Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterväxthus: Vettigt eller bara skitdyrt?  (läst 14128 gånger)

vindensbonig

• Gäst
SV: Vinterväxthus: Vettigt eller bara skitdyrt?
« Svar #20 skrivet: 27 feb-13 kl 17:13 »
Du har inte fel kompis. På natten är deras värme som viktigast och med en 'kortare tid' menade jag någon månad men dygnet runt. Som jag skrev i tidigare inlägg måste man ju göra en avvägning i antalet höns i proportion till växthusets storlek. Hur man håller hönsen ifrån de plantor man driver upp är lösningar som man själv får lista ut (allt som fungerar är bra) beroende på din situation och vad du odlar. Det blir MYCKET varmare av hönsen (igen en relation mellan antal och storlek på huset) men det behövs ofta färre än man tror. Koldioxiden från de små liven hjälper också växterna. ;)
Vist är det så med Koldioxiden och att värmen är viktig så inte frosten tar dom små gröningarna  :) Få se när man bygger något så ska ja ju testa så klart det går ju inte att låta bli. Så tack för inspirationen kompis.

flindra

• -
« Svar #21 skrivet: 27 feb-13 kl 17:37 »
Tack för era tips! Jag tror ändå att det inte passar mig sådär jättebra med höns i växthuset. Det är nog bättre att ha växthuset i anslutning till odlingarna istället för att ha det i anslutning till hönsen.

Jag tycker att Willabs växthus Maxi 3 som är 10.8 kvadratmeter är ganska prisvärt. Det går att ha två breda höga odlingsbäddar i det (tänker jag helt fel nu?) så att det blir 9 kvadratmeter odlad yta. Huset kostar 21k och det kan jag nog spara ihop på nåt år eller så. Kan bli ett projekt för 2014 alltså!

christelle

• Blekinge
« Svar #22 skrivet: 27 feb-13 kl 17:39 »
Ska man satsa specifikt på växthusodling behöver man ett stort växthus, växthus kräver passning med vatten och kontroll, luftning, städning, gödning, byte av jord etc under hela odlingsperioden.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

flindra

• -
« Svar #23 skrivet: 27 feb-13 kl 17:43 »
Men det finns ju en massa automatiska system för växthus? Om man har automatisk vattning och automatisk vädring kan det väl inte bli mer jobb än att odla utomhus?

christelle

• Blekinge
« Svar #24 skrivet: 27 feb-13 kl 17:51 »
Men det finns ju en massa automatiska system för växthus? Om man har automatisk vattning och automatisk vädring kan det väl inte bli mer jobb än att odla utomhus?
Jag tycker det är jobbigare med växthus speciellt första åren innan man vet hur varmt det blir, Jag har alla mina 4 takfönster öppna nästan hela somrarna och stalldörr som överst oxå nästan alltid är öppen dygnet runt och skuggande gardiner längs med hela södersidan men det blir attans så hett inne i det varma sommardagar ändå.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 27 feb-13 kl 18:08 »
Är du inte överdrivet förtjust i att rensa ogräs kan jag varmt rekommendera täckodling! :) Jag påstår inte att jag har mycket erfarenhet, men den jag har, är att man rycker upp nåt enstaka ogräs alldeles invid plantan, där täcket är tunnast, när man täckodlar. De ytor jag inte täckt (de där jag har direktsått på friland, och därför velat täcka först när det jag sått kommit upp), har blivit rätt rejält ogräsbeväxta, så det var svårt att veta vad som var ogräs och vad som var mat av det som kom upp...

flindra

• -
« Svar #26 skrivet: 27 feb-13 kl 18:13 »
Du har glashus christelle? Jag har fattat som att de blir mycket varmare än plasthusen.
Jag som trodde det var smidigt att odla i växthus...

Det var intressant Fru Jansson! Jag väntar på boken "Handbok för köksträdgården". Hoppas att det finns mycket såna tips i den.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 27 feb-13 kl 18:24 »
Kanske  du ska följa den här tråden flindra väldigt intressant tycker ja .  http://www.alternativ.nu/index.php?topic=148857.0

christelle

• Blekinge
« Svar #28 skrivet: 27 feb-13 kl 18:24 »
Nja, det var ett glashus från början men nu är snart hela taket, utom vädringsdelarna av plast.
Som sagt fundera först vad du verkligen vill odla och vad av det du ska odla i växthuset. De växter som vi normalt har på friland här gillar/behöver inte värmen i växthuset. Det kan i vissa fall vara så att de får betydligt mer ohyra än vad de skulle fått på friland.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #29 skrivet: 01 mar-13 kl 20:24 »
Willab har tydligen utförsäljning av gamla modeller och skadade växthus under helgen i deras butik utanför Båstad. Kanske går det att hitta ett billigare växthus på rean
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

flindra

• -
« Svar #30 skrivet: 01 mar-13 kl 21:12 »
Tack för tipset!

Andreas_yi

« Svar #31 skrivet: 06 jul-13 kl 13:25 »
Både och. Dessutom har de flesta råd, med mer eller mindre prioritering. Googlar man eco dome dyker massa snygga lerhyddor upp. För mig låter eco-dome som något som borde vara en av våra största, om inte den största hobbyn. Vad jag menar med eco dome är då gigantiska året runtväxthus, byggda för en inomhusekologi och där eko(/eco) också står för ekonomi i förhållande till m2 odlingsyta och m3 vinteryta att vara i. För alla som äger en lägenhet eller ett hus i en mellanstor eller storstad har chansen att köpa en hydda och bygga en 500 m2 vinterekodome om man lägger krutet på det. Inom en 20 års period har jag själv tänkt mig en åtminstone 200m2 vinterekodome på min tomt. Men då vore det en stor fördel om det marknaden fanns där med åtminstone 1 m2 vinterekodomeyta/medborgare. Det och mer därtill har vi råd till.

Går ju också att gå samman 2->obegränsat antal folk och bygga bostadshyddor i en större säg hektarstor vinterekodome. Isolera norr och lägg taket vinklat för maximalt solinsläpp vid höst och vårsolståndet. Ledlampor och automatiserad bevattning i hyllplan. Tror det kan vara fördel att gräva ned sig lite som en krater för att öka takhöjd och markvärme. Krävs dock kanske en insats på 500'000 per person, men det skall ställas mot värdet av att bo som prinsar och prinsessor med kanske halva matbehovet täckt av ekologisk exotisk kvalitetsmat.

flindra

• -
« Svar #32 skrivet: 06 jul-13 kl 21:03 »
Tack för tipset Andreas!

Jag var faktiskt och tittade på Classicums utställningsbutik idag när jag ändå var i Stockholm. Först hade jag tänkt åka till Willab Garden, men de hade så dåliga öppettider på lördagar så det fick bli Classicum istället. Oj vilka stabila växthus! Till och med de billigaste sorterna var faktiskt riktigt stabila. Men det kändes verkligen när man gick i dem att de små växthusen blir hemskt varma. Växthusen med mur kändes svalast, men det blir för dyrt och avancerat för mig med murväxthus. Dessutom passar det inte in riktigt på tomten.

Skulle kunna tänka mig ett Serralux på kanske 2.70 x 5.25 meter, eller eventuellt 3 x 6 meter men då kan det bli tight med plats. Jag har börjat titta på hur solen går och har insett att jag faktiskt måste ha ett i glas, annars kommer det bli för skuggigt för resten av köksträdgården. Själva platsen där växthuset ska stå är också lite skuggig, så jag tror att det blir jättebra med glas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser