Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett litet gethus, hur ska det se ut?  (läst 5738 gånger)

Mam

  • Inlägg: 7
    • Halland
Ett litet gethus, hur ska det se ut?
« skrivet: 03 mar-13 kl 19:04 »
Har funderat en tid och nu bestämt mig för att skaffa ett par dvärggetter som kan hjälpa till att hålla ordning på all sly. Men jag undrar hur ska de bo?

Bor på gård men skulle vilja ha ett litet gethus i hagen så att de kan gå ut och in som de vill. Räcker det att ha det som en liten oisolerad stuga men en liten ingång eller blir det för kallt för dem? Och vad ska det vara för golv?

Har säkert många fler frågor men tänker att jag måste lösa bostadsfrågan först  :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ett litet gethus, hur ska det se ut?
« Svar #1 skrivet: 03 mar-13 kl 19:43 »
Jaha, välkommen i gänget av getälskare, då!  :D  Om du surfar runt här på gettavlan kan du nog hitta mycket matnyttigt.  Bra inställning att göra i ordning först och skaffa djuren sen.  Mycket praktiskt.

  Getter och djurskyddsinspektörer har inte alltid samma uppfattning om vad som är en bra getbostad.

(Och så vill jag passa på att puffa för våra inhemska raser - några är utrotningshotade, och alla är väl anpassade till vårt klimat.  Dvärggetter har dessutom egenheten att brunsta året om, vilket inte är så bra om man försöker hålla deras antal inom rimliga gränser.)

LYCKA TILL!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mam

  • Inlägg: 7
    • Halland
SV: Ett litet gethus, hur ska det se ut?
« Svar #2 skrivet: 03 mar-13 kl 20:17 »
Tack för välkomnandet :)

Googlade på andra raser och jag måste säga att lappgeten är ju helt bedårande..
Det enda jag har tänk är egentligen bara att jag vill ha en liten get, och att de ska hålla ner allt sly.
Ska kolla om jag hittar lite mer info om de utrotningshotade raserna så får vi se vad det blir i slutändan.

Hittade här på sidan att man kan ha jord/grusgolv... stämmer det... det vore riktigt bra för då skulle man kunna flytta hela stugan till en annan hage när det dags att byta.. vad tror ni om det?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ett litet gethus, hur ska det se ut?
« Svar #3 skrivet: 03 mar-13 kl 22:22 »
Mina getter, saliga i åminnelse, trivdes bra i sin flyttbara koja.  Det blir lite enklare att hålla hygienen - så länge man kan flytta kojan utan problem.

  Tänk på att getter har god reproduktionsförmåga, och att de blir personliga vänner - det blir lätt många.  För många.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Ett litet gethus, hur ska det se ut?
« Svar #4 skrivet: 04 mar-13 kl 15:49 »
Du bor i södra Sverige. Ett flyttbart, oisolerat hus med ett rejält lager grovt grus för dräneringen med ett lika rejält lager halm ovanpå duger som golv. Här kan du läsa om de lagenliga måtten på getbyggnaden osv:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter.4.1cb85c4511eca55276c80002043.html

Vill också puffa för våra inhemska, utrotningshotade allmogegetter :)!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ett litet gethus, hur ska det se ut?
« Svar #5 skrivet: 04 mar-13 kl 16:07 »
Jag får väl sälla mig till kören som sjunger allmogegetternas lov o:) . Varken allmogegetterna eller den skandinaviska lantrasen är några jättegetter, en normalstor get av göinge-, jämt- eller lantras väger ungefär 50-60 kg fullvuxen, bockar något mera. Lappgeten är lite mindre.

Notera att SJV:s regler för getstall inte har någon minsta takhöjd (getter åker inte i samma lagstiftningsgräddfil som hästar), så bygg ett hus som är tillräckligt högt invändigt för att du ska kunna gå rak där och arbeta och umgås med getterna - även när ströbädden blivit en halvmeter tjock på vårkanten!
När du bygger ditt gethus tänk oxå på att det ska finnas förvaringsmöjligheter för grovfoder om du tänker dig att fodra med hö, helst en hel vinterförbrukning om du ska ta eget hö eller köpa ett stort parti för att få bra pris. Det är bra om det finns vatten i gethusets absoluta närhet, annars blir det mycket bära på vintern när du inte kan ha en vattenslang ute. Förvaringsutrymme för strö kan vara bra att ha, samt ett stäng- och låsbart utrymme (getsäkert!) där du kan ha deras kraftfoder som de behöver om/när de är högdräktiga eller mjölkgivande. Helst bör det finnas möjlighet att skilja på getter och bockar (om du vill ha bägge sorter), eftersom även våra lant- och allmogeraser kan brunsta året om.

Om du vill ha vind- och regnskydd till dem på deras sommarbeten (flera hagar är nödvändigt för att minska parasit- och rymningsrisken) föreslår jag att du köper några IBC-tankar i plast, ta ur plasttanken och använd metallburen till att floa ved i, eller så. Tankarna är 1 kubikmeter stora och rymmer 1-3 getter, och du kan såga upp ett lagom ingångshål på ena sidan. Jag tror jag har lagt upp en bild på mina IBC-vindskydd i en annan tråd, om du vill använda sökfunktionen. Plasttankarna är så lätta att en person kan släpa dem på marken till nästa hage när det är dax att byta.
Att ha vindskydd till dem på sommarbetena är inte ett lagkrav, utan mera en bonus om de är i en hage där det inte finns något naturligt skydd.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Ett litet gethus, hur ska det se ut?
« Svar #6 skrivet: 29 mar-13 kl 15:44 »
Vi har en 10m2 avdelning av en bod, där inne bygger vi om allt efter behov med grindar som går att sätta ihop på olika sätt och i olika varianter. Dessa grindar ger oändliga möjligheter att skilja på djur som av olika anledningar behöver det och det är väldigt enkelt och snabbt att flytta runt :-). Vi har 2 getter, 1 bock och har just fått två killingar. Om något år ska det bli en riktig lada och då kan vi kanske ha fler djur. När du ändå planerar, fundera på om du ska ha både getter och bockar och hur du i så fall kan skilja av huset och ge båda möjlighet till utgång i olika hagar. Vi tänkte inte så långt utan har fått sätta en stolpe mitt i ingången (som var 120cm bred) så att de kan gå in och ut på var sin sida. Inte helt optimalt, men det funkar för tillfället.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Ett litet gethus, hur ska det se ut?
« Svar #7 skrivet: 29 mar-13 kl 17:00 »
Glad i hågen byggde jag ett litet vindskydd åt mina getter.

Byggde av halmbalar med ett plåttak över. Gör inte det!

Halmen var godare än betet.  :-[


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser