Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stressad kanins öga  (läst 1817 gånger)

Lilla Zoo

• Västergötland
stressad kanins öga
« skrivet: 27 feb-13 kl 18:24 »
Min bror har en kaninhona. Några månader gamal,hon är kärvänlig,lätt att plocka upp, men där börjar problemet. Hon blir lätt stressad och då kommer en rosa påse ut i framkant på ögat, har aldrig sett något liknande på mina kaniner. Hon är dvärg vädur till rasen.
Tacksam om nån kan tala om vad det beror på och om det är sånt man bör åtgärda hos veterinär.
(min bror är 30 så han håller henne tryggt o stadigt)
Mvh lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: stressad kanins öga
« Svar #1 skrivet: 27 feb-13 kl 19:56 »
Kaniner har tre ögonlock, så med stor sannolikhet är det det tredje du sett. Sitter framtill i ögat.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 feb-13 kl 18:40 »
Är det båda ögonen, eller bara ena?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 mar-13 kl 07:42 »
Det är båda ögonen. Kan tycka att hon ser lite slapp ut i skinnet kring ögonen när hon lutar sig framåt-neråt. Tex när hon sitter på burhyllan och ska till och hoppa ner. Skinnet  liksom glider i från ögat.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 mar-13 kl 14:27 »
Sån slapphet är väl inte helt ovanligt på vädurar. Såg på min Fritz idag att hans ögonlock/påsar kom fram när han åt (när han käkade kraftfoder nere i skålen). Har inte tänkt på det förut, men satt och tittade på dem länge idag när de fått mat. Fritz har alltid varit en riktig gottegris så gissar att det var något njutningsrelaterat att de åkte fram.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 mar-13 kl 20:32 »
Okej,då kanske det ser värre ut än det är. Men så har man oxå lärt dig nått nytt. Tack för era svar

Harriet S

« Svar #6 skrivet: 05 mar-13 kl 11:29 »
Jag har ingen förklaring, men exakt lika var det på min förra hona som var vädursblandning, så fort hon blev skärrad eller uppstressad kom det fram i ögat som du beskriver. Sen lugnade hon ner sej och då gick det tillbaka. Konstigt men kanske normalt?

Maria C S

• Småland
« Svar #7 skrivet: 04 apr-13 kl 12:20 »
Jag har fått för mej att det beror på att ögon hålan (Skinnet runt) är för stor så då syns det på vissa kaniner.
Ingen sjukdom eller infektion, men inte så snyggt, men det brukar inte skapa problem så det får nog ses som ett smärre skönhets fel.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser