Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterväxthus: Vettigt eller bara skitdyrt?  (läst 14129 gånger)

flindra

• -
Vinterväxthus: Vettigt eller bara skitdyrt?
« skrivet: 26 feb-13 kl 19:30 »
Jag har surfat runt lite på olika växthus, och ser då att willab har ett vinterväxthus:  "Växthus för längre säsong, med extra kraftiga profiler och 14 mm isolerglas alternativt 16 mm isolerplast i två olika utföranden. Här kan du odla dina frostkänsliga grönsaker och blommor."

Är det något som är vettigt för grönsaksodling? Eller är det bara lyx för prydnadsväxter? Får man en mycket längre säsong med ett sådant växthus jämfört med ett som har 4 mm säkerhetsglas eller 8 mm isolerplast?

Alexn72

• Skåne
SV: Vinterväxthus: Vettigt eller bara skitdyrt?
« Svar #1 skrivet: 26 feb-13 kl 20:19 »
Du tar bort de första frostnätterna ( de som annars riskerar at´t döda allt man satt ut förtidigt)som mest och lite längre in på hösten kan du skörda.
Den största fördelen får du om du värmer upp det men det bli skitdyrt ändå.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 26 feb-13 kl 22:48 »
Det var ju rejält glas eller plast men tror som föregående talare att du inte förlänger säsongen så himla mycket, kanske nån månad bakåt och framåt? - det går förvisso att ha frostkänsliga växter i det men då får man räkna med en ganska stor kostnad för det man odlar där om man inte har väldans billig el. Fundera och kolla vilka växter du egentligen verkligen vill odla så du vet hur frostkänsliga de är.
Hade jag velat odla typ citron och olivträd så hade jag satsat på ett orangeri ihopbyggt med boningshuset för att kunna njuta året runt typ http://www.styleroom.se/album/28658 eller http://www.styleroom.se/album/27329
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 feb-13 kl 22:49 »
Sen är ju inte bara frosten problemet, utan ljuset oxå.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 feb-13 kl 22:50 »
Ljuset är ju lättare att skapa för en rimlig peng värre är det ju med värmen

flindra

• -
« Svar #5 skrivet: 27 feb-13 kl 00:29 »
Ja, problemet är att jag inte vet vad jag vill odla. Behoven kan ju ändras om man får mersmak menar jag!

Men egentligen är det väl det vanliga vi äter som vi vill odla. Jag gissar att det blir mest tomater. Det odlar man väl bara när det är säsong? Jag har ju verkligen noll koll på detta men håller på att ta reda på mera!

Har i alla fall kommit fram till att ett kvadratiskt växthus vore smidigast. Ytan där odlingarna kan vara är nämligen kvadratisk, så då kan det bli riktigt trevligt med ett kvadratiskt växthus där. Hittade ett som är 380x380, och där kan man få plats med odlingar både längs väggarna och även i mitten av växthuset. Då kan man ha något högväxande i mitten om man vill. Först var jag inne på ett väldigt långsmalt hus, men ju mer jag tänker på det så verkar det mycket bättre med ett kvadratiskt hus.

flindra

• -
« Svar #6 skrivet: 27 feb-13 kl 00:34 »
Oj vilka tjusiga hus Christelle!

Jag får fundera på om jag ska bygga själv. Kunskapen saknas lite känner jag. Det är ju svindyrt att köpa växthus, men det är väl som med hönshus och rastgård att det blir roligare om man gör det ordentligt från början (vilket kan motivera ett köpehus tycker jag).

And3rs

• If it's not fun, it's not sustainable!
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 27 feb-13 kl 01:54 »
Ett annat bra trick är att värma växthuset med höns. Dom bränner massor av energi genom kroppsvärmen så om du har uppdrivningsbänkar höjt över marken och möjlighet att placera ditt växthus i anslutning (söder om) ditt hönshus så får du en extra månad på våren! Det är dock störst fördel om du kan konstruera ditt växthus själv så hönsen inte kommer åt din uppdrivning men ändå kan gödsla jorden du senare sätter ner dina uppdrivna plantor i. Hönsen är gladast av alla! Win, win, win... (tänk på antal höns i proportion till ytan)

flindra

• -
« Svar #8 skrivet: 27 feb-13 kl 07:12 »
Ja, det där har jag läst om förut och det är ju en intressant idé. Löjlig fråga kanske, men skitar inte hönsen ner väldigt i växthuset?

Jag vill inte flytta på rastgården, men det skulle gå att bygga ett växthus i anslutning till rastgården. Det går förstås att bygga växthus inne i rastgården, men det känns som ett sämre alternativ. Jag har faktiskt tänkt på att bygga ut rastgården, kanske kan den byggas ut som ett växthus istället. Det är ju enkelt att hägna in växterna.

And3rs

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 27 feb-13 kl 12:52 »
Jo dom skitar ner och sprätter jord och lever ut sin hönsaktighet så gott dom kan. Lite städning är på sin plats precis som i hönshuset men det kan ju deras tjänster vara värt om man byter det mot en uppvärmningskostnad från el, kanske. Det får man själv avgöra. ;)

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 27 feb-13 kl 13:52 »
Googla kretsloppshus!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 feb-13 kl 13:56 »
Jo dom skitar ner och sprätter jord och lever ut sin hönsaktighet så gott dom kan. Lite städning är på sin plats precis som i hönshuset men det kan ju deras tjänster vara värt om man byter det mot en uppvärmningskostnad från el, kanske. Det får man själv avgöra. ;)
Var ska det gröna vara om hönsrackarna får sprättar runt som dom vill ? :)

flindra

• -
« Svar #12 skrivet: 27 feb-13 kl 15:10 »
Man kan ju sätta upp ett stängselnät vid växterna så att de inte kommer åt där.

Urs vad vettiga växthus är dyra!  :o

And3rs

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 27 feb-13 kl 15:47 »
Tanken är att man bara ska ha höns där under en period på våren för värmen och gödslingens skull och senare på hösten för att rensa upp efter årets odling, sprätta runt och plocka ogräs och insekter. Under sommaren är det nog för varmt för dom ändå. Vintern är väll ok men de gör inte så mycket nytta och det kan bli för mycket kväve om det bygger upp under en hel vinter och då kan jorden blir sur.

Bygg växthuset i ansluting till hönshuset med en lucka som när du släpper ut dom till trädgården... eller rastgården om det nu är mer i stil med ett fängelsesystem... :P Då blir det hela lättare att styra så allt blir lagom som man själv vill ha det. ;)
« Senast ändrad: 27 feb-13 kl 15:49 av And3rs »

flindra

• -
« Svar #14 skrivet: 27 feb-13 kl 16:12 »
Det ligger ju mycket i det Anders skriver.

Bara en intressant grej: Jag började skissa lite på odlingsbäddar i olika växthus, och då visade det sig att det går in nästan lika mycket odlingsbäddar i ett avlångt växthus som i ett dubbelt så stort kvadratiskt växthus (som kostar dubbelt så mycket också)! Ett kvadratiskt hus kan nog iofs vara vettigt om man vill ha träd i växthuset. Men annars känns det snorans dyrt ärligt talat.

flindra

• -
« Svar #15 skrivet: 27 feb-13 kl 16:18 »
Nästa fråga blir om man ska satsa på mycket växthus eller mycket odling utomhus?

Jag är lat till min natur och är inte sådär överdrivet förtjust i att rensa ogräs... Det kanske talar för att ha mera växthus? Men man odlar väl inte samma saker ute som inne antar jag.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 feb-13 kl 16:30 »
Vist ligger det något i  vad And3rs skriver men någon värme får ja inte hop om man bara ska ha dom bara under en kortare tid  på vår en för inte  genererar hönsen så mycket bajs då det hinner börja brinna men And3rshar kanske många höns då blir det ju en vis skillnad skulle ja tro. Kanske ja missförstår And3rs  däri mot får ja väl i hop att hönsen plockar isig insekter som börjar vakna i växt huset och även grönt som tittar upp. För som ja förstår så skulle hönsen behöva bo i växt huset i hop med det gröna dygnet runt för att det ska bli värme för växterna .Kan ju ha fel förstås ?.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 feb-13 kl 16:33 »
Nästa fråga blir om man ska satsa på mycket växthus eller mycket odling utomhus?

Jag är lat till min natur och är inte sådär överdrivet förtjust i att rensa ogräs... Det kanske talar för att ha mera växthus? Men man odlar väl inte samma saker ute som inne antar jag.
Det går väll odla allt i växt hus men man bör nog ta till rejält då om det ska täcka vad man kan tänkas behöva under året men det blir vansinnigt dyrt växt hus.

And3rs

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 27 feb-13 kl 17:03 »
Vist ligger det något i  vad And3rs skriver men någon värme får ja inte hop om man bara ska ha dom bara under en kortare tid  på vår en för inte  genererar hönsen så mycket bajs då det hinner börja brinna men And3rshar kanske många höns då blir det ju en vis skillnad skulle ja tro. Kanske ja missförstår And3rs  däri mot får ja väl i hop att hönsen plockar isig insekter som börjar vakna i växt huset och även grönt som tittar upp. För som ja förstår så skulle hönsen behöva bo i växt huset i hop med det gröna dygnet runt för att det ska bli värme för växterna .Kan ju ha fel förstås ?.

Du har inte fel kompis. Värmen kommer från hönsens kroppsvärme. På natten är deras värme som viktigast och med en 'kortare tid' menade jag någon månad men dygnet runt. Som jag skrev i tidigare inlägg måste man ju göra en avvägning i antalet höns i proportion till växthusets storlek. Hur man håller hönsen ifrån de plantor man driver upp är lösningar som man själv får lista ut (allt som fungerar är bra) beroende på din situation och vad du odlar. Det blir MYCKET varmare av hönsen (igen en relation mellan antal och storlek på huset) men det behövs ofta färre än man tror. Koldioxiden från de små liven hjälper också växterna. ;)
« Senast ändrad: 27 feb-13 kl 17:07 av And3rs »

And3rs

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 27 feb-13 kl 17:06 »

Jag är också lat så jag föredrar ett större område utomhus, sår mycket mer än jag behöver och så ränsar jag så lite som jag bara kan. Blir inte lika mycket per kvadratmeter men det gör inget. Mitt växthus brukar vara djungel men hönsen fixar det sen. ;) Jag brukar få mycket skit från 'förståsigpåare' så om du är känslig ska du inte lyssna på något jag säger. Igen, det beror helt på din situation.

Allt om det där får du nog ta i en annan tråd dock... :/
« Senast ändrad: 27 feb-13 kl 17:21 av And3rs »

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 1 användare
Susanna Ramirez

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser