Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver killingarna extra ersättning?  (läst 5279 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Behöver killingarna extra ersättning?
« Svar #40 skrivet: 27 mar-13 kl 18:52 »
Jaha, så CAE kan yttra sig på det sättet också.  Då har jag lärt mig något nytt, alltid kul.  Men synd på getterna!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Getabockens

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 28 mar-13 kl 10:22 »
Efter en lång dag i går där en otroligt engagerad veterinär pratade med allt och alla för att hitta eventuell diagnos, så följde vi alltså Hammarbergs råd och kunskap...

Geten reste sig dock inte efter smärtstillande heller och hennes allmäntillstånd blev sakta sämre. Ingen feber, åt och drack med god aptit, vommen var igång, inga konstiga hjärt- eller lungljud - men kunde inte resa sig.

Hon fick då lugnt somna in.

Sedan körde jag henne till ett obduktionslaboratorium, så idag ska de obducera och förhoppningsvis hitta nåt svar. Vi har även skickat blod till Uppsala på analys. CAE är fortfarande den starkaste misstanken.

Som jag skrivit innan så har hon avmagrat de senaste två veckorna, trots att jag gett henne extra lusern. Enligt Hammarberg är detta, plus hälta/förlamning på frambenen i samband med god aptit tydliga tecken på CAE.

Så nu funderar man ju på varifrån det kommer, om det är CAE... Ägarna av gården vi har getterna på hjälpte länsstyrelsen och tog hand om en vanvårdad get under några månader i vinter. Denna get gick inte tillsammans med våra getter, då vi just var lite oroliga för CAE, så hon gick med deras får. Enligt Hammarberg är dock smittorisken betydligt värre än literaturen visar. Han säger att det även kan spridas genom våra kläder, om vi går mellan smittade och friska getter. Denna get finns dock inte kvar längre, så där får vi inga svar.

Nåväl, så ligger det till nu... väntar oroligt på resultaten. 

Sussilo

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 28 mar-13 kl 10:36 »
Håller tummarna för dina djur och dig!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #43 skrivet: 28 mar-13 kl 15:47 »
Ta noga vara på obduktionsvaren och lab-resultaten! Cae är en  >:D -sjukdom!
Hoppas allt går bra! /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser