Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg Smakar hönsstjärt?!?  (läst 5460 gånger)

Tant Jansson

  • Inlägg: 249
    • Östergötland
Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« skrivet: 02 mar-13 kl 09:47 »
Hej!

En arbetskamrat till mig tycker ibland att ägg (köpeägg av någon sort) smakar hönsstjärt. Har ni märkt det? Vet ni i så fall varför?

/Tanten
Tant inte fru, om jag får be. :D

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-13 kl 10:17 »
Hur smakar "hönsstjärt"  ::)  ???
Måste väl funnits en bättre beskrivning typ beskt, unket, metall, smaklöst.

Ägg som ligger i kylskåp tar lätt smak av medvurst, dill, lök o rökt fisk  ;)
« Senast ändrad: 02 mar-13 kl 11:19 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

vindensbonig

  • Gäst
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #2 skrivet: 02 mar-13 kl 10:21 »
Hur smakar "hönsstjärt"  ::)  ???
Undrar ja med .

Tant Jansson

  • Inlägg: 249
    • Östergötland
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #3 skrivet: 02 mar-13 kl 11:20 »
Näe, hon säger "hönsstjärt" - typ rumpa.

Jag har aldrig märkt det. Och undrar om det inte mest sitter i huvudet på henne. (och inte i rumpan ;) )
Tant inte fru, om jag får be. :D

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #4 skrivet: 02 mar-13 kl 12:22 »
De flesta "köpeägg" har ju helt klart en bismak jämfört med egna ägg, även kravmärkta har det. Väldigt svårt att beskriva smaken, men liksom kemikalisk/onaturlig/lite unken på någon sätt. Det kanske är den hon känner också. Det är ju ingen jättetydlig smak i min mun, men en svag bismak finns där. Har för mig att jag tyckte att coops kravägg har mer bismak än icas, men nu har vi varit självförsörjande på ägg i snart ett år, så jag kan minnas fel.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #5 skrivet: 02 mar-13 kl 17:09 »
jag förtår inte att ni kan känna skillnaden på smak för det gör inte jag, ägg smakar ägg. skulle ni få 2 ägg ett köpe och ett hem så tror inte jag ni skulle veta vilken som var köpe.

Existens!

  • Gäst
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #6 skrivet: 02 mar-13 kl 17:18 »
Näe, hon säger "hönsstjärt" - typ rumpa.

Jag har aldrig märkt det. Och undrar om det inte mest sitter i huvudet på henne. (och inte i rumpan ;) )

Hon menar att dom smakar skit alltså.  Och det kan dom göra om dom legat lite för länge, och det kommer just hönsskit på skalet. Skalet släpper lätt igenom smak.  Man känner det inte om man äter ett kokt ägg med sked 'inifrån', men om man tar det helt i munnen så kan man ana en bismak utanpå vitan, just under skalet.  ( ja, alltså i munnen utan skal då :) )

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #7 skrivet: 02 mar-13 kl 17:43 »
jag förtår inte att ni kan känna skillnaden på smak för det gör inte jag, ägg smakar ägg. skulle ni få 2 ägg ett köpe och ett hem så tror inte jag ni skulle veta vilken som var köpe.

Det skulle jag göra i alla fall. Glöm inte att det är väldigt olika från person till person hur känslig man är för smaker, bl.a. p.g.a. att vi har olika många smaklökar och olika "bra" doftsinne, och man kan ju också vara känslig för någon viss typ av smak för att man har en dålig erfarenhet av den eller så ;).

...

Men tvättade ägg från äggproduktion ligger väl knappast länge med bajs på sig? :-\
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #8 skrivet: 02 mar-13 kl 17:50 »
jag förtår inte att ni kan känna skillnaden på smak för det gör inte jag, ägg smakar ägg. skulle ni få 2 ägg ett köpe och ett hem så tror inte jag ni skulle veta vilken som var köpe.
Joo du, det gör jag. Köpeägg är vattniga i smak och mindre tuggmotstånd. Har provat flera gånger. Har du provat blindtest själv?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #9 skrivet: 02 mar-13 kl 18:19 »
Jag har inte direkt tänkt på konsistensskillnaden förut, så jag är väl inte så känslig för det just. Men när du säger det blir ju vitan väldigt mycket hårdare och inte så sladdrig när man kokar egna ägg jämfört med köpta. Smaken däremot känner jag skillnad på utan att behöva "tänka efter" först ;). Konsistensen ser man ju skillnad på förstås, om man knäcker ägget. Men det är skillnad hos mina olika hönor också. Mina värphybrider har betydligt vattnigare ägg än de andra, trots att de lever likadant som de andra och inte har varit på hönseri på åtminstone 1,5 år.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #10 skrivet: 02 mar-13 kl 18:51 »
så om ni tar ett kokt ägg och det är färdig skalat och äter det kommer ni då känna att det är köpe ägg om ni trodde det var vanliga ägg från era höns? har inte testat för jag vet att det smakar ägg av båda :)

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #11 skrivet: 02 mar-13 kl 19:01 »
Absolut! Jag hade känt att det smakade konstigt och "fel" och undrat vad som nu hänt med mina hönor, om de ätit något olämpligt eller blivit sjuka eller nåt :).

Kan tillägga att jag inte kände den innan vi fick våra egna ägg - det var ju så ägg smakade i min värld - och jag regerade inte på att ägg som vi köpte direkt från någon privatperson smakade särskilt annorlunda heller. Men när vi ätit våra egna regelbundet kände den när vi blev tvugna att köpa när våra inte räckte och jag känner den när jag äter köpta ägg hos andra.
« Senast ändrad: 02 mar-13 kl 19:07 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

tinaw

  • Gäst
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #12 skrivet: 02 mar-13 kl 19:19 »
jag förtår inte att ni kan känna skillnaden på smak för det gör inte jag, ägg smakar ägg. skulle ni få 2 ägg ett köpe och ett hem så tror inte jag ni skulle veta vilken som var köpe.

Jag har ingen aning om hur man inte skulle kunna känna skillnad. Fodret slår ju igenom jättemycket i smaken, och min man som är allergisk mot fisk kan inte ens äta ägg där djuren fått fiskmjöl, för då svullnar han igen i halsen.

Jag kan tänka två scenarion där äggen skulle ha tydliga bismaker, dels är det fiskmjöl som jag definitivt känner smaken på, dels om brunvärpare ätit kålväxter. Det blir en unken, mysko, svavelaktig smak.
« Senast ändrad: 02 mar-13 kl 19:21 av tinaw »

ninja

  • Inlägg: 49
    • Skåne
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #13 skrivet: 02 mar-13 kl 19:26 »
Ägg från en utehönsproducent jag köpte av innan smakade fisk. Flera andra personer sa samma sak. Tydligen så testade producenten sin ekoäggsproduktion med linfröolja och denna smak bör kunna vara rätt lik fisk. Jag har slutat köpa ägg därifrån nu. Men de är de räligaste äggen jag ätit.

ninja

  • Inlägg: 49
    • Skåne
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #14 skrivet: 02 mar-13 kl 19:27 »

Ägg som ligger i kylskåp tar lätt smak av medvurst, dill, lök o rökt fisk  ;)

Tips är att förvara äggen i rumstemp, de håller flera månader

tinaw

  • Gäst
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #15 skrivet: 02 mar-13 kl 19:30 »
Ägg från en utehönsproducent jag köpte av innan smakade fisk. Flera andra personer sa samma sak. Tydligen så testade producenten sin ekoäggsproduktion med linfröolja och denna smak bör kunna vara rätt lik fisk. Jag har slutat köpa ägg därifrån nu. Men de är de räligaste äggen jag ätit.

Oj, ja det kan jag tänka mig.  :-X

Broberg

  • Gäst
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #16 skrivet: 02 mar-13 kl 19:30 »
så om ni tar ett kokt ägg och det är färdig skalat och äter det kommer ni då känna att det är köpe ägg om ni trodde det var vanliga ägg från era höns? har inte testat för jag vet att det smakar ägg av båda :)

? Är ju skillnad på olika köpefabriksägg också? Skillnad i smak, lukt och konsistens liksom.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #17 skrivet: 02 mar-13 kl 19:34 »
Ja, precis. Som med "mina" coop- och ica-kravägg ovan. Slutade köpa coopäggen när jag kände att icas var bättre. Ja, i min mun i alla fall.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #18 skrivet: 02 mar-13 kl 20:37 »
Tänk att det är så olika. Min kompis känner också sån där jätteskillnad på köpe och hemma ägg. Jag tror jag är mer som skogsbonne,jag känner ingen skillnad alls. Jag undrar varför?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #19 skrivet: 02 mar-13 kl 20:58 »
Har du gjort blindtest? Jag kan inte svära på att jag ALLTID känner skillnad om man får bra köpeägg men när man har egna att jämföra med samtidigt så är det inte svårt. Testa! ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser