Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flindras köksträdgård  (läst 14509 gånger)

flindra

• -
Flindras köksträdgård
« skrivet: 05 mar-13 kl 14:54 »
Har börjat klura på en köksträdgård. Vad tror ni om detta?

Ytan är alltså 6 x 5.6 meter och består av 20 pallkragar. Varje år flyttas varje färg ett snäpp medsols. Det blir alltså ett 4-årigt växelbruk. Det är två pallkragar på höjden överallt utom till jordgubbarna, som jag tänkte ska vara på samma plats varje år.

Verkar det vettigt eller är jag helt ute och cyklar?

Micki o Molly

• -
SV: Flindras köksträdgård
« Svar #1 skrivet: 05 mar-13 kl 15:55 »
Det ser fint ut !

Var kommer solen ifrån för håll ?    Kanske försöka få upp jordgubbarna på höjden i nått ?
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Hilde

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 05 mar-13 kl 16:38 »
Det ser finemang ut. :)
Jag skulle dra ner något lök bland morötterna också för att hålla morotsflugan borta.
Ett annat tips, som du säkert redan vet är att plantera tagetes eller/och mynta för att maskera kålen, fungerade fint hos mig.

Hm... är det samma flindra som på SB?
KaIi här.  ;D
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

flindra

• -
« Svar #3 skrivet: 05 mar-13 kl 16:47 »
Javisst, jag heter flindra överallt på nätet.

Kan man inte odla jordgubbar i en pallkrage, måste man ha två på höjden alltså? Man kanske kan sätta dem rakt i marken annars.

Söder är till höger i bilden. Vi har höga träd runt tomten, men just denna ytan ligger ganska högt och är ganska plan. Den borde vara hyffsat solig och vindskyddad. Vi bor i zon 2.

Tack för tipsen om att blanda in insektsskrämmare i odlingen!

Hilde

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 05 mar-13 kl 16:55 »
Javisst, jag heter flindra överallt på nätet.

Kan man inte odla jordgubbar i en pallkrage, måste man ha två på höjden alltså? Man kanske kan sätta dem rakt i marken annars.

Söder är till höger i bilden. Vi har höga träd runt tomten, men just denna ytan ligger ganska högt och är ganska plan. Den borde vara hyffsat solig och vindskyddad. Vi bor i zon 2.

Tack för tipsen om att blanda in insektsskrämmare i odlingen!
¨

Min erfarenhet är att man kan odla jordgubbar i vad som helst, det växer som --->  >:D.
Jag ska ha en del av dom i amplar. Har dessutom blandat med smultron som har slitit sig och blivit mer som ogräs. Det är föresten smultron jag håller i handen på min presentationsbild, dom är monster!  ;D
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

flindra

• -
« Svar #5 skrivet: 05 mar-13 kl 17:45 »
Min erfarenhet är att man kan odla jordgubbar i vad som helst, det växer som --->  >:D.

Fascinerande!

Ja jag ska inte skaffa såna jordgubbsplantor som revar sig. Jag minns med viss skräck vårt jordgubbsland vi hade vid fritidshuset när jag var liten. Det  blev en hel djungel och man fick rensa bort jordgubbsplantor hela tiden. Man fick hålla efter hela tiden kändes det som.

Myrkott

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 05 mar-13 kl 22:27 »
Det ser fint ut!

Byt bara plats på ordningen i det gula fältet nästa år, så inte kålroten hamnar där blomkålen stått året innan, dom är ju båda kålväxter.

Hur många squashplantor tänkte du ha? Dom bruka spruta ur sig squashar så man står helt handfallen. 3-4 plantor tycker jag är lagom. Du kan ju byta ut en av squashbäddarna mot frilandsgurka t.ex.
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

flindra

• -
« Svar #7 skrivet: 05 mar-13 kl 22:57 »
Det ser fint ut!

Byt bara plats på ordningen i det gula fältet nästa år, så inte kålroten hamnar där blomkålen stått året innan, dom är ju båda kålväxter.

Hur många squashplantor tänkte du ha? Dom bruka spruta ur sig squashar så man står helt handfallen. 3-4 plantor tycker jag är lagom. Du kan ju byta ut en av squashbäddarna mot frilandsgurka t.ex.

Ja, tanken är att hela det gula partiet flyttar fram till där squashen varit. Där det är blått i år blir det alltså gult nästa år. Varje växtfamilj har fått en färg, så hela familjen flyttas framåt år för år.

Hmm, går det att lagra squashen på nåt sätt? Jag har tänkt att eftersom vi gärna äter squash istället för pasta så vore det fint med mycket squash. Vi kanske får så mycket squash att vi inte kan komma in i köket!

Myrkott

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 05 mar-13 kl 23:07 »
Just det, men på bilden är det kål både i det gula och det blå fältet?

Sommarsquash kan man ha i kylen några veckor, vintersquash/pumpa håller sig däremot länge. Men man kan ju lagra sommarsquash genom att torka den, eller fräsa den tärnad i olja i och frysa den. Det gäller att hinna med bara  :)
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

flindra

• -
« Svar #9 skrivet: 06 mar-13 kl 06:14 »
Blomkål och kålrot är väl inte samma sak? Kålrot är väl en rotfrukt?

Vintersquash låter vettigt. Det finns väl annat som funkar i squashlådorna också. Men när det finns liten plats att odla på kan det ju vara fint med nåt som ger mycket skörd.

Hilde

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 06 mar-13 kl 07:02 »

Vintersquash låter vettigt. Det finns väl annat som funkar i squashlådorna också. Men när det finns liten plats att odla på kan det ju vara fint med nåt som ger mycket skörd.

Det skiter kålfjärilen, eller vad den nu kallas i.  8) Jag har fått på broccoli, kålrot och blomkål.
Så jäkla grinigt.

flindra

• -
« Svar #11 skrivet: 06 mar-13 kl 07:24 »
Ojdå, jag får kanske blanda in lite lök bland kålrötterna då.

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 06 mar-13 kl 08:06 »
Vet inte var väderstrecken går men exvis om söder ligger åt nåt annat håll än högerut så kommer squashen att övermanna de odlingar du har i mitten - så squash längst mot söder och leda alla rankor bort från odlingen. Bra idé med rotation och tänket med växtföljd.
Kålväxter och morötter behöver oftast fiberduk för att slippa fjärilar, larver och flugor - kanske bättre att lägga de grödor om behöver duk jämte varann? Tror att det blir för mycket med både kålrot, persilja och dill i en och samma låda - persilja blpmmar andra året (upptar samma låda två säsonger) och då är det jättelätt att både skörda år 2 och ta egna fröer om man vill. Samma med vitlök som du sätter på hösten, där kan du inte odla nåt som fortfarande står kvar i jorden när vitlöken ska ner.
Dill är ofta till både äta direkt till nypotatisen etc och frysa in överskottet för vintern så den behöver kanske en egen låda?
Jordgubbar i lådor behöver upp en bit från marken - det är bra att fylla på jord nästan upp till lådkanten annars blir det för skuggigt och svårt att skörda.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Myrkott

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 06 mar-13 kl 08:39 »

Kålrot må vara en rotfrukt, men den tillhör likafullt kålsläktet (Brassica). Men det går förstås fint att sätta den där du haft squash året innan. Det är framförallt klumprotsjuka man vill undvika när man har strikt växtföljd på kålen.

Fiberduk/insektsnät är att rekommendera till kål som christelle säger. Det tar massor av tid att jaga kålmask...
Hönor äter f.ö tyvärr inte kålmask  :P

flindra

• -
« Svar #14 skrivet: 06 mar-13 kl 10:30 »
Tack för era tips!

Jag funderar på hur mycket mer jobb det är att odla på friland istället? Hur mycket mer ogräsrensing är det?

flindra

• -
« Svar #15 skrivet: 06 mar-13 kl 15:48 »
Jag svarar på min egen fråga:

Vid närmare eftertanke är nog friland ännu jobbigare än pallkrageodling. Den här delen av trädgården är helt nygjord. Vår grävmaskinist har staplat sten och liksom byggt upp hela den här platån. Sen har han lagt matjord i ett hyffsat tjockt lager uppepå. Det blir nog jättejobbigt att försöka få till ett trädgårdsland där. Så pallkragar är nog en bra idé!

JFOT

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 06 mar-13 kl 17:41 »
Lägg in en eller kragar med kompost som sedan blir squashland så slipper du flytta lika mycket jord.
Ärtor och blommor borde du kunna ha i samma kragar för att få nytt kväve i samtliga.

djeen

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 06 mar-13 kl 20:51 »

Det där är ett tips man ofta läser på nätet, i böcker och tidningar, och jag har gjort misstaget att inte ha så många squashplantor just för att det "skall bli så mycket". Men jag har trots 6-8 plantor per år aldrig fått så mycket squash jag behöver. Vi äter MASSOR och de som skjuter iväg i storlek går ju ändå att lagra till nov/dec om man har dem i rumstemperatur så det går enligt mig inte att få för mycket squash.

Kan nämna att samma sak sägs jämt om mynta, att man måste passa sig så den inte sprider sig. Jag har en odlingslåda med mynta men det ger inte ens hälften av vad jag behöver. Min torkade mynta tog slut i december och ändå satt jag och skördade varenda litet toppskott jag kunde ta så länge det fortfarande växte - långt in på hösten.

Så egentligen önskar jag att jag inte lyssnat på alla råd om att man skall begränsa sig, det är så individuellt! .)

flindra

• -
« Svar #18 skrivet: 07 mar-13 kl 06:11 »
Intressant djeen!

Ja det är det jag tror, att vi nog inte kan få för mycket squash. Det ersätter både pasta, ris och potatis för oss. Det beror ju på om man äter grönsaken som ett tillbehör eller som själva huvudrätten!

Tack för alla tips! Det blir ju lite dyrt med kragar och jord, men jag tror ändå att det är ett vettigt sätt för oss att odla på. Det finns inte riktigt plats för ett stort trädgårdsland, och ogräsrensning står väl i ärlighetens namn inte så högt i kurs... Första året tänkte jag bara börja odla i kanske hälften av kragarna, det blir så mycket jord att skaffa annars. Gröngödslingskragarna står högt i kurs att börja med, så blir det en bra grund inför nästa år där.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 07 mar-13 kl 06:40 »
ett tips använd hönsgödslet i kragarna, då har du den bäste odlingsjorden.... så kan du ha det rullande. jag upptäckte att jag vill odla mer för egna grönsaker är så gott...
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser