Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flindras köksträdgård  (läst 14722 gånger)

flindra

• -
SV: Flindras köksträdgård
« Svar #40 skrivet: 13 mar-13 kl 22:04 »
Tack för alla tips!

Angående växelbruket så börjar jag nog med fyraårigt. Jag tänkte börja med några få olika sorter och sedan bygga på lite efter hand, vad som passar bäst ifråga om ambitionsnivå och vad man vill äta.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #41 skrivet: 14 mar-13 kl 07:47 »
Det går ju utmärkt att välja att ha färre växtfamiljer, bara man vet vilken växtfamilj varje grönsak tillhör  ;). 4 år är i minsta laget, kan du inte tänka att du har 8 bäddar, varav vissa växtfamiljer får 2? Då kan du ha kålväxter på 1 bädd och genom rotationen se till att de inte återkommer på samma ställe oftare än vart 8:e år.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Myrkott

• Östergötland
« Svar #42 skrivet: 14 mar-13 kl 09:20 »
Håller förstås med om att man ska hålla så lång växtföljd man kan och är möjligt  :)
Å andra sidan, om Flindra odlar i köpejord i upphöjda bäddar är det ju förstås väldigt besvärligt, men inte helt omöjligt, att byta all jorden i den drabbade bädden om hon skulle råka ut för t.ex klumprotsjuka. Risken borde väl ändå vara väldigt liten med fyraårig växtföjlid?
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

flindra

• -
« Svar #43 skrivet: 14 mar-13 kl 09:44 »
Om jag skulle få tag i pallkragar (jag är ute och fiskar hos olika företag om detta) så kan det bli 12 lådor så som jag har tänkt nu när jag vill ha växthuset på ett annat ställe än jag tänkte först. Kan man tänka sig en 6-årig växtföljd?

vindensbonig

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 14 mar-13 kl 09:48 »
Kan du inte bygga egna ? det är ju lätt dom behöver ju inte ha gångjärn som dom du får eller köper .

flindra

• -
« Svar #45 skrivet: 14 mar-13 kl 12:26 »
Jo jag kan bygga egna, det har jag ju varit inne på redan. Men det tar tid att bygga, och jag har ju ungefär 10-15 andra fritidsintressen också.  ::)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 14 mar-13 kl 12:27 »
Jo jag kan bygga egna, det har jag ju varit inne på redan. Men det tar tid att bygga, och jag har ju ungefär 10-15 andra fritidsintressen också.  ::)
Hehe  det gäller att prioritera :)

flindra

• -
« Svar #47 skrivet: 14 mar-13 kl 13:26 »
Är pallkragar lika hållbara som egenbyggda lådor?

vindensbonig

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 14 mar-13 kl 13:32 »
Är pallkragar lika hållbara som egenbyggda lådor?
Är dom säkert men egen byggda så bestämmer man ju längden och bredden skälv :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #49 skrivet: 14 mar-13 kl 20:14 »
Om jag skulle få tag i pallkragar (jag är ute och fiskar hos olika företag om detta) så kan det bli 12 lådor så som jag har tänkt nu när jag vill ha växthuset på ett annat ställe än jag tänkte först. Kan man tänka sig en 6-årig växtföljd?
6-årig växtföljd är utmärkt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

flindra

• -
« Svar #50 skrivet: 15 mar-13 kl 14:41 »
Jag tänkte nu som så att jag börjar med 5-årig växtföljd. Sedan när/om det blir ett växthus så gör jag lådor brevid växthuset så att det blir 6-årig växtföljd. Jag är inne på att bygga egna lådor igen, mestadels för att det blir så struligt att få till stängslet med pallkragarna så jag tror inte att jag sparar nån tid på att köpa pallkragar jämfört med att bygga egna lådor!

Varje ruta är 20x20 cm. Jag ska göra en grind in till den lilla köksträdgården också. Annars blir det ju ingen poäng med att göra stängsel!

flindra

• -
« Svar #51 skrivet: 15 maj-13 kl 11:05 »
Jag gjorde så att jag kombinerade att bygga egna lådor och att köpa pallkragar. Jag hittade de bästa på Rusta, för de var nya och obehandlade. Det fanns jätteskruttiga på Jula annars till billigt pris, men de var lite väl sunkiga tyckte jag.

Varje skifte består av en hembyggd låda som är 160x80 cm stor, samt en pallkragslåda på 120x80. Två skiften har dock något mindre breda lådor på 130x80 cm, eftersom det måste finnas plats att gå in i själva köksträdgården med en skottkärra.

Och odlingsföljden:

hånung

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 15 maj-13 kl 11:24 »
Ser väldigt bra ut tycker ja . Men blir det inte lite mycket skugga med träden så nära?

flindra

• -
« Svar #53 skrivet: 15 maj-13 kl 12:10 »
Ser väldigt bra ut tycker ja . Men blir det inte lite mycket skugga med träden så nära?

Ja det är ju nackdelen med att bo i skogen. Detta är i alla fall den soligaste hörnan i trädgården.

hånung

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 15 maj-13 kl 12:17 »
Ja det är ju nackdelen med att bo i skogen. Detta är i alla fall den soligaste hörnan i trädgården.
A då förstår ja .  Men du har lagt upp det bra tycker ja med dina bänkar . Ska du höja bänkarna sen  så du får full stå höjd ?

flindra

• -
« Svar #55 skrivet: 15 maj-13 kl 12:32 »
A då förstår ja .  Men du har lagt upp det bra tycker ja med dina bänkar . Ska du höja bänkarna sen  så du får full stå höjd ?

Nej, jag tror inte jag orkar skaffa så mycket jord som skulle krävas till det.  ;) De är i alla fall 40 cm höga och det tycker jag är helt okej.

När allt är klart med jorden så ska jag skruva fast nät i de höga stolparna.

hånung

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 15 maj-13 kl 12:40 »
Nej, jag tror inte jag orkar skaffa så mycket jord som skulle krävas till det.  ;) De är i alla fall 40 cm höga och det tycker jag är helt okej.

När allt är klart med jorden så ska jag skruva fast nät i de höga stolparna.
Du kan ju fylla upp med gräs eller gammal  halm och  hösilars  sånt får du av en bonde . Obs bara en tanke .Men ja förstår att köra jord kan va jobbigt men det blir fint när det är klart  :)

flindra

• -
« Svar #57 skrivet: 12 jul-13 kl 13:21 »
Liten uppdatering från mig. Det går kanon med min köksträdgård!  :D :D :D
Det växer så det knakar! Det ser ut att kunna bli en rejält stor skörd av både tomater och squash.

Men jag har ett problem: Det blir så vansinnigt mycket sallad så vi har ingen chans att hinna äta upp allt! Till nästa år skulle man kanske nöja sig med sallad i en låda istället för två. Men vad kan man odla ihop med sallad som passar in i växtföljden?

hånung

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 12 jul-13 kl 13:24 »
Liten uppdatering från mig. Det går kanon med min köksträdgård!  :D :D :D
Det växer så det knakar! Det ser ut att kunna bli en rejält stor skörd av både tomater och squash.

Men jag har ett problem: Det blir så vansinnigt mycket sallad så vi har ingen chans att hinna äta upp allt! Till nästa år skulle man kanske nöja sig med sallad i en låda istället för två. Men vad kan man odla ihop med sallad som passar in i växtföljden?
Å va roligt att du lyckas . Rädisor kanske ?

flindra

• -
« Svar #59 skrivet: 12 jul-13 kl 13:29 »
Å va roligt att du lyckas . Rädisor kanske ?

Tack för tips!
Hmm, är ju inte jätteförtjust i rädisor faktiskt...

Känns som att det var en bra investering med den dyra jorden, även om det följde med nåt ogräs med jorden. Ogräset växte väldigt långsamt så det var bara att rensa bort den så har det inte blivit mera sen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser