Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg Smakar hönsstjärt?!?  (läst 5461 gånger)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #20 skrivet: 02 mar-13 kl 21:06 »
Tänk att det är så olika. Min kompis känner också sån där jätteskillnad på köpe och hemma ägg. Jag tror jag är mer som skogsbonne,jag känner ingen skillnad alls. Jag undrar varför?

Jo, för att du har det helt enkelt inte i huvudet!  ;D

Att visst foder ger bismak på ägg är känt sen länge men det skulle iaf va innihälvitta intressant att blindtesta de som känner sån skillnad med köpeägg och lite diverse från den TiBbetanska hönsgården. Gärna med TV å allt....... 8)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #21 skrivet: 02 mar-13 kl 21:11 »
Jo men visst är det skillnad. Jag äter ju mest våra ägg, för dels äter vi dem, dels köper både mina föräldrar, syskon och vänner våra ägg (vi har fyrtiåtta hönor) så när vi äter hos dem är det våra ägg vi får... men någon gång t ex i köpesallad på pizzerian får man köpeägg, de är så ljusgula i gulan att den nästan är vit, som vaniljsås, och smaken är lite tam, lite grynig.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Existens!

  • Gäst
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #22 skrivet: 02 mar-13 kl 21:22 »
Ägg från en utehönsproducent jag köpte av innan smakade fisk. Flera andra personer sa samma sak. Tydligen så testade producenten sin ekoäggsproduktion med linfröolja och denna smak bör kunna vara rätt lik fisk. Jag har slutat köpa ägg därifrån nu. Men de är de räligaste äggen jag ätit.

Ekovärpfoder har ibland fiskmjöl som proteinkälla, eftersom det inte finns ekologisk soja så det räcker.  Och man får inte tillsätta syntetiska aminosyror i ekofoder, och då blir det fiskmjöl som återstår.

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #23 skrivet: 02 mar-13 kl 23:02 »
helana känner du smaken eller ska vi köra äggen i matberedaren :P ?

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #24 skrivet: 03 mar-13 kl 06:17 »
helana känner du smaken eller ska vi köra äggen i matberedaren :P ?
Haha du man skulle kunna göra blindtest på omelett! Blir sugen på att prova faktiskt. Som jag sa, jag kan inte svära på att jag känner skillnad om jag inte har nått att jämföra med.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

ninja

  • Inlägg: 49
    • Skåne
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #25 skrivet: 03 mar-13 kl 06:44 »
Ekovärpfoder har ibland fiskmjöl som proteinkälla, eftersom det inte finns ekologisk soja så det räcker.  Och man får inte tillsätta syntetiska aminosyror i ekofoder, och då blir det fiskmjöl som återstår.

Ja det trodde jag också men det visade sig alltså vara linfrö. Det hade nåt med kravmärkning att göra, gissninsgvis testade de olika slags foder

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #26 skrivet: 25 mar-13 kl 23:26 »
Jag ser skillnaden på de kokta, skalade köpeäggen och hemäggen på flera vis.
Har ofta både och då vissa här hemma inte äter mat från nåt som har sprungit lös på gården, inte har legat i en förpackning och är utan datumstämpel.

Vitan ser mer genomskinligt blå/blekvit ut på köpe, och ser kompaktare och gulvit ut på hemäggen.
På köpe är vitan lösare. Mer tuggmorstånd på hemäggsvitan.
Gulan är större i hemäggen, och krämigare i konsistensen (syns när man skivar dom). Gulan i köpe är grynigare. Färgen på gulan skiljer sig mycket när det är betessäsong (borde ge dom mer grönfoder på vintern med andra ord) då hemäggen blir orange.

Sen tycker jag smaken på köpeägg är mest som ett jasså. De smakar ägg förståss. Men hemäggen smakar mera "gott".    :-)

Och gott gillar jag!!!
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #27 skrivet: 25 mar-13 kl 23:59 »
Jag har många gånger upplevt att ägg smakar litegrann som hönsbajs luktar. Antar att det är det som menas med att det smakar "hönsstjärt".

Kan dock inte säga att det har att göra med fodret eller huruvida ägget är köpt eller hemvärpt. Doch tycker jag att gulan är mer benägen än vitan att smaka bajs, och att hårdkokt gula är mer benägen än löskokt.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Broberg

  • Gäst
SV: Ägg Smakar hönsstjärt?!?
« Svar #28 skrivet: 26 mar-13 kl 00:07 »
Biologilektion från Lovis. Ni får trycka fortsätt, för folk har tyckt hon är otäck och anmält.

http://lillalovis.blogspot.se/2012/09/its-tough-to-be-hen.html?zx=43c110f5bb22607d
« Senast ändrad: 26 mar-13 kl 00:09 av Lopt »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser