man ha det i soppor och grytor sen . Har nu inte hunnit nit prova skälv än men ska göra .

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #61 skrivet: 12 jul-13 kl 13:36 »
Å va roligt att du lyckas . Rädisor kanske ?
Inte rädisor, helst, de är släkt med kål, så det vill man helst inte ha på flera ställen i växtföljden. Amaranth, quinoa? Svartrot och haverrot är gott och är i samma familj som sallat. Eller så kanske du vill ha lite snittblommor, till glädje både i landet och att ta in i bukett, eller att ha att ge bort.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hånung

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 12 jul-13 kl 13:38 »
Inte rädisor, helst, de är släkt med kål, så det vill man helst inte ha på flera ställen i växtföljden. Amaranth, quinoa? Svartrot och haverrot är gott och är i samma familj som sallat. Eller så kanske du vill ha lite snittblommor, till glädje både i landet och att ta in i bukett, eller att ha att ge bort.
Aha på så vis tack . Men  ja syfta på sallader egentligen  då båda är snabbväxande .

flindra

• -
« Svar #63 skrivet: 12 jul-13 kl 14:23 »

Svartrot och haverrot låter intressant. Gör man grytor på dem? Wok?
Kan man lagra dem länge i en jordkällare?

hånung

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 12 jul-13 kl 14:29 »
11 Förvaring m.m.
 Svartrot
Om rötterna skördas på hösten bör de förvaras i sand i sval källare eller läggas i en plastfodrad låda med fuktig torv mellan lagren. Lagra endast oskadade rötter, eftersom de annars lätt ruttnar. Man kan också förvara dem i en stuka.

Odlar man inom områden med milda vintrar, kan man med fördel hålla jorden tjälfri genom täckning med halm eller liknande och skörda vid behov. Finns det sork i trädgården är det dock säkrast att ta upp svartrötterna.

Då svartrötterna innehåller insulin, är de bra för diabetiker. Man rekommenderar också svartrot till personer med magsjukdomar eftersom den har hög slemhalt. Förr i världen torkade man och beredde svartrötterna till kaffesurrogat. Nu använder man de späda svartrotsbladen i sallader och de är en stor läckerhet.

I registret till FOBO:s Handbok finns följande produkter upptagna:

02.06.11 Haverrot

02.06.12 Sockerrot

Då dessa produkter odlas mycket sällan av husbehovsodlare och då de ej heller finns upptagna i Statens Livsmedelsverks Livsmedelstabell, kommer redaktionen ej att upprätta handboksblad för dessa.   Haverrot

Tragopogon porrifolius

Haverrot kommer ursprungligen från sydeuropa och har odlats i Sverige från 1600-talet även om den är sällsynt idag.
Växten jämförs ofta med svartrot och odlas på precis samma sätt men ger en vitgul morotsliknande rot med mild smak. Roten är vinterhärdig och smaken blir bättre om man skördar den efter några frostnätter. Kan även skördas på våren andra året innan de går i blom.
Så så tidigt på året som möjligt - gärna tilsammans med senap. Håll marken fuktig tills skotten tagit sig - det är lätt att frösådd misslyckas annars. Sen höstsådd är ett alternativ. Håll ett radavstånd på ca 20 cm och fröavstånd på 8 cm när du sår.
Använd haverrot i grytor, soppor, gratänger. Stek, grilla, ugnsrosta eller kok den. Unga rötter från gallring äts gärna färska rivna i sallader men äldre rötter bör tillagas.
Blomskotten kan användas som sparris om man låter växten ståtill andra året - men då blir rötterna oätliga förståss. Var varsam vid skörden och gräv upp roten - de bryts lätt och blir då snabbt dåliga. Hela håller rötterna bra om de förvaras svalt, helst i fuktig sand eller torv i jordkällaren.
Haverrot används även i naturmedecin för flera åkommor och är framförallt hälsosam för levern och gallblåsan. Haverrot har flera närstående vildväxande släktingar i Sverige och bildar gärna hybrider.

Sorter;

White French
Mammoth Sandwich Island
Improved Mammoth Sandwich Island
Gammal Gotländsk

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #65 skrivet: 12 jul-13 kl 14:33 »
I bra lägen kan båda övervintra, så man kan skörda blasten som sallad tidigt på våren. Svartrot kallas också för fattigmanssparris, och är en delikatess kokt eller ugnsbakad med blandade rotfrukter. Haverroten används på liknande sätt, eller ungefär som morot. De går fint att lagra i jordkällare, eller om man bor i mildare delar av landet och täcker med löv/halm, så kan de oftast förvaras i jorden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

flindra

• -
« Svar #66 skrivet: 12 jul-13 kl 14:38 »
Intressant! Svartrot kan vara ett trevligt alternativ nästa år då.

Bjuder på ett foto från köksträdgården:

Squashen längst till höger...  :o
Som hon skriver i "Handbok för köksträdgården":
"Självförtroendet växer ikapp med squashen. Man har i alla fall gjort något rejält här i livet."

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #67 skrivet: 13 jul-13 kl 11:37 »
Bjuder på ett foto från köksträdgården:

Squashen längst till höger...  :o
Som hon skriver i "Handbok för köksträdgården":
"Självförtroendet växer ikapp med squashen. Man har i alla fall gjort något rejält här i livet."

Ja, då vet jag vad jag ska satsa på först av allt, när jag äntligen kommer ut på landet!  ;D
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

flindra

• -
« Svar #68 skrivet: 13 jul-13 kl 20:28 »
Ja gör det!

Det kostade en del att få ihop köksträdgården, men jag tror jag kommer tjäna på det i längden att ha lättjobbade lådor som ger stora skördar.

hånung

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 13 jul-13 kl 20:30 »
Ja gör det!

Det kostade en del att få ihop köksträdgården, men jag tror jag kommer tjäna på det i längden att ha lättjobbade lådor som ger stora skördar.
Ja lådor har ja också satsa på man slipper ligga eller stå krokig .

borlotti

• Bohuslän
« Svar #70 skrivet: 13 jul-13 kl 21:53 »
Va fint! Är det nät runt? Det syns inte.

Smajsan

• -
« Svar #71 skrivet: 13 jul-13 kl 23:48 »
Jätte fint  :)
Jag är en nybörjare på odling. första året som jag odlar och har lite blommor. Men så överraskande det känns att JAG KAN få det att växa. Jag är så lycklig över min odling.
Har du odlat länge?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

flindra

• -
« Svar #72 skrivet: 14 jul-13 kl 08:26 »
Va fint! Är det nät runt? Det syns inte.

Jag har inte fått upp nätet ännu. Det står på att-göra-listan för i sommar.  ;)
Det ska fästas i de höga reglarna som sticker upp ur lådorna. Sedan ska jag bygga en grind också, med nät.

Jätte fint  :)
Jag är en nybörjare på odling. första året som jag odlar och har lite blommor. Men så överraskande det känns att JAG KAN få det att växa. Jag är så lycklig över min odling.
Har du odlat länge?

Förra året började jag lite men det slutade i fiasko. Det blev en enda halvmöglig squash i min lilla pallkrage... I år har jag läst på lite mer, tagit reda på hur det funkar med växelbruk och så. Då kom idén med att göra ett växelbruk fast i upphöjda lådor.

Du har väl höns? Det verkar som att hönsbajset är superbra för odling! Vilken kanonbra resurs i trädgården. Jag strör med hampaströ, och det verkar som att hampaströet fungerar fint i odlingslådorna också. Annars kan man ju strö med torv, som ska vara bra att odla i. Men då blir det svart damm inne i hönshuset och det låter inte så kul tycker jag. Jag tror att hampaströ är bättre att odla i än vanligt kutterspån. Min teori är att kutterspånet är ju i princip flisor av trä, medan hampan är mera en gräsväxt? Känns som att hackat gräs är bättre i odlingslådorna än träflis.

Smajsan

• -
« Svar #73 skrivet: 14 jul-13 kl 13:53 »
Växelbruk håller jag på att läsa om, spännande. Och jovisst har jag höns. Jag tar höns bajset direkt från bajs brädan och löser upp det i vatten över natten. Jag har hållit på med nässelvatten som mina plantor älskar. Men jag står inte ut med stanken. så det är ett avslutat kapitel för mig o min trädgård.

Jag odlar bara Tobak och lite kryddor o lite blommor i år. Ska utöka odlingarna till nästa år med grönsaker o ett potatis land. Så din tråd är mycket inspirerande  :)
Man måste känna sig rik när man kan äta det man odlar.
Härligt helt enkelt  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

flindra

• -
« Svar #74 skrivet: 14 jul-13 kl 18:42 »
Javisst! Har bjudit på äggsallad med hemmaägg och hemodlad sallad, kryddat med hemodlad persilja. Så enkelt och gott!

Jag gödslar rakt upp och ner där det ser ut att behövas. Har inte börjat med gödselvatten än, men det får jag väl också göra snart.

Jag har börjat rensa i salladslådan redan nu. En av salladssorterna är ändå inte så god, så hönsen kan få äta upp den. Kan jag så svartrot nu eller är det för sent?

flindra

• -
« Svar #75 skrivet: 14 jul-13 kl 18:49 »
Googlar lite... Nä det är nog för sent att så svartrot nu.

Argos

• Småland
« Svar #76 skrivet: 16 jul-13 kl 00:48 »
Vet inte var väderstrecken går men exvis om söder ligger åt nåt annat håll än högerut så kommer squashen att övermanna de odlingar du har i mitten - så squash längst mot söder och leda alla rankor bort från odlingen. Bra idé med rotation och tänket med växtföljd.
Kålväxter och morötter behöver oftast fiberduk för att slippa fjärilar, larver och flugor - kanske bättre att lägga de grödor om behöver duk jämte varann? Tror att det blir för mycket med både kålrot, persilja och dill i en och samma låda - persilja blpmmar andra året (upptar samma låda två säsonger) och då är det jättelätt att både skörda år 2 och ta egna fröer om man vill. Samma med vitlök som du sätter på hösten, där kan du inte odla nåt som fortfarande står kvar i jorden när vitlöken ska ner.
Dill är ofta till både äta direkt till nypotatisen etc och frysa in överskottet för vintern så den behöver kanske en egen låda?
Jordgubbar i lådor behöver upp en bit från marken - det är bra att fylla på jord nästan upp till lådkanten annars blir det för skuggigt och svårt att skörda.

ett tips som jag själv gör är att ha squash i pallkragelåda, sätter sk fårstängsel utmed sidorna som rankorna klättrar upp i, slipper man ha dom rännandes åt alla hål,l plus att frukten häller bättre eftersom den *hänger* i luften istället för att ligga an direkt mot marken. Sen som sagt tänk på att dom växer ordentligt, gjorde själv det misstaget att sätta tre frön?? verkar snålt, så dängde ner en 10 st, lärde mig snart att det funka inte, käkade squash på längden o tvären kokt, rå grillad, inlagd tills det stod upp i halsen, tyckte jag plocka in ett par, o innan jag ätit klart så poppa dom som popcorn överallt, ;(  så 3 plantor är men än nog! Sen eftersom man inte äter pasta utan hellre squash, spagettisquashen är en bra ersättning då! bar några tips!  :)

flindra

• -
« Svar #77 skrivet: 16 jul-13 kl 08:45 »
Japp, squash använder vi istället för potatis, ris, pasta... Det går att göra himla mycket med squash! Så jag vill nog gärna ha en stor skörd faktiskt. Det som inte hinns med att ätas nu får bli kokat och sedan nerstoppat i glasburkar i jordkällaren.

flindra

• -
« Svar #78 skrivet: 26 aug-13 kl 18:29 »
Jag blir full i skratt över mitt inlägg ovan:

"Det som inte hinns med att ätas nu får bli kokat och sedan nerstoppat i glasburkar i jordkällaren."

Joo tack, nästan inget har blivit uppätet så jag har gjort inkok på säkert 60 kg squash! Puuh, vilken pers...

Nästa år ska jag odla hälften vintersquash och hälften sommarsquash. Jag ska också så plocksallat i omgångar. I år sådde jag allt på en gång så att det blev helt sjuuuukt mycket sallad under ett par veckor, och sen ingenting. Det smartaste måste ju vara att odla lagom mycket av det som ska ätas under säsong, och sedan gå all in på det som kan lagras.

christelle

• Blekinge
« Svar #79 skrivet: 26 aug-13 kl 19:07 »
Fast om man år sallad/rädisor/ärtor mm i omgångar med 1-2veckor emellan så får man en lång säsong med desa primörer.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 2 användare
Stengrim, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser